تازه های کتاب پرسون؛

درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی

در این گزارش پرسون قصد دارد کتاب «درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی» را معرفی کند.
تصویر درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی

به گزارش سایت خبری پرسون، در این گزارش کتاب «درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی» را خدمت علاقمندان معرفی می کنیم.

درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی
نویسنده: رزمری تانگ
مترجم: منیژه نجم عراقی
موضوع: فمینیسم، نگرش‌ها
انتشارات: نی
چکیده:
نظریاتی که زنان در دویست سال اخیر به عرصه‌ی اندیشه‌ بشر افزوده‌اند از تنوع فراوانی برخوردار بوده است. همین گوناگونی آرا سبب شده که نتوان آنچه را به نام فمینیسم شناخته می‌شود همانند دیگر مکاتب نظری به چند اصل بنیادین فروکاست، در بسته‌بندی معینی جای داد، لفافی به دور آن پیچید و تکلیف خود را با آن روشن کرد. در سده‌ی نوزدهم که موج اول فمینیسم پا گرفت تنها جنبشی برای دستیابی به حقوقی برابر با مردان در عرصه‌ی سیاست و اجتماع بود، اما از نیمه‌ سده‌ بیستم به این سو، نظریه‌های فمینیستی به کاوش در چند و چون حضور و غیاب زن در علم و فلسفه و معرفت‌شناسی و طرح مقوله‌هایی همچون "زنانه‌نگری" و "فرارَوی از جنسیت" پرداخته‌اند.

با این اوصاف، امروزه با پیدایش نحله‌های گوناگونی که بر برابری یا تفاوت یا جدایی یا حتی برتری زنان پا می‌فشارند به دشواری می‌توان تنها با اشاره به مطالبات حقوقی به عمق فمینیسم راه برد. افزون بر این، مقوله‌ "زنانه" اکنون معنایی بس پیچیده‌تر و گسترده‌تر از آن دارد که در گذشته داشت و زنان و مردان بسیاری را در بر می‌گیرد که از پایگاه‌ها و خاستگاه‌های اجتماعی گوناگون بر می‌آیند و با پیوستن به این عرصه‌ی اندیشه هر دم بر وسعت و گوناگونی آرای آن می‌افزایند. پس بهتر است بگوییم که فمینیسم هنوز به پایان راه نرسیده است.

این گوناگونی آرا و فقدان یکپارچگی و نظام‌مندی، از سوی دیگر سبب شده که اندیشه‌ورزان مردمحور نظریات فمینیستی را کمتر در ردیف علم به حساب آورند و البته خود فمینیست‌ها نیز هرگز ادعا نداشته‌اند که جهان را از دریچه‌ای می‌نگرند که امروزه علم نامیده می‌شود، چون هیچ علمی را بی‌غرض و بی‌طرف نمی‌دانند و معتقدند که ما باید در دیدگاه خود، هم نسبت به دانش زنان و هم نسبت به دانش به طور کلی، تجدیدنظر کنیم.
این کتاب چیزی نیست مگر دعوت خواننده بر سر خوان گسترده‌ی اندیشه‌هایی که بر گروهی از ذهن‌های کوشنده گذشته است، بی آنکه مدعی باشد یا نوید دهد که پاسخی قطعی برای پرسش‌های خود خواهد یافت.
فمینیسم لیبرال، فمینیسم مارکسیستی، فمینیسم رادیکال و مباحث تولیدمثل و مادری، فمینیسم رادیکال و مباحث جنسیت و میل جنسی، فمینیسم روان‌کاوانه، فمینیسم سوسیالیستی، فمینیسم اگزیستانسیالیستی، فمینیسم پسامدرن و نتیجه‌گیری، فصول این کتاب ۳۷۷ صفحه‌ای هستند.

290418