عضو هیات مدیره انجمن فولاد اعلام کرد:

نایاب شدن فولاد و تاثیر آن بر نرخ قطعات خودرو

چند ماه پیش بود که خبر گم شدن سه تن فولاد به سرعت فضای رسانه ای کشور را در نوردید در این میان یکی از اعضای هیات مدیره انجمن فولاد از سرنوشت نامعلوم ۳ میلیون تن فولاد در زنجیره تولید و صادرات خبر داد.
تصویر نایاب شدن فولاد و تاثیر آن بر نرخ قطعات خودرو

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه، چند ماه پیش بود که خبر گم شدن سه تن فولاد به سرعت فضای رسانه ای کشور را در نوردید در این میان یکی از اعضای هیات مدیره انجمن فولاد از سرنوشت نامعلوم ۳ میلیون تن فولاد در زنجیره تولید و صادرات خبر داد.

وی در ادامه گفت: میزان تولید فولاد در سال ۹۹ بیش از ۳۰ میلیون تن بوده‌ است که از این میزان ۱۵ میلیون تن برای مصرف داخلی و ۱۲ میلیون تن نیز صادر شده است. ۳ میلیون تن فولاد معادل ۱۰ درصد تولید کل کشور در سال گذشته چه شده‌است؟

وی همچنین ارزش مالی این مقدار فولاد گم شده را با در نظر گرفتن قیمت ۴۰۰ دلار برای هر تن شمش فولاد در بازار‌های جهانی این ۳ میلیون فولاد گم شده می‌تواند بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزش داشته باشد.

با احتساب قیمت حدود ۲۳ هزار تومان برای نرخ ارز این مقدار را می‌توان حداقل ۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش گذاری کرد.

اگر چه مطابق روال معمول در ایران بسیاری از اخبار بیست وچهار ساعت بیشتر داغ نیست این خبر گم شدن سه میلیون تن فولاد در کنار گم شدن دکل های نفتی و‌ یا اختلاس های چند هزار میلیاردی می رفت که به دست فراموش سپرده شود تا اینکه اعتراض قطعه سازان خودرو به نایاب شدن ورقه های فولاد که اولین ماده تولید قطعه خودرو می باشد بازهم نگاه ها را به سمت ماجراهای فولاد و گم شدن سه میلیون تن از آن جلب کرد.

در این بین نیز چنانچه به وضعیت تولید و صادرات فولاد ایران نگاهی داشته باشیم، ملاحظه می‌شود که ظرفیت اسمی ‌فولاد خام در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۶ میلیون تن بوده است که حدود ۲/ ۲۷ میلیون تن به صورت شمش فولاد (اسلب، بیلت و بلوم) و حدود ۵/ ۳ میلیون تن از محل ذوب ضایعات و آهن اسفنجی و با احتساب تغییر در موجودی انبار، جمعا به میزان ۷/ ۳۰ میلیون تن تولید شده است که از این مقدار، حدود ۲/ ۲۰ میلیون تن به صورت محصولات فولادی (مقاطع و ورق) برای مصرف داخل و حدود ۷ میلیون تن به صورت شمش فولاد صادراتی و حدود ۵/ ۳ میلیون تن محصولات فولادی صادر شده است. واین حجم ای صادرات بی رویه در کنار گم شدن میلیون ها تن فولاد زنگ خطر افزایش چند برابری تولید ات فولادی من جمله خودرو را به صدا در آورده و این احتمالا که قطعات خودرو به یکباره با قیمت سرسام آور مواجه شوند دور از ذهن نیست.

سیدوحیدحسینی- روزنامه نگار

289458