افزیش فروش دام سبک در خراسان شمالی

رییس اتحادیه دامداران بجنورد از خشکسالی و گرانی نهاده‌ها تا افزایش فروش دام خبرداد
تصویر افزیش فروش دام سبک در خراسان شمالی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان شمالی، حسینعلی حصاری اظهار داشت: در اوایل امسال، قیمت بره زنده کش تا ۶۰۰ هزار ریال در هر کیلوگرم رسید اما با توجه به کاهش بارندگی های بهاره و مشکل تامین علوفه در مراتع هم اکنون عرضه دام بیشتر شده است که این امر موجب کاهش قیمت ها شده است.

وی افزود: قیمت دام زنده برای دامدار رضایت بخش نیست اما گرانی نهاده ها سبب شده تا این تولیدکنندگان وادار به عرضه دام زنده شوند. رییس اتحادیه دامداران شهرستان بجنورد گفت: اکنون قیمت بره زنده کش در هر کیلوگرم ۵۳۰ هزار ریال است که بسیار پایین است.

وی درباره گرانی نهاده ها در بازار گفت: جو در بازار آزاد به ازای هر کیلوگرم ۶۰ هزار تا ۶۲ هزار ریال عرضه می شود و کاه که ارزش غذایی چندانی ندارد ۵۰ هزار ریال و یونجه خشک ۴۵ هزار ریال به فروش می رسد که البته انتظار می رود در فصل تابستان و با برداشت محصولات، قیمت نهاده ها تاحدی کاهش یابد.

او خاطرنشان کرد: البته با توافقی که در سطح کشور انجام شده، قرار است نهاده با قیمت مصوب دراختیار عشایر استان قرار گیرد در این صورت تمایل دامدار به نگهداری دام بیشتر شده واز فروش دام خودداری می شود.

حصاری با اشاره به اینکه خشکسالی ها سبب شده تا تولید علوفه در مراتع به شدت کاهش یابد افزود: امسال عشایر در تامین ته چرای کشاورزان هم با مشکل رو به رو شده اند، گرانی علوفه و کاهش میزان تولید آن سبب شده تا کشاورزان ته چرا را با قیمت بیشتری عرضه کنند.

وی با بیان اینکه دلالان هم در این زمینه وارد عرصه شده و قیمت ها را بالا برده اند گفت: عشایر اعلام کرده اند که ته چرای عشایر را پیش خرید کرده اند اما کشاورزان بدون اعلام قیمت، ته چرا را فروخته اند، از این رو احتمال افزایش قیمت ها در فصل برداشت وجود دارد.

حصاری گفت: در این شرایط و با کاهش میزان عرضه، قیمت دام زنده هم در بازار افزایش می یابد. رییس اتحادیه دامداران شهرستان بجنورد اظهار داشت: از مسوولان انتظار می رود برای حمایت از دامداران نهاده بیشتری در اختیار این تولیدکنندگان قرار دهند.

پیشتر، رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفته بود: تولید علوفه مرتعی در استان بر اثر کاهش بارندگی‌های فروردین ماه امسال به کمترین میزان خود در چند سال اخیر رسیده است. به گفته علی اسدی در شرایط نرمال میزان تولید علوفه در مراتع کویری در هر هکتار ۲۵، مراتع متوسط ۹۰ و مراتع خوب ۱۲۰ کیلوگرم است که این رقم در بهار امسال بشدت کاهش یافته است.

دبراساس آمارها گستره مراتع فقیر خراسان شمالی بیش از مراتع غنی است به طوری که ۱۰۶ هزار هکتار از مراتع استان غنی، ۶۱۹ هزار هکتار متوسط و ۶۸۹ هزار هکتار نیز فقیر است و در عین حال ۴۳۴ هزار هکتار جنگل و ۱۸۳ هزار هکتار بیابان نیز داریم. ‌

هواشناسی خراسان شمالی هم اعلام کرده است که میزان بارندگی در استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۵۰ درصد کاهش دارد. گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است. خراسان شمالی با دارا بودن ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار واحد دامی یکی از قطب های دامداری کشور است.

290502