بازیگر سریال «نون.خ» مطرح کرد؛

همکاری با مسعود کیمیایی و مهدی فخیم‌زاده از خوش‌شانسی‌های من بود

کار کردن با مسعود کیمیایی و مهدی فخیم‌زاده لذت خاص خودش را دارد. بنده ارادت خاصی به وی دارم و بابت راهنمایی‌کردن من تا آخر عمر مدیون این بزرگان سینمای ایران هستم.

تصویر همکاری با مسعود کیمیایی و مهدی فخیم‌زاده از خوش‌شانسی‌های من بود

سایت خبری پرسون ـ آتنا مهیاری با استعداد بالایی که از خود نشان داد توانست در ابتدای مسیر بازیگری خود، نظر دو تن از بزرگان سینما را جلب کند و با مسعود کیمیایی و مهدی فخیم‌زاده همکاری کند، اما این نقش «ماه‌کاووس» در سریال نون.خ بود که آتنا مهیاری را به مردم شناساند.

آتنا مهیاری نقش یکی از شخصیت‌های محوری سریال نون.خ را برعهده نداشت اما با تبحری که در بازیگری از خود نشان داد توانست ماه‌کاووس را در ذهن مخاطب ماندگار کند.آتنا مهیاری متولد اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۶ در شهر تهران و مادری اصالتاً کُرد است.

در ادامه گفت‌وگوی پرسون را با این بازگر می‌خوانید:

قبل از پرداختن به سریال نون.خ بفرمایید که دوره‌های بازیگری را از چه زمانی و زیر نظر چه استادانی گذراندید؟

دوره‌های بازیگری را ابتدا در کلاس‌های آقای کیمیایی گذراندم و پس از زمانی به مؤسسه ماهان رفتم و در دوره‌های تئاتر آقای دژاکام شرکت کردم. بعد از آن در کلاس‌های آقای فخیم‌زاده حضور یافتم.

استادانی همچون فرزاد مؤتمن، رحیم نوروزی، سامان سالور و خود آقای کیمیایی از مدرسان کلاس‌های آموزشگاه استاد کیمیایی بودند و دوره‌های آموزشی را زیر نظر این عزیزان گذراندم.

در کلاس‌های آقای دژاکام، دوره‌های تئاتر را زیر نظر خود ایشان گذراندم و کلاس‌های آقای فخیم‌زاده را به صورت حرفه‌ای دنبال کردم که خدا را شکر نتیجه داد و از بین 30 شاگردی که در کلاس‌ها حضور داشتند بنده را برای بازی در آخرین اثر سینمایی‌شان انتخاب کردند و آقای کیمیایی هم همین‌طور؛ البته در کلاس‌های آقای کیمیایی به جز بنده شاگردان دیگری هم بودند که برای فیلمِ«خون شد» انتخاب شدند.

آقای کیمیایی از آن دسته کارگردان‌هایی است که هر بازیگری آرزوی همکاری با ایشان را دارد. از تجربه همکاری با استاد کیمیایی بگویید.

با وجود آنکه نقش کوتاهی در فیلم خون شد برعهده داشتم، تجربه لذت‌بخشی بود.البته چند سکانس از بازی من در فیلم خون شد به دلیل حساسیت بالای آقای کیمیایی حذف شد ولی بسیار از این کار لذت بردم و از بختِ خوب من بود که به همکاری با آقای کیمیایی مفتخر شدم.

با آقای فخیم‌زاده نیز همکاری کرده‌اید. حضور در کلاس‌های ایشان چقدر در انتخاب شما برای بازی در فیلم مشت آخر تأثیرگذار بوده است؟

کلاس‌های آقای فخیم‌زاده از سایر کلاس‌های سینمایی بسیار متفاوت‌تر بود. حضور در کلاس‌های آقای فخیم‌زاده به دانش بازیگری من بسیار افزود و تکنیک‌های زیادی از ایشان آموختم و سرانجام هم خود ایشان برای همکاری مرا دعوت کردند.

آقای فخیم‌زاده با من تماس گرفتند و با وجود آنکه اولین کارم بود به من حق انتخاب دادند. ایشان گفتند:«برای شما نقش کوتاهی در نظر گرفته‌ام اما برای شروع کار بازیگری نقش مناسبی است. اگر تمایل دارید در آن بازی کنید.» که من با افتخار جلوی دوربین آقای فخیم‌زاده رفتم.

آقای فخیم‌زاده چگونه کارگردانی هستند؟ به نظر می‌آید در هنگام کار بسیار جدی باشند.

آقای فخیم‌زاده برای کاری که انجام می‌دهند ارزش زیادی قائل هستند و با جدیت خاصی کار می‌کنند‌. من کار ایشان را می‌پسندم. ایشان رأس ساعت کار را شروع می‌کنند و سکانس‌هایی را که قرار است تصویربرداری کنند، همان روز به اتمام می‌رسانند. آقای فخیم‌زاده بسیار آن‌تایم و دقیق هستند.

کار کردن با آقای فخیم‌زاده لذت خاص خودش را دارد. بنده ارادت خاصی به آقای فخیم‌زاده دارم و بابت راهنمایی‌کردن من تا آخر عمر مدیون ایشان هستم.

آقای فخیم‌زاده درباره بازیگری به شما توصیه‌ای هم کردند؟

بله. آقای فخیم‌زاده به من پیشنهاد کردند که در تئاتر فعالیت بیشتری داشته باشم و بعداً به سینما بیایم.گفتند تئاتر می‌تواند تأثیر زیادی در رشد بنده به عنوان بازیگر داشته باشد. حضور در تئاتر برای من تجربه بسیار خاصی بود.

شما از فصل دوم به سریال نون.خ اضافه شدید. چه شد که شما را برای نقش «ماه‌کاووس» برگزیدند؟

در فیلم سینمایی «خون‌ شد» به کارگردانی آقای مسعود کیمیایی با سعید آقاخانی که نقش اصلی را برعهده داشتند همبازی بودم. این همکاری سبب انتخاب بنده از طرف ایشان برای بازی در نقش ماه‌کاووس شد.

از همکاری با سعید آقاخانی نیز بگویید.

همکاری با سعید آقاخانی برای من باعث افتخار بود و از حضور در سریال «نون.خ لذت بردم». سعید آقاخانی در بازیگری و کارگردانی مهارت زیادی دارند و هر لحظه کارکردن با ایشان به دانش بازیگری من می‌افزود. من خیلی خوش‌شانس بودم که فرصت همکاری با سعید آقاخانی را به دست آوردم و توانستم از ایشان یاد بگیرم.

پارتنر شما در سریال، آقای وروایی بودند. ایشان چقدر در تکمیل شخصیت ماه‌کاووس و دیده ‌شدن شما نقش داشتند؟

کاراکتر عموکاووس یکی از شخصیت‌های دوست‌داشتنی و محبوب سریال نون.خ به حساب می‌آید و مسلماً نقش مکمل ایشان هم در کار دیده می‌شود. خودِ من بشخصه آقای وروایی را بسیار دوست دارم و عاشق کاراکتر عمو کاووس هستم.

در فصل سوم بار دیگر لوکیشن سریال تغییر کرد. از لوکیشن سریال برای ما بگویید که در کدام روستا تصویربرداری شد.

فصل سوم در روستای «سنجریان» یکی از روستاهای اطراف تهران تصویربرداری شد.

شرایط کار در زمان کرونا برای عوامل سریال نون.خ چه چالشی به همراه داشت؟

شرایط بسیار سخت و نگران‌کننده بود. در طول کار از ماسک استفاده می‌کردیم که باعث تنگی نفس می‌شد و گفتن دیالوگ‌ها را سخت می‌کرد. خوشبختانه در گروه سریال نون.خ هیچ‌کس به کرونا مبتلا نشد و همه نکات بهداشتی رعایت می‌کردند.

گروه پزشکی نیز سر سریال حضور داشتند که اکسیژن و تب بچه‌ها را کنترل می‌کردند و اگر کسی از ماسک استفاده نمی‌کرد به آن شخص تذکر می‌دادند. بچه‌ها پروتکل‌های بهداشتی را کامل رعایت می‌کردند.

فکر می‌کنم ترس از ابتلا شدن به ویروس کرونا از ابتلا شدن به ویروس کرونا خطرناک‌تر است و همین کار را برای ما سخت‌تر می‌کرد؛ ولی تک‌تک بچه‌ها به‌خاطر عشقی که به کارشان داشتند با ترس از ابتلا به کرونا کنار آمدند و در سریال نون.خ حضور یافتند.

ماه‌کاووس شخصیت جدی و خشنی دارد. به نظر شما این‌گونه شخصیت‌پردازی این تصور را ایجاد نمی‌کند که زنان کُرد خشن هستند؟

ماه‌کاووس کاراکتر خشنی ندارد و در سریال رفتار غیرمعقول و خشنی از ماه‌کاووس نمی‌بینیم ولی به شدت مغرور، ازخودراضی و متکبر است و روی فضول‌ بودن شخصیت ماه‌کاووس بیشتر تأکید شده است. ماه‌کاووس این خصوصیات را دارد و تاکنون در سریال رفتار خشنی نداشته است. مقداری جدی است و من فکر می‌کنم زنان کُرد کمی جدی و به‌اصلاح شیرزن هستند. زنان کُرد با خانم‌های شهرهای دیگر فرق دارند و شجاعتشان زبانزد تمام ایران است.

مادر شما اصالتاً کرمانشاهی است. آیا به شهر کرمانشاه هم رفت و آمد دارید؟

بله من به کرمانشاه شهر مادری زیاد سفر کرده‌ام. به شهر مهاباد و بوکان نیز همین‌طور. کُردها آداب و رسوم زیبای بسیاری دارند ولی من مهمان‌نوازی آنها را می‌پسندم و دوست دارم. کُردها بامحبت و مهمان‌نواز و روراست هستند. بنده ارزش زیادی برایشان قائلم. در سفرهایی که به کرمانشاه و دیگر شهرهای کُردنشین داشته‌ام به من بسیار خوش گذشته است.

چرا ماه‌کاووس در سریال نون.خ به زبان فارسی صحبت می‌کرد؟ درحالی‌که شما می‌توانستید با کمک مادریتان، یعنی کُردی را به درستی صحبت کنید؟

ماه‌کاووس در فصل اول سریال نون.خ حضور نداشت و شخصیتش چنین معرفی شده که در فصل اول دوره‌ای در تهران همراه مادرش بوده و تحصیل کرده و دو تا فوق دیپلم دارد؛ همچنین به کلاس‌های متفاوتی رفته و زندگی شهری را تجربه کرده است. بدون شک این شخصیت لهجه ندارد و اگر از من می‌خواستند می‌توانستم به زبان کُردی دیالوگ بگویم.

شاید یکی از دلایل فخرفروشی و غرور ماه‌کاووس زندگی کردن در تهران بوده.

بله همین‌طور است.

در برخورد مردم با شما، راجع به شخصیت ماه‌کاووس چه نظری داشتند؟

بازخوردی که بنده از مردم دریافت کردم این بود که عده‌ای شخصیت ماه‌کاووس را دوست داشتند ولی برخی از ماه‌کاووس متنفر بودند؛ البته مردمی که می‌گویند ماه‌کاووس لجِ ما را در می‌آورد و از ماه‌کاووس متنفر هستیم برای من جذاب‌تر است و حس می‌کنم توانسته‌ام نقش ماه‌کاووس را به خوبی ایفا کنم.

دوست داشته ‌شدن همیشه خوب نیست. وقتی نقش خاکستری یا منفی برعهده داری و مردم از آن شخصیت نفرت داشته باشند، نشان‌دهنده توانایی بازیگر است. خوشحالم که این اتفاق برای من افتاد است. من نظرات مثبتی از مردم می‌گیرم و عده‌ای هم می‌گویند چرا ماه‌کاووس آن‌قدر فضول و لج‌درآر است؟!

درباره کلیت سریال چطور؟ بازخورد مثبتی دریافت کردید؟

واکنش مخاطبان خیلی عالی بوده و در نظرسنجی‌هایی که انجام شده سریال نون.خ رأی زیادی کسب کرده است.خدا را شکر می‌کنم که نتیجه کار بچه‌ها و سختی‌هایی که در زمان ضبطِ کار به‌خاطر شرایط کرونا داشتیم نتیجه داد و از مردم واکنش مثبت را گرفتیم.

خبری منتشر شده مبنی بر تولید نون.خ 4، این خبرچقدر درست است؟

تهیه‌کننده هنوز درباره نون.خ 4 خبری به ما نداده است و به همین خاطر من نمی‌توانم خبر موثقی به شما بدهم.

شما با ایفای نقش‌های کوتاه در سینما و تلویزیون روند منطقی را در بازیگری طی می‌کنید. فکر می‌کنید در آینده بتوانید جایگاه مناسبی در سینما به دست آورید؟

کسی از آینده خبر ندارد. بیشتر سعی می‌کنم در زمان حال زندگی کنم. سعی می‌کنم به خودم کمک کنم تا بازیگر بهتری باشم و آینده بهتری در سینما برای خودم رقم بزنم.

قرار گرفتن در کنار بازیگران خوب سینما و تلویزیون به مدت طولانی تأثیر مثبتی در بازیگری من داشته است و از استادان سینما تکنیک‌های بازیگری زیادی آموخته‌ام. امیدوارم بتوانم از تجربه بازی در فیلم «خون شد» و «مشت آخر» و سریال «نون.خ» در کارهای دیگر به خوبی استفاده کنم. من دست تک‌تک دوستان را می‌بوسم و از اینکه به من چیزهای فراوانی آموختند سپاسگزارم.

گفت وگو: حامد مهدوی

289201

مطالب مرتبط