توزیع 88 جعبه نوغان بین نوغانداران چهارمحال و بختیاری

مدیر بخش طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای اردیبهشت‌ماه تاکنون ۸۸ جعبه نوغان لارو یکروزه بین نوغان‌داران استان برای پرورش کرم ابریشم توزیع شد.
تصویر توزیع 88 جعبه نوغان بین نوغانداران چهارمحال و بختیاری

به گزارش سایت خبری پرسون از چهارمحال و بختیاری، حسن رحمانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ۵۰ نفر در استان در حوزه نوغان‌داری مشغول فعالیت هستند، افزود: بین نوغان‌داران جعبه‌های ۲۵ هزارتایی تخم نوغان یارانه‌دار توزیع شد.

وی به افزایش ۶۰ درصدی توزیع جعبه نوغان در استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: فعالیت نوغان‌داری در شهرستان‌های شهرکرد، بن، اردل، بروجن، سامان و لردگان در حال اجراست.

رحمانی افزود: دوره پرورش کرم ابریشم ۴۵ روزه است و تنها یک دوره در سال انجام می‌شود و در هر جعبه براساس میانگین تولید ۳۰ کیلوگرم پیله برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پارسال ۵۵ جعبه نوغان در استان توزیع شد، افزود: به ازای هر جعبه ۳۰ کیلوگرم پیله تَر برداشت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود امسال ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم پیله تَر در استان برداشت شود و ارزش هر کیلوگرم پیله تَر یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال است.

مدیر بخش طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه جعبه‌ها به صورت یارانه‌ای توزیع می‌شود، گفت: به ازای هر جعبه ۲۵۰هزار ریال از نوغان‌داران دریافت شده است.

رحمانی با اشاره به ارائه آموزش پیش از شروع پرورش کرم ابریشم به فعالان این حوزه اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون آموزش‌ها به صورت مجازی برای نوغان‌داران در حال اجراست.

به گفته وی، از هر پنج کیلوگرم پیله حدود ۲ کیلوگرم نخ ابریشم تولید می‌شود و پرورش لارو روی کیفیت ابریشم تاثیرگذار است و با مدیریت و تغذیه صحیح و مناسب، کیفیت پیله افزایش پیدا می‌کند.

هم‌اکنون ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه ۱.۵میلیون تن انواع محصولات در استان در حوزه کشاورزی فعال است.

منبع:ایرنا

290400