آماده‌سازی موزه قند فریمان

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فریمان گفت: موزه قند این شهرستان در حال آماده سازی است و پس از تجهیز و تکمیل راه اندازی خواهد شد.
تصویر آماده‌سازی موزه قند فریمان

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان رضوی، حسن گیاهی افزود: مرمت و بهسازی ساختمان قدیمی و ۶ دستگاه کارخانه قند فریمان برای تبدیل به نخستین موزه قند کشور در حال انجام است.

وی ادامه داد: پس از بازدید ساختمان این مجموعه نشستی با حضور رییس گروه موزه‌های استان و قائم ‎مقام اجرایی شرکت قند ثابت خراسان برگزار و مقرر شد طراحی موزه با همفکری مدیران و کارشناسان این شرکت و میراث فرهنگی دنبال شود.

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فریمان گفت: کارخانه قند این شهرستان به‌ عنوان میراث‌ صنعتی، دارنده برند عالی‌ترین قند ایران است که همگان فریمان را به این نام می‌شناسند.

وی افزود: ساختمان این کارخانه که ۲۵۰ مترمربع مساحت دارد، روبروی ورودی کارخانه بوده و از موقعیت مکانی بسیار خوبی برخوردار است.

گیاهی از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر دعوت کرد چنانچه شیء یا سندی در ارتباط با کارخانه قند فریمان در اختیار دارند در صورت تمایل آن‌ را به کارخانه قند یا اداره میراث‌ فرهنگی این شهرستان تحویل دهند.

وی ادامه داد: کارخانه قند فریمان بیش از ۶۰ سال پیش توسط شرکت سکوپ (CEKOP) ورشوی لهستان طراحی و تجهیز شد و با توجه به کیفیت عالی قند آن شهره عام و خاص گردید و محصول آن به اغلب نقاط جهان صادر شد.

استان خراسان رضوی هم اکنون دارای ۹۶ موزه است که از این نظر پس از تهران رتبه دوم را در کشور داراست.

منبع:ایرنا

290955