قادرمرزی؛ کارشناس بورس در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

پرداخت نشدن سود سهام عدالت زمینه ساز بی‌اعتمادی جامعه به سازمان بورس

کارشناس بورس گفت: قطعه قطعه کردن سود سهام عدالت شهروندان در بلندمدت می‌تواند دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و دولت را بلند و بلندتر کند، بنابراین بهترین راهکار برای دولت این است تا زمانی که از زمان واریز 20 درصد سود سهام باقیمانده توسط شرکت‌های مربوطه مطمئن نشده است، هیچ وعده‌ای به مردم و سهامداران ندهد.

تصویر پرداخت نشدن سود سهام عدالت زمینه ساز بی‌اعتمادی جامعه به سازمان بورس

میثم قادرمرزی در گفت وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: سهام عدالت به عنوان حق قانونی مردم و سهامداران است که باید دولت در پرداخت آن زمان خاصی را مشخص کند، ولی این‌گونه که پیداست، مدیریت سهام عدالت برای متولیان بورس در این روزها به سختی می‌گذرد.

این کارشناس بورس بیان داشت: بعد از واریز مرحله اول سود سهام سهامداران قبل از سال 1400 دولت وعده داد که 50 درصد باقیمانده از سود سهام عدالت در ایام نوروز پرداخت می‌شود ولی این وعده‌ای بیش نبود و بعد از مدت زمانی پرداخت سهم باقیمانده را به اوایل ماه مبارک رمضان موکول کرد که این وعده هم عملی نشد.

قادرمرزی عنوان کرد: وعده‌های متوالی ولی بدون عمل دولت و در مقابل عدم قدرت اجرایی و قانونی دولت در وصول سهم سود 20 درصدی شرکت‌های زیرمجموعه نشان می‌دهد که قدرتی برای اعمال شرایط قانونی مندرج در اساسنامه سازمان سهام عدالت وجود ندارد.

این مدرس دانشگاه عنوان داشت: قطعه قطعه کردن سود سهام عدالت شهروندان در بلندمدت می‌تواند دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و دولت را بلند و بلندتر کند، بنابراین بهترین راهکار برای دولت این است تا زمانی که از زمان واریز 20 درصد سود سهام باقیمانده توسط شرکت‌های مربوطه مطمئن نشده است، هیچ وعده‌ای به مردم و سهامداران ندهد.

قادرمرزی با اشاره به اینکه تداوم وعده‌های مسئولان اقتصادی و در مقابل اجرایی نشدن آنها حوزه‌های دیگر اقتصاد را به سمت یک بی‌اعتباری ملی پیش خواهد برد، گفت: زمانی که وعده‌های مکرر سازمان بورس و... عملی نمی‌شود، ریزش ارزش سهام چیز عجیبی نیست، زیرا اولین شرط در رشد بازار سرمایه و بورس اعتمادآفرینی و ثابت در زمان و وقت است که متاسفانه این موضوع در کشور ما صدق نمی‌کند.

این کارشناس بورس بیان داشت: مسئله دیگری که باید بیان شود، سطح پایین سهم سهامداران عدالت است، تقسیم کامل سود سهام عدالت به 50 درصد، 30 درصد و نهایتا 20 درصد به نوعی نشان از نبود نظارت در سازمان بورس است و این یعنی دور شدن مردم از علاقمندان برای حضور در تالار بورس.

آیین مهر ـ استان کردستان

290737