قاری استان یزد:

شنیدن نغمه های دینی؛ مردم را به سمت فضای معنوی سوق می‌دهد

قاری ممتاز یزدی با بیان اینکه شنیدن نغمات دینی معروف ناخود آگاه مردم را به سمت فضا و حس معنوی سوق می‌دهد اظهار داشت:  این معجزه موسیقی عجین شده با محتواهای دینی است.
تصویر شنیدن نغمه های دینی؛ مردم را به سمت فضای معنوی سوق می‌دهد

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، مهدی احمدی قاری ممتاز استان یزد در سال ۱۳۷۰ در شهرستان تفت و در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود وی از دوران کودکی در محافل، مجالس و مدرسه به تلاوت قرآن می پرداخت و کم و بیش در کلاس های قرآنی شرکت می کرد تا اینکه در سال ۱۳۸۸ به صورت حرفه ای وارد فعالیت های قرآنی شد.

این قاری جوان و ممتاز یزدی در حاشیه برگزاری اولین جشنواره هنر قرآنی دانش در گفتگو با خبرنگار پرسون؛ با بیان اینکه در دوران دانش آموزی در شهرستان تفت از محضر اساتیدی چون فیضی نیا، محمدعلی حق جو ، سید رضا فلاح ، محمد صادق مهدیان و مجید فیضی استفاده کرده است گقت: در دوران دانشجویی هم از محضر اساتید معظم شاه میوه و حق شناس در اصفهان و پس از دوران تحصیل در یزد کار را با استاد کاظمی، مختاری و علی الخصوص شهید دانش ادامه داده و از محضر این بزرگواران کسب فیض کردم.

احمدی پیرامون موفقیت های خود در عرصه مسابقات قرآنی هم ابراز داشت: دارای دو رتبه اول کشوری در تواشیح دانشجویان، رتبه سوم ترتیل دانشجویان علوم پزشکی کشور، رتبه ۵ استان در رشته قرائت تحقیق سازمان اوقاف، گواهی نامه تربیت مربی روخوانی روانخوانی و صوت و لحن همچنین مدرک داوری صوت و تجوید از دارالقران الکریم و مدرسان درجه ۳ از شورای عالی قران را کسب نموده و اکنون در مراحل آخر اخذ مدرک درجه ۲ مدرسان گرایش تنغیم از شورای عالی قرآن هستم.

وی افزود: البته سابقه فعالیت در گروه تواشیح بصائر تفت به سال ۸۸ باز میگردد و در گروه های بنیاد شهید تفت و شمیم وصال یزد نیز عضویت داشتم ضمن اینکه در قالب گروه تواشیح دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان نیز دو سال پیاپی به عنوان سرپرست مقام نخست کشوری را کسب نمودم.

این قاری ممتاز یزدی با اشاره به فعالیت های فعلی خود در عرصه قرآن اظهار داشت: از سال‌ ۹۲تا کنون به مربی گری و هدایت گروه‌ تواشیح نوجوانان کوثر متشکل از حدود ۲۵نفر از نوجوانان قاری شهر تفت پرداخته ام که به لطف خدا توانستیم با این گروه مقام نخست کشور در مسابقات دانش اموزی را توسط منتخبی از بین این نوجوانان کسب کنیم.

هنر تواشیح از هنرهای آوایی اصیل، جذاب و پویای جهان اسلام است

وی با اشاره به این نکته که هنر تواشیح از هنرهای آوایی اصیل، باسابقه، جذاب و پویای جهان اسلام است که همواره در مسیر تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و عترت علیهم السلام نقش مهمی ایفا نموده اظهار داشت: در دنیایی که سرشار از انواع موسیقی های کذایی و به دور از مباحث ارزشی و بعضا آکنده با مسائل ضد اخلاقی است نسل جوان ما می‌تواند ضمن آشنایی با این هنر جذاب، مسیرش را از آلودگی به ضد ارزش ها جدا کند بر همین اساس گروه تواشیح کوثر حدود ۷ سال پیش با هدف جذب استعدادهای آوایی به سمت هنر تلاوت قرآن و ایجاد حس رفاقت، همکاری و ایجاد روحیه جمعی، تشکیلاتی از یک سو و رشد فنی ، ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین نوجوانان قرآنی از دیگر سو تشکیل گردید که با عنایت خداوند و اهل بیت (ع) تا حدود زیادی در نیل به این اهداف موفق بوده است.

مسئول گروه تواشیح کوثر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هدف از ایجاد این گروه صرفا پرداختن به بحث تواشیح نبوده و نیست ابراز داشت: راه موفقیت افراد در کار جمعی بوده و گروه تواشیح بستری جهت رشد همگون و مضاعف نوجوانان قرآنی است البته معتقدم اثرات و برکات زیادی در کار گروهی مترتب است.

احمدی در خصوص موفقیت های گروه تواشیح کوثر هم گفت: این گروه در دوسال سابقه حضور خود در مسابقات کشوری ابتدا رتبه هفتم و در سال ۹۹ به لطف خداوند باری تعالی رتبه نخست کشوری را از آن خود نموده است.

شعر و ملودی مهمترین مولفه ها در هنر تواشیح

این قاری یزدی مهمترین مولفه در هنر تواشیح را شعر و محتوای تاثیر گذار، ملودی و چینش لحنی مطابق با این محتوا دانست و گفت: البته نمی‌توان از اجرای ممتاز و صداهای فاخر در تاثیر این ملودی و محتوا غافل شد. نمونه بارز و شاهد عینی این موضوع کار فاخر اسماء الحسنی بوده که هرچه توسط گروه‌های مختلف بازخوانی شده و هرچند این بازخوانی ها کیفیت ضبط بهتری نیز داشته ولی هرگز نتوانسته جای نسخه اصلی اسماء الحسنی را بگیرد

احمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شنیدن نغمات دینی معروف ناخود آگاه مردم را به سمت فضا و حس معنوی سوق می‌دهد اظهار داشت: این معجزه موسیقی عجین شده با محتواهای دینی است لیکن افزایش آگاهی برخی مربیان و مدیران یا خانواده ها از کم و کیف این هنر، حمایت مالی و تولید کارهای نسبتا آسان و قابل اجرا متناسب با صدای دانش آموزان و ارسال این کار ها به عنوان الگو در مدارس، تربیت نیروهای متخصص در امر رهبری گروه، برگزاری جشنواره ها و مسابقات با هدایا و جذابیت خوب ،برگزاری اردوهای چند منظوره تفریحی تبلیغی فنی و استفاده از فرصت اجتماع دانش آموزان در نمازهای جماعت و صبحگاه برای اشاعه این هنر می‌تواند موثر واقع گردد.

این قاری برجسته استان در خصوص نحوه آشنایی با شهید دانش هم بیان داشت: سابقه آشنایی بنده با استاد شهید حاج حسن دانش به همراهی من با یکی از دوستانی که در قالب تمرین گروه تواشیحی در یزد شرکت می‌کرد باز می گردد که آن روز استاد دانش برای چک فنی آن گروه دعوت شده بودند و من اونجا سوره انعام شحات را محضر ایشان تلاوت کردم که مرا به تقلید از منشاوی توصیه کردند

خاطره ای جذاب از تواضع شهید دانش

وی اضافه کرد: در سه سال آخر عمر وی در تفت جلسه آموزشی تشکیل داده و ما نیز در محضر این استاد، افتخار شاگردی داشتیم اما آخرین دیدار مربوط به دعوت از شهید در شب عزیمت به سفر حج برای تلاوت در یادواره شهدای تفت بود که در زمان دعوت از تلاقی تاریح اعزام وی با مراسم خبر نداشتم اما با کمال تواضع و از خودگذشتگی با چمدان بسته و به همراه خانواده تلاوت را در مسجد قدس شهر تفت انجام دادند و سپس مستقیم به فرودگاه عزیمت نمود.که آخرین تلاوت رسمی استاد در خاک ایران محسوب می‌شود. البته در آخرین لحظه بدرقه من پس از خداحافظی جمعی مجددا نزدیک اتومبیل وی شدم و التماس دعای مخصوص گفتم که با لبخند ۳بار گفت؛ حتما حتما حتما.

انتهای پیام/

حیران_استان یزد

290892