خرید ۳۰۰ هزار تن کلزا از کشاورزان در سال 1400

معاون مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد امسال بیش از ۳۰۰ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شود.
تصویر خرید ۳۰۰ هزار تن کلزا از کشاورزان در سال 1400

به گزارش سایت خبری پرسون، « غلامحسین خدرایی» افزود: از زمان فصل برداشت تا ۲۶ اردیبهشت امسال حدود ۱۳۱ هزار تن کلزا از کشاورزان توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و کارخانه‌های روغن‌کشی خریداری شده است.

معاون مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: طی این مدت کارخانه های روغن کشی ۱۱۰ هزار تن و شرکت بازرگانی دولتی حدود ۲۱ هزار تن کلزا خریداری کرده اند.

وی تصریح کرد: کارخانه های روغن کشی در مدت یاد شده حدود یک هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان معادل ۸۵ درصد بهای کلزای خریداری شده را به کشاورزان پرداخت کرده اند.

معاون مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه در سال زراعی جاری ۶۰ هزار هکتار کشت قراردادی کلزا با کارخانه های روغن کشی صورت گرفت، گفت: کشت قراردادی کمک کرد تا بخشی از بار مالی از دوش دولت برداشته شود.

وی خاطر نشان کرد که در قالب کشت قراردادی، کارخانه های روغن کشی برای کمک به هزینه تولید و خرید نهاده ها به ازای هر هکتار ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان در اختیار کلزاکاران به عنوان مساعده پرداخت کردند و همین امر موجب افزایش انگیزه در کشاورزان شد.

خدرایی با بیان این که در کشت های قراردادی علاوه بر کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، کارشناسانی از سوی کارخانه های روغن کشی بر کشت و کار کلزا نظارت داشتند، اذعان کرد: عملکرد تولید کلزا در استان هایی مانند خوزستان و ایلام در سال زراعی جاری به بیش از ۲ تن در هر هکتار رسیده است.

وی میزان عملکرد تولید در مزارع معمولی کلزا را حدود ۱.۸۰۰ تن در هکتار عنوان کرد.

معاون مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در همین حال پیش بینی کرد در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کل کشت کلزا قراردادی شود.

وی قیمت خرید تضمینی کلزا در سال جاری را مناسب ارزیابی کرد و گفت: امسال قیمت خرید تضمینی کلزا تقریبا واقعی شده به طوری که هر کیلوگرم کلزا توسط شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی از ۷۸۰۰ تومان به ۱۱ هزار تومان افزایش یافته است.

خدرایی ادامه داد: کارخانه های روغن کشی با این حال بین ۵ تا ۱۰ درصد بالاتر از قیمت خرید تضمینی، کلزا را خریداری می کنند.

وی اظهارداشت: محور اصلی خرید با شرکت بازرگانی دولتی ایران است و انبارهای ایجاد شده توسط این شرکت در ۳۰ استان کشور آماده خرید کلزا هستند و چنانچه کارخانه هایی تمایل به خرید نداشتند، این شرکت خرید کلزا را انجام می دهد.

امسال کشت قراردادی در سطح ۲۰۰ هزار هکتار دانه‌های روغنی در دستور کار قرار گرفت که موجب تولید نزدیک به ۹۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ می‌شود.

در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ سطح کشت کلزا ۳۵۰ هزار هکتار با تولید ۶۰۰ هزار تن، سطح کشت سویا ۱۰۰ هزار هکتار با تولید دست‌کم ۲۰۰ هزار تن و سطح کشت سایر دانه‌های روغنی ۱۰۰ هزار هکتار با تولید ۱۰۰ هزار تن پیش بینی شده بود.

پیش از شروع طرح کشت دانه‌های روغنی در سال ۹۴، میزان واردات دانه روغنی در کشور ۲۴۰ هزار تن بود. فصل برداشت کلزا از ابتدای فروردین ماه آغاز شده است.

منبع: ایرنا

290024