به گزارش سایت خبری پرسون، سعید رسولی اظهار کرد: با توجه به اتفاقات اخیری که در منطقه به وقوع پیوست و صلح ارمنستان و آذربایجان، گزینه حمل ریلی کالا از مسیر جلفا به نخجوان و از آنجا به سمت ایروان، تفلیس و مسکو در دستور کار قرار گرفت. طی جلسات متعدد با طرف روسی درباره به این مسیر مذاکره کردیم، ضمن اینکه جلسه هم با مقامات ارمنستان برگزار شد.
وی از امضای یک سندی 6 مادهای خبر داد و با بیان اینکه در این تفاهمنامه ایران و ارمنستان عزم خود را برای همکاری در زمینه حملونقل کالا از طریق شبکه ریلی در مسیر ایران به سمت روسیه و اروپا اعلام کردند، افزود: اعلام شد برای تحقق این امر در اولین فرصت اطلاعات مورد نیاز از جمله اطلاعات تعرفهای و موضوعات مربوط به سیستمها، اطلاعات و آمار موجود طرفین از طریق ایمیل در اختیار هر دو راهآهن قرار داده شود تا کار کارشناسی دقیق تری صورت بگیرد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه در این سند هر دو طرف اعلام کردند تلاش و بررسی خود را برای جذب بار از سایر شقوق حمل و نقل به ریل انجام دهند، ادامه داد: تمام بار هند به روسیه و بالعکس از طریق دریا حمل میشود. اما مسیر ریلی از طریق ایران هم باعث صرفهجویی در زمان شده و هم از منظر هزینه امکان رقابت با مسیر دریایی را دارد.
رسولی در این تفاهمنامه، بندی در ارتباط با مراکز لجستیکی گنجانده شده و بناست طرفین طی یک همکاری در زمینه سرمایه گذاری در حوزه های لجستیکی، به مشتریان، علاقه مندان غیردولتی، شرکتها و ... اطلاعرسانی کرده و مشارکت آنها را در حوزه لجستیک ریلی جلب کنند.این سند شروع خوبی برای فعال کردن مسیر ریلی خلیج فارس به دریای سیاه است. طی یک مذاکره تلفنی با قائم مقام راه آهن روسیه،این موضوع در کنار سایر بحثهایی که با روسیه داریم مطرح شد و آنها نیز از این اقدام حمایت کردند.
وی ابراز امیدواری کرد: این تلاشها به زودی منجر به فعال شدن مسیر حملونقل ریلی در کریدور شمال-جنوب و استفاده از ظرفیت فوقالعاده سرزمین ایران و موقعیت خاص ژئوپولتیک کشور شود.
منبع: تسنیم