انتشار کتاب «بیرجندیه‌ها» با گردآوری محمدرضا راشد محصل

کتاب «بیرجندیه‌ها» با مقالاتی از خانواده راشد محصل، با گردآوری محمدرضا راشد محصل منتشر شد.
تصویر انتشار کتاب «بیرجندیه‌ها» با گردآوری محمدرضا راشد محصل

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر محمدرضا راشد محصل در مراسم رونمایی کتاب «بیرجندیه‌ها» که شامگاه گذشته در صفحه مجازی خردسرای فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: اگر کرونا هیچ نکته مثبتی نداشت، باعث شد که افراد در خانه بنشینند و کارهای نیمه تمامی که در طول سال‌ها داشته‌اند به اتمام برسانند، یا کارهای جدیدی را آغاز کنند که کتاب بیرجندیه‌ها یکی از این کارها است. در سه ماه که من در خانه نشسته بودم، فکر کردم باید کارهایی انجام دهم که یا در طول سال‌های مختلف انجام نگرفته یا اگر انجام گرفته، کامل نشده است. بنابراین ابتدا خاطره‌ها را تا می‌توانستم بازنویسی کردم و سپس از استادانی که از ابتدایی تا دوره دکتری به من آموزش دادند، در نوشته‌های خود توصیف و تجلیل کردم و همچنین طرحی را ایجاد کردم که در دو دفتر مسائل مربوط به بیرجند را جمع‌آوری کنم.

وی افزود: دفتر اول که منتشر شده شامل مقالات مربوط به زنده‌یاد برادر بزرگترم، دکتر محمدعلی راشد محصل، مقالات خودم در رابطه با بیرجند و بخش‌هایی از جنوب خراسان و مقالات برادر دیگرم، دکتر محمدتقی راشد محصل می‌شود که خیلی علمی‌ به تحولات واژگان و کلمات می‌پردازد و گویش‌های نقاط مختلف خراسان از جمله افضل‌آباد و بیرجند را بررسی می‌کند و همچنین برخی کتاب‌هایی که در زمینه گویش منتشر شده را نقد می‌کند.

این استاد و پژوهشگر ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: امیدوار هستم که این کتاب مورد توجه قرار بگیرد و جوانان سرزمین ایران و مخصوصا خراسان جنوبی، بتوانند با استفاده از این کتاب به عنوان یک منبع، پژوهش‌هایی که مدنظر دارند را انجام دهند.

در ادامه این مراسم، محمد بهنام‌فر، استاد ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند در رابطه با کتاب «بیرجندیه‌ها»، عنوان کرد: کتاب «بیرجندیه‌ها» نتیجه تاملات فرهنگی خاندان راشد محصل است که استاد محمدرضا راشد محصل پیش‌قدم شدند و تحقیقاتی که این خانواده در باب فرهنگ، به‌ویژه فرهنگ منطقه انجام دادند منتشر کردند. آن‌چه که در این کتاب آمده، مشتی از خروار و اندکی از بسیار تالیفات استاد راشد محصل است و آن‌چه به نظرم بیشتر از آثار علمی استاد به لحاظ فرهنگی و انسانی در این کتاب تاثیرگذار بوده، آثار قدمی و سلوک عملی ایشان است.

وی با نقدی بر این کتاب تصریح کرد: هرچند که این مقالات توسط استاد راشد محصل بازنویسی شده و ایشان زحمات بسیاری برای آن کشیدند، اما اصل این مقالات قبلا چاپ شده، لذا در چاپ‌های بعدی اگر در ابتدای هر مقاله، عنوان کتابی که برای اولین‌بار مقاله در آن چاپ شده قید شود برای افرادی که بخواهند اصل مقاله را مشاهده کنند مناسب است. نکته دیگر این است که هرچند تمام عناوین و مقالات این کتاب با رشته بیرجند و فرهنگ آن پیوند دارند، اما اگر این مقالات یک تقسیم‌بندی موضوعی شود و به عناوین فرعی‌تر تقسیم‌بندی شود شاید بهتر باشد.

301062