رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن پاستور کوبا پایان یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: فاز سوم کارآزمایی تزریق واکسن پاستور و کوبا بر سه هزار داوطلب زنجانی به اتمام رسید.

تصویر فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن پاستور کوبا پایان یافت

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به استقبال خوب زنجانی‌ها از واکسن پاستور و کوبا گفت: در این کار آزمایی بالینی حدود چهار هزار نفر برای واکسیناسیون کوبایی ایرانی (کنژوگه) ثبت‌نام کردند که پس از بررسی‌های انجام گرفته افراد واجد شرایط انتخاب شدند.

او ادامه داد: در این فاز ۹ هزار دوز واکسن به ظرفیت استان زنجان اضافه شد و در واقع انتخاب دیگری برای مردم ایجاد شد به طوری که در ۲ شهر زنجان و یزد سه دوز واکسن تزریق می‌شود که یک دوز آن یادآور محسوب می‌شود.

قزلباش افزود: فاز سوم کارآزمایی واکسن پاستور و کوبا، متمرکز به ایمنی‌‌زایی و اثربخشی است، بطوری که تزریق دوز دوم، بیش از ۹۷ درصد ایمنی‌ زایی دارد و طی این دوره تا کنون عارضه جدی ثابت شده‌ای گزارش نشده است.

او تشریح کرد: داوطلبین این واکسن بین محدوده ۱۸ تا ۸۰ سال و از هر دو جنس زن و مرد بودند و اینکه گروه‌‌های هدف تا هفت ماه تحت پیگیری و تا پایان فرصت مورد نظر، بیمه خواهند بود.

قزلباش در زمینه وضعیت واکسیناسیون سالمندان نیز گفت: این مهم در استان زنجان نیز طبق واکسن‌های ارسالی انجام می‌گیرد و تلاش می‌شود این وضعیت با ورود واکسن‌های بیشتر، شتاب بیشتری داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان خاطرنشان کرد: سامانه سلامت برای گروه‌های سنی مشمول که ثبت نام انجام نداده‌اند اعلام شده که با ثبت‌نام در این سامانه فقط برای افراد و گروه‌های هدف دسترسی به افرادی که شماره تماسی از آن‌ها وجود ندارد میسر شده است که واکسیناسیون آنان پیگیری می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

288487