گسترش مبارزه با پوره سن در کشتزارهای خراسان‌ رضوی

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی از مبارزه با آفت پوره سن غلات در سطح بیش از ۵۰ هزار هکتار از گندمزارها و جوزارهای این استان خبر داد.
تصویر گسترش مبارزه با پوره سن در کشتزارهای خراسان‌ رضوی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان رضوی، فاطمه حلاج‌نیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هفته گذشته مبارزه با این آفت در ۱۸ هزار و ۵۵۳ هکتار از مزارع استان انجام شد.

وی ادامه داد: مبارزه با آفت پوره سن پس از مبارزه با آفت سن مادری آغاز شده که تا کنون در سطح۸۲ هزار و ۴۰۰ هکتار انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: آفت سن غلات، خشکی‌ دوست است و از سویی عرصه منابع طبیعی به دلیل کاهش بارندگی در سال زراعی جاری پوشش گیاهی مناسبی ندارد بنابراین شاهد افزایش هجوم این آفت به مزارع هستیم.

حلاج نیا افزود: به گندمکاران و جوکاران توصیه می‌شود برای جلوگیری از خسارت و کاهش عملکرد کمی و کیفی محصول، در اولین فرصت با مشورت کارشناسان شبکه مراقبت دولتی و خصوصی جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، عملیات مبارزه با آفت سن غلات را، که از آفات مهم غلات است آغاز کنند.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را در اختیار دارد.

۱۴۲ هزار هکتار از کشتزارهای استان خراسان رضوی امسال به کشت دیم و ۱۲۶ هزار هکتار نیز به کشت آبی گندم اختصاص دارد.

منبع:ایرنا

290363