بازدید خبر به هر قیمتی؛

شایعه‌سازی به سبک کیهان؛ این داستان: کودک روس غزه‌ای!!

در دنیای امروز با وجود اینترنت، خبرهای جعلی رسانه‌ها خیلی سریع افشا می‌شوند. اما رسالت یک رسانه خبری چیست؟ مهمترین رسالت رسانه‌؛ حقیقت‌گویی و توجه به ارزش‌ها است. این دو اصلی است که روزنامه کیهان در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده است.
تصویر شایعه‌سازی به سبک کیهان؛ این داستان: کودک روس غزه‌ای!!

به گزارش سایت خبری پرسون، امروز در فضا مجازی عکسی دست به دست می‌شود که سبب شده مردم بیش از گذشته به رسانه‌های کشور بی‌اعتماد شوند. روزنامه کیهان امروز در خبری با عنوان «فرشته 3 ساله غزه در آغوش مادر و همراه تمام اعضای خانواده به شهادت رسید» عکسی از یک کوک روس را جایگزین کودک 3 ساله غزه‌ای در عملی پوپولیستی برای برانگیختن حس همدردی مخاطبان منتشر کرد.

در دنیای امروزه با وجود اینترنت، خبرهای جعلی رسانه‌ها خیلی سریع افشا می‌شوند. اما رسالت یک رسانه خبری چیست؟ مهمترین رسالت رسانه‌؛ حقیقت‌گویی و توجه به ارزش‌ها است. این دو اصلی است که روزنامه کیهان در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده است.

نگاهی به سوابق روزنامه کیهان

دوره اول فعالیت

۱۳۲۱–۱۳۳۲ ، نخستین شماره آن به عنوان جانشین «آینده ایران» در سوم خرداد ۱۳۲۱ در تهران منتشر شد. صاحب امتیاز آن در آغاز تأسیس عبدالرحمان فرامرزی و سردبیر آن مصطفی مصباح‌زاده بود، اما در ۲۰ دی همان سال که مجوز آن تجدید شد جای این دو عوض شد.

دوره دوم فعالیت

۱۳۳۲–۱۳۵۷ آخرین سردبیر روزنامه کیهان تا آستانه انقلاب امیر طاهری بود. با نزدیک شدن انقلاب سال ۱۳۵۷، شورای سردبیری تازه‌ای در کیهان شکل گرفت که رحمان هاتفی در رأس آن قرار داشت.

دوره سوم فعالیت

۱۳۵۷–۱۳۶۹ در جریان انقلاب، کیهان به دفاع از اعتراضات مردم پرداخت و در مبارزه برای آزادی نشر و بیان نقش برجسته‌ای ایفا کرد. از میانه اردیبهشت ۵۸ انجمن اسلامی روزنامه شروع به دخالت در کار هیئت تحریریه کرد تا به قولی از چپ بودن روزنامه بکاهد و به مذهبی بودن آن بیفزاید؛ و حتی لیست ۲۰ نفر را به محافظین داد تا از ورود آن‌ها به روزنامه جلوگیری کنند. بعد از آن با فشار انجمن اسلامی و تسلیم نشدن رحمان هاتفی روزنامه دو سه ماه تعطیل شد. رحمان هاتفی تا نیمه سال ۱۳۵۸ سردبیر کیهان باقی‌ماند. در طول این دوران مدتی ابراهیم یزدی و مدتی سید محمد اصغری مسئولیت اداره کیهان را بر عهده داشت. محمد خاتمی نیز مدتی نماینده، ولی فقیه در کیهان بود.

دوره چهارم

۱۳۶۹ تاکنون از اواسط دهه هفتاد پس از دوران مهدی نصیری، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه و مؤسسه کیهان شد که نماینده، ولی فقیه در این مؤسسه نیز هست. رهبر انقلاب طی حکمی در اول دی ماه سال ۷۲، حسین شریعتمداری را به عنوان نماینده خود و سرپرست مؤسسه کیهان منصوب کرد. از آن زمان کیهان روند جدیدی را پیش گرفت. حسین شریعتمداری موفق شد تا به همراه محمدکاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت، جایزه بهترین و منصف‌ترین منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد را در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات، از آن خود کند.
روزنامه کیهان در زمان انتخابات نهمین و دهمین دوره ریاست جمهوری، از محمود احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد. سردبیر سابق آن صفار هرندی بود که پس از به ریاست جمهوری رسیدن احمدی‌نژاد، به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم انتخاب گردید.

حال روزنامه کیهان به کجا رسیده است؟

با غوغا سالاری و حاشیه‌سازی نمیتوان مرزهای توسعه نیافتگی کشور را نشانه گرفت. کیهان با سیاه‌نمایی از وضع کشور در زمینه‌های مختلف در همان مسیر دشمن یعنی «تفرقه میان مردم کشور» گام بر می‌دارد.

نقد رسانه‌ها در جایی موثر واقع می‌شود که پشت هر نقد سازنده یک هدف سازندگی و پیشنهاد برای بهبود وضعیت کشور باشد. وگرنه انتقاد تند از مسئولین کشوری و تفرقه‌افکنی میان مردم کشور را دشمن با تولید محتوا حرفه‌ای در رسانه‌هایی که در اختیار دارد با هوشیاری و فرصت طلبی کار می‌کند.

بازدید خبر به هر قیمتی

با توجه به آن که جهان امروزی همانند دهکده‌ ارتباطی و کوچک شده است، فعالیت هزاران سایت خبری داخلی و خارجی با اهداف مختلف، لزوم آگاهی مخاطب از سواد رسانه‌ای را افزایش می‌دهد. همچنین رسانه‌ها نباید هر خبری را به بهای بازدید منتشر کنند. هر رسانه ای باید رسالت اطلاع رسانی صحیح و به دور از دروغ و حاشیه سازی را اولویت خود قرار دهد.

خواسته اصحاب رسانه از روزنامه کیهان و رسانه‌های مشابه با این روزنامه؛ «آب در آسیاب دشمن نریختن است».

یگانه بختیاری

288858