هشدار نسبت به ورشکستگی تایرسازان در سال جاری

دبیر انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت تایر ایران با توجه به توانمندی تولیدکنندگان داخلی در تولید محصولات رقابتی و بیش از نیاز بازار داخل، خواستار آزادسازی صادرات تایر و بازنگری در تعرفه واردات تایر شد.

تصویر هشدار نسبت به ورشکستگی تایرسازان در سال جاری

به گزارش پرسون، عبدالله شهریوری، با بیان این مطلب به تشریح آمار تولید تایرسازان و رشد ۱۸ درصدی تولید تایر در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بر اساس آخرین آمارها در سال ۹۹ در مجموع ۲۷۳ هزار و ۳۸۶ تن انواع تایر، معادل ۲۵ میلیون حلقه تایر در کشور تولید شده است که این عدد به رغم موانع ناشی از تحریم ها و مشکلات تامین مواد اولیه حاکی از رشد ۱۸ درصدی تولید نسبت به سال ۹۸ دارد.

وی با توجه به رشد تولید تایرسازان در سال گذشته به محاسبه نیاز سال گذشته تایر در کشور پرداخت و بیان کرد: آمار تولید خودرو در سال گذشته نشان می دهد که در سال ۹۹ حدود ۹۱۰ هزار خودرو در کشور تولید شده است که با محاسبه نیاز متوسط هر خودرو به پنج حلقه لاستیک، نیاز سال گذشته خودروسازان ۴٫۵ میلیون حلقه می شود و چنانچه این رقم با ۱۴ میلیون حلقه تایر مصرفی برای ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار خودرو فعال در کشور که هر شش سال نیاز به تعویض تایر دارند محاسبه شود رقمی در حدود ۲۰ میلیون حلقه تایر نیاز کشور در سال ۹۹ می شود که این عدد با توجه به آمار تولید سال گذشته حاکی از وجود پنج میلیون حلقه تایر مازاد تولید تایرسازان در سال گذشته دارد.

شهریوری با انتقاد از وزارت صمت در عدم صدور مجوز برای صادرات تایر گفت: به رغم آمار موجود در خصوص مازاد تولید تایرسازان در سال گذشته تا این لحظه وزارت صمت از صدور مجوز صادرات تایر جلوگیری کرده است به طوری که هم اکنون حجم زیادی از تایرهای مازاد در سال گذشته در ۹ کارخانه تولید تایر در کشور دپو شده است .

دبیر انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت تایر ایران تصریح کرد: متاسفانه وزارت صمت با این استدلال که تایرهای تولیدی در کشور باید نیاز بازار داخل را تامین کند تاکنون مانع صادرات تایر توسط تولیدکنندگان شده است در حالی که هم اکنون تولیدکنندگان داخلی در تولید پرمصرف ترین تایرهای داخلی بیش از ۱۰ درصد مازاد تولید دارند و این رقم می تواند با صادرات ارزآروی خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.

دخالت تولیدکنندگان در تصمیمات کلان صنعت تایر

شهریوری در ادامه با توجه به مشکلات تایرسازان خواستار مشارکت تولیدکنندگان در تصمیم گیری های کلان این حوزه از صنعت کشور شد و تاکید کرد: انتظار می رود امروز مسئولان به صنعت تایر از منظر تخصصی نگاه کنند و بر همین اساس تولیدکنندگان را در تصمیمات کلان در این صنعت مشارکت دهند و به صورت فله ای و همانند برخی کالاها برای این کالای مهم و استراتژیک تصمیم گیری نشود.

وی همچنین ضمن تاکید بر صدرو مجوز صادرات تایر بر لزوم بازنگری در تعرفه واردات تایر اشاره و تصریح کرد: در سال ۹۷ دولت با توجه به شرایط بحرانی تعرفه تایر را از ۲۶ به شش درصد کاهش داد اما امروز که این بحران فروکش کرده همچنان با تعرفه ۶ درصد تایر وارد می شود در حالی خواست تولیدکنندگان این است که تعرفه گذاری واردات تایر بازنگری شود.

وی در ادامه با توجه به تاکید تولیدکنندگان بر صادرات تایر به بررسی و علت واردات ۱۸ هزار تن تایر در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تایرسازان حدود ۸۰ درصد نیاز بازار داخل را تامین می کنند و ۲۰ درصد از نیاز بازار که عمدتا مربوط به خودروهای لوکس و خودروهای خاص و خودروهای سنگین معدنی می شود از طریق واردات تامین می شود.

دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر کشور گفت: البته واردات تایر خودروهای لوکس و خاص به دلیل عدم توانایی تولید کنندگان داخلی نیست بلکه به جهت تیراژ محدود و عدم صرفه اقتصادی تولید این نوع تایرها برای کارخانجات تولیدی است که مانع از سرمایه گذاری در این بخش می شود.
شهریوری در ادامه همچنین به موضوع افزایش قیمت لاستیک های داخلی در کشور پرداخت و با توجه به علت اصلی افزایش قیمت لاستیک های ایرانی بیان کرد : تغییر نرخ ارز تایرسازان در سال گذشته از ۴۲۰۰ به ارز نیمایی و آزاد و افزایش هزینه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه وارداتی موجب شد که کارخانجات تولید تایر خواستار افزایش قیمت محصولات تولیدی شوند .

هشدار نسبت به ورشکستگی تایرسازان در سال جاری

وی در عین حال تاکید کرد: در صورتی که شرایط تامین مواد اولیه و هزینه های تولید تایرسازان در سال جاری ادامه یابد و مشکلات موجود در این صنعت رفع نشود پیش بینی می شود در سال جاری بسیاری از کارخانجات تولیدی به مرز ورشکستگی برسند چون علاوه بر کمبود نقدینگی با مشکلات عرضه و تقاضا و کاهش متقاضیان مواجه شده اند و این مسائل می تواند منجر به ورشکستگی تولیدکنندگان لاستیک در کشور شود.

شهریوری همچنین به مقایسه کیفیت تایرهای داخلی با محصولات مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: امروز لاستیک هایی که در داخل تولید می شوند به لحاظ کیفیت کمتر از برندهای مطرح خارجی نیست ضمن اینکه تایرهای داخلی به دلیل نزدیکی تاریخ تولید به مصرف از کیفیت بهتری برخوردار بوده و بهتر پاسخ گوی نیاز مصرف کننده و خودرو است همچنین لاستیک هایی که در داخل تولید می شوند نیاز به جابه جایی های طولانی مدت و حمل با کشتی و یا ماندن زیر آفتاب ندارند و با فاصله بسیار نزدیکی به دست مصرف کننده می رسند.

چالش فروش تایرهای فرسوده روکشی در بازار

به گفته این مقام صنفی در انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر مساله دیگری در بحث کیفیت لاستیک مطرح است که نظارت سازمان استاندارد و سایر دستگاههای نظارتی بر کیفیت تایرهای داخلی و طراحی و تولید تایر های داخلی بر اساس شرایط آب و هوایی کشور است بنابراین لاستیک هایی که در داخل تولید می شوند با توجه به شرایط اقلیمی کشور بهتر پاسخ گوی نیاز مصرف کننده داخلی خواهد بود.
شهریوری در پایان و در پاسخ به برخی ابهامات در خصوص عرضه لاستیک های اصل و غیر اصل در بازار خاطرنشان کرد: اگر چه به جهت نظارت کارخانجات و نهادهای نظارتی و سازمان استاندارد بر جریان تولید لاستیک های داخلی موضوع اصل و غیر اصل نمی تواند مطرح باشد اما این احتمال وجود دارد که لاستیک های فرسوده داخلی روکش و به اسم لاستیک اصل در بازار خرید و فروش شوند که البته این مساله هم خیلی به ندرت اتفاق می افتد با این وجود یکی از مشکلات بازار لاستیک وجود برخی کارگاههایی است که اقدام به روکش لاستیک های فرسوده می کنند.

منبع: پرشین خودرو

288542