خطر در کمین جنگل‌‌های هیرکانی مازندران

دوباره گرمای هوا و دوباره ترسی که به جان جنگل‌های شمال کشور و مازندران افتاده است، ترس از سوختن و از بین رفتن. این روزها با افزایش دما و کاهش بارندگی، احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی همانند سال‌های گذشته زیاد شده و شاید همچون همیشه، راه نهایی کنترل این امر، بارش باران باشد.
تصویر خطر در کمین جنگل‌‌های هیرکانی مازندران

به گزارش سایت خبری پرسون از مازندران، همواره با افزایش دما شاهد آتش‌سوزی‌های متعدد و گسترده در سطح مراتع و جنگلهای کشور به وقوع می‌پیوندد، آتشسوزیهای کنترل نشده و گسترده که موجب خسارت فراوان به پوشش گیاهی، خاک و در نهایت تخریب زیستگاه‌ها و افزایش سرعت فرسایش خاک و خسارت به طبیعت خواهد شد.

موضوعی که چندی پیش هادی کیادلیری عضو کمیته تخصصی جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور درباره علت تاخیر در اطفای حریق جنگل‌های شمال کشور گفته بود که سازمان جنگل‌ها ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را ناشی از عوامل انسانی دانسته است که بر فرض پذیرش صحت این آمار، یکی از دلایل تاخیر در اطفای حریق جنگل‌ها این است و به‌لحاظ علمی نمی‌توان مکانی که فردی قرار است در آن آتشی روشن کند را ‍‍پیش‌بینی و مشخص کرد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند نبود مدیریت ریسک در کشور عامل مهم وقوع آتش‌سوزی است وی با بیان این مطلب گفت: ما زمانی اقدام به کاری می‌کنیم که با بحران مواجه می‌شویم یعنی نحوه مدیریت ما در کشور مدیریت حین بحران است که این الگوی مدیریت در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی پاسخگو نیست.

کیادلیری در ادامه سخنان خود به این موضوع نیز اشاره کرده بود که، یکی از دلایلی که بیشتر مواقع در مواجهه با حریق جنگل‌ها شکست خورده‌ایم موفق عمل نکردن در پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌ها، نداشتن مدیریت ریسک و نبود آموزش و ترویج آگاهی به حد کافی در این زمینه است.

عضو کمیته تخصصی جنگل سازمان جنگل ها و مراتع کشور همچنین تاکید کرد که با توجه به آمار اعلام شده از سوی سازمان‌های متولی مبنی بر اینکه بیشتر آتش‌سوزی‌هایی که در منابع طبیعی رخ می‌دهد ناشی از عوامل انسانی است، باید در کنار آموزش و افزایش آگاهی به شناسایی انگیزه ایجاد آتش‌سوزی‌ها نیز ‍‍پرداخته شود تا بتوان براساس الگوی رفتاری جامعه آتش‌سوزی‌های احتمالی را ‍‍پیش‌بینی و نیازها و انگیزه‌های جوامع محلی را مرتفع کرد.

سید احسان ساداتی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود؛ که با گرم شدن هوا و کاهش بارندگی شرایط اشتعال درجنگل بیشتر فراهم می شود.

وی عوامل طبیعی چون باد، رعدو برق، گرم شدن هوا، دمای بالا و مسائل انسانی عمدی و غیر عمدی را از عوامل ایجاد آتش سوزی در جنگل‌های شمال میداند و معتقد است که غفلت شکارچیان و عدم اطمینان از خاموش شدن آتش در مناطق تفرجگاهی توسط گردشگران از جمله عوامل آتش گرفتن جنگل ها است.

مسئول بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران گفته است گاهی غفلت کشاورزان و روستاییانی که در حاشیه جنگل زندگی می کنند یکی از عوامل بروز آتش سوزی در جنگلها است.


ساداتی همچنین معتقد است استفاده از گونه های آمیخته یکی از راهکارهای جلوگیری از آتش سوزی در جنگل های شمال خواهد بود و گفته که استفاده چند گونه به جای یک گونه خاص در جنگل کاری،در صورت بروز آتش سوزی مهار آتش را راحت تر می کند

ساداتی در ادامه ایجاد آتشبرها در فواصل عرصه های جنگلی و یا مکان هایی که جنگل کاری می کنند را یکی دیگر از راهکارها بیان می کند و می گوید که وجود آتشبرها به جهت ایجاد فاصله بین دومنطقه، باعث قطع ارتباط پیوستگی آتش و جلوگیری از شعله ور شدن بیشتر آن می شود.

این دکترای علوم جنگل با اشاره به این که از گونه های پهن برگ نسبت به سوزنی برگ در جنگلداری استفاده شود خاطرنشان کرد که؛ سوزنی برگهایی چون سروها و کاج‌ها به دلیل وجود مواد اشتعال‌زای بالا وشعله ورشدن وهمچنین سخت بودن کنترل اطفای حریق برای جنگلکاری مناسب نیست.

منبع:ایسنا

290698