کاکایی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

طرح اخذ مالیات از خودروهای لوکس غیرعقلانی است

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مالیات از خودورهای بالای یک میلیارد تومان نهایت زورگویی و بر مردم تحمیل می‌شود. این طرح قابل کنترل و اجرا است، زیرا خودرو تنها کالایی است که قابل پنهان کردن نیست. اما غیر اصولی و باعث ایجاد تنش می‌شود.
تصویر طرح اخذ مالیات از خودروهای لوکس غیرعقلانی است

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص اخذ مالیات از خودروهای لوکس به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: این تصمیم کاملا غیرعقلانی است؛ زیرا قیمت یک خودرو که 5 سال قبل 120 میلیون خریداری شده، به دلیل شرایط اقتصادی و عدم کنترل ارزش پول ملی به 2 میلیارد تومان رسیده است.

کاکایی تصریح کرد: کلمه مالیات در این رابطه اشتباه و شاید عنوان عوارض صحیح باشد که از طریق شهرداری‌ها به گونه‌ای که علت پرداخت آن نیز مشخص شود، صورت گیرد.

وی با بیان این که اخذ مالیات از کسی که هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد؛ بی معناست؛ افزود: مالیات خودرو در هنگام فروش پرداخت می‌شود. مالیات از خودورهای بالای یک میلیارد تومان نهایت زورگویی و بر مردم تحمیل می‌شود. این طرح قابل کنترل و اجرا است، زیرا خودرو تنها کالایی است که قابل پنهان کردن نیست. اما غیر اصولی و باعث ایجاد تنش می‌شود.

این کارشناس خودرو با اشاره به تصمیم و تاکید مجلس مبنی بر دریافت مالیات از افراد پولدار، ادامه داد: مالیات گرفتن به طور کلی باعث ایجاد تعادل می‌‌شود و بسیار صحیح است. اما باید عقلانی باشد.

کاکایی بیان کرد: افراد پولدار جامعه در واقع ابزارهای تولید و سرمایه را در اختیار دارند و فشار بیشتر غیرمنطقی به آنها، به بقیه جامعه منتقل می‌شود. مالیات باید منطقی و باعث رشد تمام جامعه باشد. ضمن این که مجلس مشخص کند که رقم و میزان این مالیات را چه کسی تعیین می‌کند و در رابطه با ماشین‌های دسته دوم چه تصمیمی وجود دارد. این موضوع که هر سال یک کارشناس میزان مالیات یک خودرو را بررسی و اعلام کند؛ کاملا غیرعقلانی است.

وی با بیان این که میزان فرار مالیاتی در کشور بالا است، تصریح کرد: نمایندگان مجلس به جای بررسی اخذ مالیات از خودروهای لوکس که باعث تعجب است؛ به موضوعات مهم‌تری بپردازند. مالیات از شرکت‌هایی که به دنبال صعود بورس، میلیاردر شدند؛ اقدام منطقی و به کسری بودجه دولت کمک می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: در شرایط فعلی اولویت اصلی کشور اجرای دولت الکترونیک است که باعث شفافیت جریان نقدی و مالی می‌شود. نباید از کارمند دولت مالیات اخذ و برخی که هزاران میلیارد جا‌به‌جا کنند و مالیات نپردازند. با اجرای قانون دولت الکترونیک، مالیات به شکل متوازن دریافت می‌شود. بخش‌هایی از قانون دولت الکترونیک در حال انجام است و متاسفانه اقداماتی خارج از سیستم الکترونیکی انجام می‌شود که غلط است.

کاکایی در پایان تاکید کرد: دولت و مجلس باید پیگیر اجرای قانون دولت الکترونیک و اخذ مالیات از شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی باشند و اختراع چنین طرح‌هایی که باعث تنش در جامعه می‌شود؛ بپرهیزند.

289502