به منظور جلوگیری از واگذاری اراضی آبخور اولیه محقق می‌شود؛

اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی در زنجان

افشاری گفت: طرح ملی سازگاری با کم آبی در زنجان در راستای جلوگیری از واگذاری اراضی آبخور اولیه به مالکین استان‌های همجوار اجرا خواهد شد.

تصویر اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی در زنجان

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، افشاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: طرح ملی سازگاری با کم‌آبی در چند برنامه مدون، شامل انسداد چاه‌های غیرمجاز، کشت‌های گلخانه‌ای با حقابه‌ی مشخص، جلوگیری از توسعه‌ی اراضی کشاورزی و عدم تخطی کشاورزان و بهره‌برداران از واگذاری اراضی آبخور اولیه به مالکین استان‌های همجوار طراحی و اجرا می‌شود.

او افزود: کشاورزان باید الگوی کشت اعلامی جهاد کشاورزی را رعایت کرده و از کشت محصولات آب دوست خودداری کنند، در غیر این صورت شرکت آب منطقه‌ای زنجان هیچ گونه مسئولیتی در خصوص تامین آب برای محصولات خارج از الگوی کشت ندارد.

افشاری گفت: یکی از مشکلاتی که طی سال‌های اخیر در شهرستان‌های استان زنجان به کمبود آب دامن زده است، ورود کشاورزان غیربومی استان‌های همجوار به منطقه و اجاره‌ اراضی حاصلخیز برای کاشت محصولات آب‌دوست همچون سیب‌زمینی است که متاسفانه با تطمیع کشاورزان منطقه این روند با شتاب افزایشی در حال رشد است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای زنجان از کشاورزان خواست که از اجاره‌ اراضی به افراد غیربومی خودداری کنند، زیرا کشاورزان غیربومی با برداشت بی‌رویه از منابع آبی موجب تخلیه‌ آب چاه و افت سطح آب در آبخوان شده و خسارات جبران‌ناپذیری برای منابع آبی استان زنجان رقم خواهند زد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

289252