اجرای ۱۳۴۰ کیلومتر شبکه و خطوط گاز در زاهدان

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: پروژه گازرسانی در شهر زاهدان که بر اساس پیش بینی ها حدود ۱۴ سال طول می کشید با اجرای طرح ضربتی از سال ۹۷ تاکنون بیش‌از یکهزار و ۳۴۰ کیلومتر شبکه و خطوط درون شهری اجرا شده و تنها ۲۰ کیلومتر باقی مانده است.
تصویر اجرای ۱۳۴۰ کیلومتر شبکه و خطوط گاز در زاهدان

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان و بلوچستان، رضا پنجابی روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگاران اظهارداشت: با تصویب و تامین مالی طرح ملی گازرسانی به سیستان و بلوچستان، گاز در سال ۸۹ از عسلویه وارد ایرانشهر شد و شرکت گاز مگا پروژه گازرسانی و خط انتقال از ایرانشهر به زاهدان را در انتهای سال ۹۵ انجام داد.

وی گفت: متناسب با حرکت صورت گرفته و پیگیری های انجام شده و بازخوردهای میدانی مشخص شد با وجودی که پروژه روند نرمال را طی می کند اما ۱۳ تا ۱۴ سال برای گازدار شدن زاهدان زمان نیاز دارد به همین سبب تمهیداتی در سال ۹۷ اندیشیده شد و در انتهای همان سال طرح ضربتی گازرسانی به زاهدان و چند شهر هدف مانند سیستان و خاش تصویب و عملیات اجرایی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان افزود: حدود ۲ سال از کلنگ زنی طرح ضربتی گاز به زاهدان می گذرد که به لطف خدا و با تعاملات خوب صورت گرفته، امروز بالغ بر یکهزار و ۳۴۰ کیلومتر شبکه و خطوط گاز در زاهدان اجرا شده و با انجام ۲۰ کیلومتر شبکهگذاری دیگر، کل شهر زاهدان گازدار خواهد شد و تقریبا ۹۷ درصد این شهر خطوط و تاسیسات مورد نیاز اجرا و یکهزارو ۲۱۰ کیلومتر بهره برداری شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف از این همه سرمایه گذاری و اجرای مگاپروژه رفاه و آسایش مردم در زاهدان است، افزود: در این شهر بالغ بر ۵۶ هزار انشعاب گاز واگذار و افزون بر ۶۳ هزار مشترک گاز وجود دارد در حالی که امکان واگذاری ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار مشترک در شبکه وجود دارد که تاکنون تنها ۴۵ درصد مشترک جذب شده است.

پنجابی بیان کرد: اجرای یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر شکبه در مدت ۲ سال در ایران بی نظیر است و هم اینک ۴۸۰ واحد تجاری، ۱۲۵ واحد آموزشی، دولتی و پرورشی، ۴۲ واحد مذهبی و ۲۰ واحد صنعتی در زاهدان مشترک شرکت گاز هستند.

وی ادامه داد: در طرح ضربتی ماورای نیاز ظرفیت که نمونه ای از سیستم مدیریت پروژه است، همزمان حدود ۱۰ پیمانکار در زاهدان با هم فعالیت می کردند و هم اینک عملیات اجرایی تنها با سه پیمانکار انجام می شود.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: گاز به شهرک های صنعتی زاهدان رسیده و واحدهای صنعتی نیز باید برای دریافت اشتراک پذیری گاز طبیعی اقدام کنند.

وی افزود: یک واحد نیروگاهی مشترک گاز طبیعی در زاهدان روزانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز مصرف می کند که این میزان جایگزین سوخت مایع شده است.

پنجابی اظهار داشت: هم اینک در سه محور صنعتی جاده سیادک، جاده کرمان و جاده زابل پیمانکار در حال فعالیت است که با پیش بینی های صورت گرفته بخش سنگین عملیات انجام شده و ظرف چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: این پروژه در روز حدود ۶ میلیون متر مکعب مصرف گاز خواهد داشت که جایگزین ۶ میلیون لیتر فرآورده سوخت مایع می شود.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: وام پنج میلیون تومانی به متقاضیان برای کمک هزینه لوله کشی و خرید اشتراک گاز اختصاص یافته بود که مصوب شد به ۱۰ میلیون تومان افزایش یابد.

وی گفت: همچنین پیمانکار پروژه گازرسانی به صنایع و مصرف‌کنندگان در محور خاش نیز ظرف چندماه آینده انتخاب و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و براساس برآورد تقریبی حدود پنج میلیون مترمکعب صرفه جویی صورت می گیرد.

پنجابی افزود: در حوزه سیستان و در شهر زابل ۲ فاز اجرایی در حال انجام است که عملیات اجرایی فاز یک به اتمام رسیده و در حال تست است و پیمانکار فاز ۲ نیز در حال فعالیت و فاز سه در حال انتخاب پیمانکار است.

وی بیان کرد: در حوزه زابل و سیستان همکاران از استان گیلان به عنوان استان معین به کمک آمدند و حدود ۲۴۰ کیلومتر شبکه کار شده که ۸۰ کیلومتر گازدار شدند و حدود ۵۰۰ مشترک گاز طبیعی دارند در حالیکه هنوز خط انتقال به زابل نرسیده است.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: طرح سی ان جی انتقال گاز به زابل انجام شده و ایستگاه مادر در خراسان جنوبی و ایستگا ‏"پی آر یو" یا ایستگاه دختر در زابل نصب شده است.

وی افزود: در شهر ادیمی مرکز شهرستان نیمروز و شهر دوست‌محمد مرکز شهرستان هیرمند حدود ۹۰ کیلومتر با یک پیمانکار و در محمدآباد و زهک نیز ۵۰ کیلومتر کار انجام شده و عملیات اجرایی این ۲ پروژه به خوبی در حال پیشروی است.

وی ادامه داد: ایرانشهر به عنوان اولین شهر گازدار استان هم اینک دارای ۴۳۰ کیلومتر شبکه و تقریبا کل شهر گازدار است اما ظرفیت اشتراک پذیری مانند زاهدان حدود ۵۰ درصد است.

پنجابی گفت: با وجود ظرفیت ۲۷ هزار مشترک اما تاکنون ۱۵ هزار مشترک وجود دارد و ۳۰۰ واحد تجاری، ۵۵ واحد اداری، دولتی و پرورشی، ۴۰ واحد مذهبی و چهار واحد صنعتی در ایرانشهر از نعمت گاز بهره مند هستند.

وی افزود: ۲ نیروگاه بخار بمپور و نیروگاه گازی ایرانشهر روزانه بین سه و نیم تا چهار میلیون مترمکعب گاز مصرف دارند و نیروگاه ۲۵ مگاواتی مقیاس کوچک و یک واحد سی ان جی نیز در این شهر فعال است.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان اظهار داشت: گاز به شهرک صنعتی جاده بمپور - ایرانشهر نیز رسیده و صنعتگران می توانند برای اشتراک پذیری مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: یک پیمان اجرایی در ایرانشهر با حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال فعالیت است؛ در این پیمان عملیات گازرسانی در سه محور صنعتی ابتر - سرزه، محور کوره داران و محور جاده بمپور در حال انجام است.

پنجابی ادامه داد: گاز در محور کوره داران در حال تست شبکه‌ است و از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که در این محور قرار دارند دعوت می‌شود برای اشتراک پذیری اقدام کنند.

وی با بیان اینکه خط تامین گاز به ورودی کارخانه بافت بلوچ نیز رسیده و عملیات اجرایی انجام شده گفت: در سه محور روستایی ایرانشهر پیمانکار مشغول فعالیت است و ۲۶ روستا بعد از بهره برداری در حوزه این شهرستان از نعمت گاز طبیعی بهره مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان افزود: در بمپور حدود ۶۵ کیلومتر و در محمدان ۵۵ کیلومتر شبکه اجرا و گازدار شده و در هر کدام از این شهرها حدود ۵۰۰ مشترک گاز داریم و در این شهرها ۱۲ روستا نیز گازدار شدند.

وی اظهار داشت: حدود ۳۰۶ کیلومتر شبکه در حوزه روستایی اجرا شده که تقریبا ۱۴۰ کیلومتر به بهره برداری رسیده و بالغ بر یکهزار و ۱۰۰ خانوار روستایی زیرپوشش قرار دارند.

پنجابی گفت: در خاش نیز ۳۹۰ کیلومتر شبکه مورد نیاز اجرا و در حال تست و پایش است و ۲ شهر بزمان با پیشرفت ۹۶ درصدی شبکه ها در حال تست زدن است و دلگان ۱۰۰ کیلومتر شبکه اجرا شده دارد و ظرف چند ماه آینده عملیات اجرایی پایان می یابد.

وی افزود: در شهر چابهار در حال بازطراحی شبکه هستیم و خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار در چهار قطعه توسط مدیریت گاز ایران در حال پیگیری است.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان بیان کرد: عملیات بازطراحی چابهار ظرف چند ماه آینده به اتمام می‌رسد و متعاقب آن برای انتخاب پیمانکار و شروع عملیات اجرایی اقدام خواهد شد تا زمانیکه خط انتقال برسد شبکه‌ها همزمان به بهره برداری برسند.

وی به روکش آسفالت خیابان ها پس از عملیات حفاری نیز اشاره کرد و گفت: مطابق تفاهم‌نامه اولیه قرارداد با شهرداری امضا می شود و عملیات پس از حفاری که معروف به ترمیم نوارها و ترانشه های حفاری و روکش آسفالت می باشد به عهده شهرداری است که تاکنون تعامل خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

پنجابی افزود: بخشی از گلایه های مردم بابت کنده کاری های شهر به دلیل حجم بالای کار بوده که هم اینک وضعیت نسبتا بهتری داریم.

وی از صبوری و بردباری مردم در شهرهایی که شرکت گاز فعالیت اجرایی دارد قدردانی کرد.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب و ماه گذشته حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در سطح استان مصرف شده است.

منبع: ایرنا

290854