درویش در گفت‌و‌گو با پرسون؛

دریافت حقابه باعث احیای تالاب بختگان می‌شود

یک فعال محیط زیست گفت: تا زمانی که 90 درصد منابع آبی کشور صرف کشاورزی شود؛ خشک شدن تالاب‌ها امری طبیعی است.
تصویر دریافت حقابه باعث احیای تالاب بختگان می‌شود

محمد درویش، فعال محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: انتقال آب به تالاب بختگان یک درمان عاجز و سریع برای نجات جان جوجه فلامینگوهایی است که تازگی به دنیا آمده‌اند. برای میان مدت و بلندمدت باید حقابه این تالاب‌ها از وزارت نیرو پیگیری شود.

درویش افزود: تا زمانی که بعد از آب شرب و مقدم بر کشاورزی و صنعت، سالانه 160 تا 200 میلیون متر مکعب در این تالاب رها نشود؛ امیدی به احیای بختگان نیست.

وی با بیان این که وزارت نیرو فهم بوم شناختی ندارد؛ ادامه داد: این وزارت‌خانه به دنبال فروش آب و کسب پول بیشتر است. تا زمانی که تصمیم بالا دستی‌ها وجود نداشته باشد؛ وزارت نیرو به روند فعلی خود ادامه می‌دهد. برای مثال حقابه دریاچه ارومیه به بهانه کاهش بارندگی دریافت نشد.

این فعال محیط زیست در پاسخ به این سوال که علت افزایش روند خشک شدن تالاب‌ها چیست؛ گفت: متاسفانه بخش بزرگی از درآمدها در کشور وابسته به منابع آب و خاک شده؛ بزرگترین مصرف کننده آب، وزارت جهاد کشاورزی و در واقع بخش دام و کشاورزی است و وزارت نیرو نیز کارگزار این بخش است؛ زیرا 80 تا 90 درصد آب در این بخش قرار می‌گیرد.

درویش تصریح کرد: تا زمانی که در سیاست‌های کلان خود به سمت کاهش وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک حرکت نکنیم و امنیت غذایی را به عنوان راهبرد جایگزین خودکفایی در بخش کشاورزی نکنیم؛ امیدی به بهبود این وضعیت نمی‌باشد.

وی در رابطه با نقش سازمان محیط زیست در احیای تالاب‌ها، گفت: این سازمان به کمک جامعه محلی و سازمان‌های مردم نهاد در حال تلاش برای تأمین حقابه بختگان و نجات فلامینگوها است. اما باید در نظر داشت که سازمان محیط زیست ضعیف است و جدی گرفته نمی‌شود. اگر رؤسای این سازمان به وظایف خود عمل کنند؛ بلافاصله برکنار می‌شوند و خود آنها به این محدودیت‌ها واقف‌اند و مسئولیت می‌پذیرند.

این کارشناس محیط زیست در پایان گفت: سازمانی که بودجه‌اش از یک ناحیه شهرداری کمتر است، مشخص است که در مقابل وزارت‌خانه‌هایی مانند نیرو، نفت و جهاد کشاورزی قدرت ندارد.

288281