یادداشت میهمان؛

پیام حرکت ناو بندر جنگی «مکران» به سمت ونزوئلا

یادداشت/این اولین ماموریت فرا منطقه‌ای مکران است و صرف حضور این ناو غول پیکر به معنای به چالش کشیدن دکترین نظامی «مونروئه»؛ استراتژیست و سیاستمدار آمریکایی تحلیل می‌شود و این اقدام علاوه بر تضعیف جایگاه ابرقدرتی آمریکا، پرستیژ و موقعیت ایران را در معادلات جهانی ارتقا خواهد داد.

تصویر پیام حرکت ناو بندر جنگی «مکران» به سمت ونزوئلا

سایت خبری پرسون ـ برخی مقامات آمریکایی به سایت خبری پولیتیکو گفتند: ۲ ناو جنگی ایرانی از مسیر شرق آفریقا در حال حرکت به سمت ونزوئلا هستند.

بنا بر گفته مقامات آمریکایی، یکی از این ۲ کشتی جنگی، ناوبندر مکران متعلق به نیروی دریایی راهبردی ارتش ایران است که در سال گذشته رونمایی شد.

از محموله این ناوبندر خبری در دست نیست، اما به نظر می رسد حرکت این شناور غول پیکر به سمت جنوب ایالات متحده پیغام‌هایی استراتژیک در بطن خود خواهد داشت که در زیر به چند مورد از آن پرداخته می شود.

1) جمهوری اسلامی ایران بعد از موفقیت‌هایی که در پرونده‌های منطقه‌ای خود طی سالهای گذشته (در یمن، سوریه، عراق، لبنان و فلسطین ) کسب کرده در صدد است تا جایگاه خود را فراتر از یک قدرت منطقه‌ای تعریف کند تا جایی که یک پایگاه متحرک نظامی به نام «مکران» که قابلیت حمل موشک، پهپادهای کوچک و بزرگ، شناورهای کوچک جنگی و همچنین هلیکوپتر را دارد به سمت حیاط خلوت آمریکا روانه می کند.

2) این اولین ماموریت فرا منطقه‌ای مکران است و صرف حضور این ناو غول پیکر به معنای به چالش کشیدن دکترین نظامی «مونروئه»؛ استراتژیست و سیاستمدار آمریکایی تحلیل می‌شود و این اقدام علاوه بر تضعیف جایگاه ابرقدرتی آمریکا، پرستیژ و موقعیت ایران را در معادلات جهانی ارتقا خواهد داد.

3) ایران و ونزوئلا در سال‌های اخیر زیر شدیدترین فشارهای آمریکا تاب آورده و تبادلات استراتژیک خود را برخلاف میل سران کاخ سفید گسترش دادند و همکاری های اخیر می‌تواند الگویی برای سایر کشورهای آمریکای لاتین که گرایش‌های ضد سرمایه داری در آنها حاکم است، گردد.

4) حضور ناوبندر مکران در اقیانوس اطلس و دریای کارائیب می‌تواند سیستم‌های این کشتی را از لحاظ جنگ الکترونیک و قابلیت رصد شناورها و عملیات دریایی در یک شرایط شرایط واقعی آزمایش کند.

علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

301893

مطالب مرتبط