معاون استاندار خراسان رضوی:

رهاکنندگان پسماندهای عفونی در مشهد چریمه می شوند

معاون استاندار خراسان رضوی از دستگاه‌های متولی خواست با تولیدکنندگان پسماند عفونی که نسبت به رها کردن آن در معابر اقدام کرده و سلامت عمومی را به خطر می‌اندازند، برخورد کنند.
تصویر رهاکنندگان پسماندهای عفونی در مشهد چریمه می شوند

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان رضوی، سیدکمال‌الدین میرجعفریان روز یکشنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند خراسان رضوی از دستگاه‌های اجرایی مرتبط خواست که موضوع پسماندهای عفونی را با حساسیت ویژهای دنبال کنند زیرا این مساله فراتر از دستورالعمل‌ها و قوانین و مقررات است و ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد.

وی تاکید کرد: لازم است ضمن فرهنگسازی، دستگاه‌های متولی رصد و پایش میدانی در خصوص چگونگی دفع پسماندهای عفونی را افزایش دهند و پس از صدور پروانه فعالیت و تنظیم قرارداد پسماند، دستگاه متولی صادرکننده پروانه باید نظارت بر رعایت الزامات مبتنی بر صدور این پروانه را انجام دهد و یک پشتوانه اجرایی نیز برای آن دیده شود.

وی بیان کرد: براساس الزاماتی که همراه با صدور پروانه فعالیت برای مطب یا مجتمع پزشکی دارای پسماند عفونی تعریف می‌شود یا باید خود صاحب پروانه مسئول امحای پسماند عفونیاش باشد یا دستگاه متولی که با آن قرارداد منعقد می‌‌کند، این مسؤولیت را برعهده گیرد.

معاون استاندار خراسان رضوی با تاکید بر همکاری شهرداری در دفن پسماندهای عفونی گفت: برای داشتن پشتوانه اجرای رعایت الزامات داشتن پروانه فعالیت مکان‌های تولیدکننده پسماند عفونی، باید بخش «نظارت بر بهداشت محیط» به عنوان دستگاه نظارتی به این موضوع ورود کرده و گزارشی از صدور پروانه‌های فعالیت و اعمال ضوابط و مقررات ارائه دهد.

میرجعفریان اضافه کرد: مبدا تولید پسماند و مقصد دفع و از بین رفتن آن مشخص است، در ابتدا باید دارنده پروانه فعالیت، مقید باشد که چطور پسماند عفونیاش امحا شود که مخاطرات زیست‌محیطی ایجاد نکند، از سوی دیگر وظیفه ذاتی دستگاه اجرایی که پروانه فعالیت برای مکان‌های تولیدکننده پسماند عفونی صادر می‌کند، بازدیدهای مستمر و نظارت بر چگونگی دفع آن پسماندها است، افزون بر این باید اداره کل حفاظت محیط زیست نظارت عالیه بر تمام این موارد را داشته باشد.

وی اظهار داشت: ما قدردان زحمات کادر پزشکی و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستیم اما انگشت شمار هستند افرادی که ناآگاهانه مرتکب تخلف در حوزه پسماند عفونی می‌شود لذا نظارت بر فعالیت این افراد ضرورت دارد تا زحمات سایر پزشکان و پرستاران از بین نرود.

منبع:مهر

301841