مبارزه با ملخ بومی در خراسان رضوی از مرز هزار و ۳۰۰ هکتار عبور کرد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مبارزه با آفت ملخ بومی از ابتدای امسال تاکنون در سطح هزار و ۳۷۰ هکتار از کشتزارها و باغهای این استان صورت گرفته است.
تصویر مبارزه با ملخ بومی در خراسان رضوی از مرز هزار و ۳۰۰ هکتار عبور کرد

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان رضوی، فاطمه حلاج‌نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: رصد و پایش کانون‌های ملخ که احتمال تکثیر جمعیت این حشره و تبدیل به آفت در آنها وجود دارد، در دستور کار جهاد کشاورزی خراسان رضوی قرار داشته و با جدیت در حال انجام است.

وی ملخ بومی خراسان رضوی را شامل ۲ گونه مراکشی و ایتالیایی ذکر و بیان کرد: هر سال اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از طغیان این حشره و تبدیل آن به آفت محصولات کشاورزی، در سطح وسیعی از پهنه های استان صورت می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: با این وجود، کشاورزان و باغداران نیز باید هوشیار باشند تا در صورت مشاهده تحرک آفت‌گونه جمعیت ملخ، هرچه سریعتر موضوع را به نزدیکترین اداره شهرستانی جهاد کشاورزی برای مبارزه با این حشره اطلاع دهند.

حلاج‌نیا تاکید کرد: اطلاع‌رسانی سریع و به‌هنگام کشاورزان، عشایر و چوپانان موجب می‌شود تا اقدام سریع و مناسب در نخستین مرحله شکل‌گیری کانون ملخ انجام شده و مبارزه موثر برای ریشه‌کنی آفت انجام شود.

ملخ، در پی افزایش بارندگی که پس از یک دوره خشکسالی صورت می‌گیرد، تحریک شده و برای تولید مثل به حالت طغیان درمی‌آید. در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا به مهاجرت جمعی دست می‌زنند و با حمله به مزارع زیان های بسیاری وارد می‌کنند.
سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

منبع:ایرنا

290205