واکنش میرکریمی به کلاب هاووس و "فیاپ"

رضا میرکریمی در پی ثبت جهانی جشنواره فیلم فجر از ضرورت تاسیس یک دبیر خانه با هویت حقوقی مستقل سخن گفت.
تصویر واکنش میرکریمی به کلاب هاووس و "فیاپ"

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا میرکریمی دبیر سابق جشنواره جهانی فیلم فجر در پی ثبت این رویداد در فهرست "فیاپف" ( جشنواره‌های الف جهانی) با توجه به تلاش های که از دوره دبیری او، برای ثبت این اتفاق با همراهی محمد مهدی عسگرپور (دبیر فعلی جشنواره جهانی و رییس اتحادیه تهیه کنندگان فیاپف) افتاده؛ در گفتگویی پس از این اتفاق اعلام کرده است که "باید در ادامه برای حفظ این اتفاق مبارک، حرف جدی بزنیم."

او درباره این اظهارنظر که معتقد است "جشنواره باید حرف های جدی پس از این داشته باشد"، به سوالاتی پاسخ داد و در جایی از این گفتگو در پاسخ به سوالی درباره کارگاه های مجازی جشنواره جهانی فیلم فجر که خودش یکی از اساتید آن است و ضرورت "کلاب هاووس" سخن گفت.

رضا میرکریمی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه برای حفظ این روند و ماندن جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست فیاپف ( جشنواره‌های الف جهانی) چه باید کرد؟ گفت: ثبت این رویداد وظیفه همه ما را سنگین تر می کند و برای استمرار آن باید تلاش مضاعف داشته باشیم . به هرحال شاهدیم یک جشنواره باسابقه در آمریکای شمالی با وجود اینکه سال ها در فهرست جشنواره های الف قرار داشت به خاطر عملکرد ضعیفش در سال های اخیر در حال خارج شدن از این فهرست است و جشنواره فجر به جای آن بعنوان عضو جدید در نامش در میان پانزده جشنواره برتر رقابتی قرار می گیرد، بنابراین اگر جشنواره ما هم در آینده نتواند حرکت رو به رشدی داشته باشد، نمی توانیم این جایگاه ارزشمند را حفظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جشنواره جهانی به یک پلاک ثبتی جهانی با مختصات فرهنگی مان، دست پیدا کرده است و مهم ترین جشنواره فرهنگی بین المللی کشور محسوب می شود، باید بدان توجه ویژه کرد و این توجه ویژه از سطح وزارت ارشاد هم باید بالاتر برود و از سوی دولت و نهاد های فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین ضرورت تاسیس یک دبیرخانه با یک هویت حقوقی مستقل، به شکل یک انجمن و بنیاد احساس می شود تا این روند دستخوش تغییرات و سیاست های موسمی نشود و ردیف بودجه مستقلی برای آن تعریف شود.

وی تصریح کرد: باید رویکرد منطقه ای جشنواره و انتقال تجربیات فیلم سازان منطقه آسیا همواره مورد توجه ویژه قرار بگیرد تا صرفا این رویداد محفلی جهانی و بی هدف نباشد که بخواهد برنامه خود را با چند فیلم خارجی و مهمان بین المللی پر کند، فکر می کنم برای جشنواره جهانی و متمایز شدنش از رقبا و باقی ماندنش در فهرست فیاپف، نیازمند تعریف یک حوزه راهبردی برای آن در منطقه هستیم.

رضا میرکریمی با اشاره به تلاش های محمد مهدی عسگرپور دبیر فعلی این رویداد برای برگزاری آن در شرایط پاندمی کرونا تصریح کرد: حضور عسگرپور بعنوان نماینده ایران در کادر مرکزی سندیکای جهانی تهیه کنندگان نقش مهمی در این فرایند داشت و خوشحالم ایشان تلاش کردند تا با وجود سختی های کرونا، چراغ این جشنواره روشن بشود. قابل پیش بینی بود که بدون حضور مهمانان خارجی و با محدودیت های بهداشتی مربوط به کرونا، ممکن است تصور بشود که این دوره از جشنواره به شکل محدودتری برگزار شود، اتفاقی که دیگر جشنواره های دنیا هم با آن دست به گریبان هستند، اما در سال های بعد امیدوارم با ریشه کنی این ویروس منحوس، شاهد حضور مهمانان خارجی و رونق مجدد آن باشیم.

این فیلم ساز که در این رویداد به دلیل شیوع کرونا، کارگاه مجازی فیلم سازی را برای علاقه مندان سینما برگزار کرده است، در پاسخ به اینکه این کارگاه ها را با توجه به اینکه امکان ارتباط مستقیم با علاقه مندان و مخاطبانش نیست، چقدر مفید می داند؟ توضیح داد: این کلاس ها با توجه به اینکه مجازی برگزار می شود، کلاس های کم هزینه است و در عین حال از تنوع اساتید بهره می برد و قطعا مخاطبان بیشتری را هم

می تواند، دعوت کند اما چون بعضا به صورت یک طرفه برگزار می شود، شاید بشود از آن به عنوان نقطه ضعف یاد کرد ولی به دلیل امکانات جدیدی که در فضای مجازی ایجاد شده است، می توان در آینده تغییراتی در برگزاری آن ایجاد کرد.

او با اشاره به فضای کلاب هاوس که امکانات مکالمه مستقیم را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: کلاب هاوس با توجه به وضعیت فعلی جامعه، یک موهبت یا به تعبیری هدیه است که شرایط گفتگو را برای ما فراهم کرده و در آن دیدگاه های مختلف به راحتی می توانند، مکالمه کنند و مخاطبان فضای مجازی را که در یک فضای یک طرفه ای به سر می بردند که کمتر حرف مخاطبشان را می شنیدند، پرتاب کرده است به فضای که آدم ها با دیدگاه های مختلف با هم گفتگو می کنند و مجبور هستند در کمال احترام به حرف های دیگران هم گوش کنند و خلا یک فضای گفتمانی را پُر کرده است.

میرکریمی خاطرنشان کرد: این عدم گفتگو فاصله آدم ها و دیدگاه ها را از هم بیشتر می کرد اما وقتی گفتگو اتفاق می افتد، تحمل، تعمق و مدارا تبدیل به یک مهارت اجتماعی و عمومی می شود.

کارگردان «خیلی دور، خیلی نزدیک» با اشاره به حضورش در چند وقت اخیر در برخی روم های کلاب هاوس گفت: احساس کردم، طبقه اقلیت در کنار عموم مردم علی رغم اختلاف نظر و دیدگاه های مختلفی که به زبان می آورند، اتفاقا اشتراکاتی دارند که در سایه دعوا های سیاسی گم می شود. مثلا در مفاهیمی چون امنیت ملی و هویت ایرانی که مزیت های خوبی برای سامان بخشی یک وفاق همبستگی ملی دارد و نباید فراموش کنیم که مردم ما تا پیش از این مرکزی برای تبادل و گفتگو نداشتند و این خلا در عملکرد ضعیف صداو سیما و شبکه های فارسی زبان به دلیل سیاست های یکسویه شان احساس می شد.

وی ادامه داد: البته بحث مان از سینما کمی دور شد اما با این موقعیتی که گفتم، می توان برای برگزاری کارگاه های فیلم سازی از فضای کلاب هاووس استفاده کرد تا مسترکلاس های مفیدتری در تعامل با علاقه مندان فیلم سازی داشته باشیم.

میرکریمی در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به بحث ثبت جهانی جشنواره فیلم فجر در فهرست "فیاپف" خاطرنشان کرد که این ثبت به اتفاق آرا صورت گرفته است و تمام اعضای فیاپف به اتفاق رای داده اند که اتفاق مبارکی برای سینمای ایران است.

او همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست فیاپف قرار گرفته است،آیا به عنوان جشنواره الف باید امیدوار بود، فیلم های خارجی زیادی متقاضی این رویداد برای رونمایی و اولین نمایش شان باشند؟ توضیح داد: به هر حال، در کنار تلاش برای رونمایی از فیلم هایی از قاره هایی مختلف، هر جشنواره می تواند برای خود به شکل ویژه محدوده ای مشخص کند مثلا جشنواره جهانی فیلم فجر در چند سال گذشته تلاش کرد، بعنوان مهمترین جشنواره غرب آسیا، محلی باشد برای اولین نمایش آثار این منطقه.

میرکریمی در پایان اظهار امیدواری کرد تا سال آینده این رویداد با ریشه کنی کرونا، بتواند در سطح ایده آل تری برگزار شود.

301517