رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان در گفت‌وگو با پرسون خبر داد:

کشف 399 کیلوگرم انواع مواد مخدر /رشد 7 درصدی کشفیات مواد مخدر

مواد مخدر، از مسائل مهم و جدی در سطح بین‌المللی است که از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فیزیولوژیک بدان توجه می‌شود. در ایران به دلیل همجواری با کشورهای تولیدکننده این مواد، مسئله مواد مخدر ابعاد گسترده‌تری دارد.
تصویر کشف 399 کیلوگرم انواع مواد مخدر /رشد 7 درصدی کشفیات مواد مخدر

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، ایران به دلیل استراتژیک، از گذشته پلی میان شرق و غرب بوده و با توجه به همسایگی با افغانستان به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان مواد مخدر، همواره مسیری برای انتقال این مواد به ترکیه و از آنجا به کشورهای اروپایی برده است. مجاورت با افغانستان و ترانزیت مواد مخدر از راه ایران، از عوامل مهم مصرف مواد در ایران است؛ زیرا دسترسی به مواد مخدر آسان است. بنابراین، ایران از قربانیان اصلی مواد مخدر است و مصرف مواد مخدر، هر ساله جان بسیاری از ایرانیان را می‌گیرد و میلیاردها تومان ضرر به کشور وارد می‌کند. ازاین رو، هر ساله دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر و مراکز علمی ـ پژوهشی و سازمان‌های غیردولتی در زمینه مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان، فعالیت‌های بسیاری انجام می دهند.

مصرف مواد مخدر می‌تواند طیف گسترده‌ای از اثرات کوتاه مدت و بلند مدت، مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد. این تأثیرات اغلب بستگی به نحوه مصرف مواد، میزان مصرف آن، سلامتی فرد و عوامل دیگر دارد. عوارض روانی مصرف مواد مخدر شامل برهم خوردن تعادل روانی، عدم توجه به اصول و مقررات جامعه، ضعف اراده، از بین رفتن احساس مسئولیت، ایجاد احساسات خصومت‌زا، بیقراری، عصیانگری، اضطراب دائم و احساس بی‌کفایتی و تنهایی، اختلال در خواب، بروز انواع بیماری‌ها و اختلالات روانی است. عوارض خانوادگی مصرف مواد مخدر نیز همان نابسامانی خانوادگی، محدود شدن روابط خانوادگی، عدم تربیت صحیح فرزندان، خشونت در خانواده، افت سطح فرهنگ اجتماعی و اقتصادی خانواده، گسترش طلاق و کاهش آمار ازدواج است. همچنین عوارض اجتماعی مصرف مواد مخدر شامل مصرف‌کننده صرف شدن، عدم احساس مسوولیت نسبت به خانواده و جامعه، سطحی و تصنعی شدن روابط اجتماعی و دوری از پیوندهای مستحکم عاطفی، گسترش جرم و جنایت، نشر بیماری‌های واگیر و خطرناک مثل ایدز و هپاتیت، محروم شدن نسل آینده از تربیت صحیح و ایجاد مشاغل کاذب است.

حال پرسش این است که چه فعالیت‌هایی در خصوص مبارزه با این معضل اجتماعی و کاهش آن در استان شده است؟

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان از کشف 399 کیلوگرم انواع مواد مخدر از ابتدای سال جدید تاکنون خبر داد.

سروان محسن حسین خانلو در گفت و گو با رسانه سایت خبری پرسون از زنجان، اظهار کرد: کشفیات مواد مخدر طی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد افزایش داشته است.

وی به دستگیری قاچاقچیان و خرده‌فروشان مواد مخدر اشاره و تصریح کرد: پس از گذشت دو ماه از سال جدید تعداد ۶۲۰ نفر قاچاقچی و خرده فروش مواد مخدر دستگیر و اعمال قانون شده اند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با بیان اینکه امسال ۲۴۵ مرحله طرح پاکسازی و ارتقای امنیت اجتماعی اجرا شده است افزود: در همین راستا ۱۶ درصد افزایش طرح داشته ایم.

حسین خانلو با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت توقیف و روانه پارکینگ شده است ادامه داد: این امر نیز با ۳۶ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

فاطمه شمشیرگر _استان زنجان

289941