برگزاری اولین همایش ملی زاگرس‌نشینان

اولین همایش ملی زاگرس‌نشینان با محوریت پاسداشت مقاومت و پایداری زاگرس نشینان با حضور نخبگان ۱۵ استان زاگرس نشین ۴ خرداد در تهران برگزار شد.
تصویر برگزاری اولین همایش ملی زاگرس‌نشینان

به گزارش سایت خبری پرسون، اولین همایش ملی زاگرس نشینان با حضور جمع کثیری ازنخبگان ۱۵ استان زاگرس‌نشین و مشارکت و حضور پر رنگ انجمن‌ها و جریان های علمی – فرهنگی و سیاسی مناطق حوزه زاگرس از جمله خانه کرمانشاه – انجمن لرستانی های مقیم تهران – جمعیت کرد های مقیم تهران- انجمن بلوط – گفتمان لکستان و هنرمندی جمشید عزیزخانی از مفاخر موسیقی محلی زاگرس در دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدا سجاد جلیلیان دبیرکل ائتلاف ملی زاگرس نشینان و دبیر همایش ضمن خیر مقدم و گرامی داشت روز ملی ذزفول و یاد و خاطره امام راحل (ره) بینان گذار کبیر انقلاب و شهدا دفاع مقدس و به مشکلات و آسیب های موجود در مناطق زاگرس نشین پرداخت.

جلیلیان در ادامه با اشاره به وجود ظرفیت های مستعد توسعه این مناطق، منابع ملی نفت و گاز، منابع طبیعی و معدنی و سرمایه های بسیار ارزشمند نیرو انسانی را از پتانسیل‌های زاگرس عنوان که با توجه به عدم مدیریت صحیح سیاست‌گذاری غیر هدفمند به سود زاگرس نشینان به کار گرفته نمی‌شود و راه آوردی جز مخاطرات زیست محیطی برای کشور ندارد. وی از جامعه نخبگان داخل و خارج کشور دعوت کرد که با هم‌اندیشی در کارگروه‌های تخصصی این ائتلاف در آینده به اسیب شناسی و ارائه ارهکار برای برون رفت ازین شرایط نابه‌سامان همراهی کنند.

دبیرکل ائتلاف ملی زاگرس نشینان از جمله اهداف این همایش را بسترسازی برای هم اندیشی نخبگان و فعالان علمی – فرهنگی- اقتصادی و سیاسی – این استانهای در راستای توسعه زیرساخت‌های مستعد توسعه این مناطق که عموما از مناطق محروم کشور هستند عنوان کرد و از برگزای جشنواره علمی صیانت از منابع طبیعی زاگرس در آینده خبر داد.

از دیگر سخنرانان این همایش نامی و طلایی از یادگاران دفاع مقدس بودند که خاطراتی از جبهه های جنگ در مناطق زاگرس نشین را نقل کردند.

در ادامه محسن یوسفی‌فر از نخبگان بین المللی حوزه صنعت نفت نیز با بیان اینکه مناطق زاگرس‌نشین سهمی به‌جز مخاطرات زیست محیط از منابع انرژی ندارند خواستار همکاری نخبگان و دستگاه های اجرایی کشور برای توسعه این مناطق شد.

یوسفی فر در ادامه افزود: زاگرس نه تنها اقوام قوی و اصیل ایرانی را در خود جای داده است، بلکه حجم زیادی از ذخایر بزرگ نفت و گاز و معادن پر بها را شامل می‌شود. این خطه در 8 سال جنگ تحمیلی سینه در مقابل حملات دژخیمانه دشمن سپر کرد و مانع از ورود دشمنان شد و با دلاوری فرزندان غیور خود به جهانیان ثابت کرد غیرت ایرانی شکستنی نیست و ایرانیان خاک را مقدس می‌دانند.

اما در مبحث توسعه شهری و منطقه ای و سهم از سرمایه ملی متاسفانه در سطح پایینی قرار گرفت و با وجود این ذخایر بزرگ نفت و گاز که برخی در سطح جهان بی نظیر هستند متاسفانه امکانات رفاهی و توسعه ای بسیار کمی را در خود می‌بیند.

بیشتر دخایر نفتی در این مناطق زاگرس نشین است و حتی در, مبحث محیط زیست بیشترین حجم ذخیره ضایعات و لجن‌های نغتی که معضل بزرگ و جهانی است، در این مناطق قرار گرفته‌اند و حجمی حدود 1.5 میایون تن لجن‌های نفتی در دشت‌های این مناطق از قبیل دشت عباس نزدیک دزفول قرار دارد و هیچ تصمیمی برای جلوگیری هدررفت و نفوذ این لجن‌ها در درون خاک اتخاذ نشده است و بدتر این‌که نفوذ این لجن‌ها در خاک هم سرمایه ملی را از بین می‌برد و هم خاک را نابود خواهدکرد و خیلی بدتر این‌که با نفوذ در سفره های زیر زمینی اب شرب و ذخایر ایندگان را هم از بین خواهد برد.

برای رفع معضلات در جهت بهره وری بیشتر و تولید و اشتغال بایستی با هم دست در دست دهبم به مهر

مصطفی بیگی عضو هیئت مدیره جمعیت کرد های مقیم تهران نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود که با اشاره به رشادت ها و شهامت زاگرس نشینان از در دفاع مقدس خواستار توجه بیشتر مسئولان به توسعه مناطق زاگرس نشین شد.

از دیگر سخنرانان این همایش سجاد کمری بود او نیز با تاکید برنقش نخبگان در توسعه مناطق زاگرس نشین اینگونه بیان کرد: زاگرس نه تنها اقوام قوی و اصیل ایرانی را در خود جای داده است بلکه حجم زیادی از ذخایر بزرگ نفت و گاز و معادن پر بها را شامل می‌شود. در 8 سال جنگ تحمیلی سینه در مقابل حملات دژخیمانه دشمن قرار داد و مانع از ورود دشمنان شد و با دلاوری فرزندان غیور خود به جهانیان ثابت کرد غیرت ایرانی شکستنی نیست و خاک را مقدس می‌دانند.

اما در مبحث توسعه شهری و منطقه ای و سهم از سرمایه ملی متاسفانه در سطح پایینی قرار گرفت و با وجود این ذخایر بزرگ نفت و گاز که برخی در سطح جهان بی نظیر هستند متاسفانه امکانات رفاهی و توسعه ای بسیار کمی را در خود می‌بیند.

بیشتر دخایر نفتی در این مناطق زاگرس نشین دیده می‌شود و حتی در مبحث محیط زیست بیشترین حجم ذخیره ضایعات و لجن‌های نغتی که معظل بزرگ و جهانی است، در این مناطق قرار گرفته‌اند و حجمی حدود 1.5 میایون تن لجن‌های نفتی در دشت‌های این مناطق از قبیل دشت عباس نزدیک دزفول قرار دارد و هیچ تصمیمی برای هدررفت و نفوذ این لجن‌ها در درون خاک اتخاذ نشده است و بدتر اینکه نفوذ این لجن‌ها در خاک هم سرمایه ملی را از بین می‌برد و هم اینکه خاک را نابود خواهد کرد و خیلی بدتر اینکه با نفوذ در سفره های زیر زمینی اب شرب و ذخایر ایندگان را هم از, بین خواهد, برد. پس برای رفع معضلات در جهت بهره وری بیشتر و تولید و اشتغال بایستی با هم دست در دست دهبم به مهر.

در پایان سجاد کمری نخبه علمی و استاد دانشگاه زاگرس نشین با قرائت بیانیه کنفرانس تمامی جریان های فعال حوزه زاگرس را به پیوستن به این ائتلاف دعوت کرد .

این همایش به همت اعضا شورای مرکزی و نخبگان زاگرس نشین آقایان: سجاد جلیلیان – سجاد کمری- احسان علیپوری- علیرضا آشفته- زانا قادری برگزار شد.

301885

نظرات شما ( 1 نظر )

شرکت المقام دمشق |
یکشنبه 9 خرداد 140016:36
درود بر مردان وزنان دانشمند ایران ودرود برجناب دکتر یوسفی فرمخترع بین المللی ایران