دیپلمات سابق ایران در گفتگو با پرسون:

شخصیت سردار سلیمانی برآیند سه مؤلفه کلیدی دیپلماسی بود

ارتباط نزدیکی بین مأموریت‌های وزارت خارجه در حوزه پیرامونی با سپاه قدس وجود دارد. بنابراین به دلیل مأموریت ذاتی که این دو بخش دارند، نمی‎توان فاصله‌ای بین دیپلماسی و مأموریت‌های سازمانی قائل شد یعنی فردی که فرماندهی و مسئولیت سپاه قدس را داشت و دارد با تمامی بخش‌ها و ظرافت‌هایی که دستگاه‌ وزارت خارجه دنبال می‌کند هم آشنایی دارد و هم درگیر است. حتی جلسات آن‌ها مشترک است چرا که صحنه، صحنه میدانی است.
تصویر شخصیت سردار سلیمانی برآیند سه مؤلفه کلیدی دیپلماسی بود

ابوالفضل ظهره‌وند دیپلمات سابق ایران در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی در عرصه دیپلماسی بیان کرد: دیپلماسی زبان مطالبه‌گری در عرصه سیاست خارجی است. مجموعه بخش‌ها و ظرفیت‌های بخشی مانند ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، نظامی، امنیتی و ... تابلویی پیدا می‌کند به نام دیپلماسی.

ظهره‌وند افزود: بخشی از صحنه میدان در جغرافیای بین‌الملل توسط سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در حوزه پیرامونی مانند عراق، سوریه، افغانستان و یمن پیگیری می‌شد و این یک نوع تقسیم کار است که معمولاً دیپلماسی با مدیریت کلان، بخش‌ها را به این صورت تقسیم می‌کند.

دیپلماسی و میدان در واقع دو روی یک سکه هستند. این عامل سبب شکل‌گیری یک شخصیت دیپلماتیک با آشنایی به جنبه‌های نظامی و اطلاعاتی در سردار سلیمانی شده بود و او برآیندی از این سه مؤلفه کلیدی در کار دیپلماسی بود

وی ادامه داد: سردار سلیمانی در حوزه غرب آسیا و به صورت مشخص در عراق، سوریه و لبنان فعالیت هماهنگ و فعالی را داشتند که خروجی آن را به‌ صورت شکست داعش شاهد بودیم که نه تنها برای ما بلکه برای کل منطقه یک تهدید معتبر بود.

این دیپلمات سابق ایران تشریح کرد: ارتباط نزدیکی بین مأموریت‌های وزارت خارجه در حوزه پیرامونی با سپاه قدس وجود دارد. بنابراین به دلیل مأموریت ذاتی که این دو بخش دارند، نمی‎توان فاصله‌ای بین دیپلماسی و مأموریت‌های سازمانی قائل شد یعنی فردی که فرماندهی و مسئولیت سپاه قدس را داشت و دارد با تمامی بخش‌ها و ظرافت‌هایی که دستگاه‌ وزارت خارجه دنبال می‌کند هم آشنایی دارد و هم درگیر است. حتی جلسات آن‌ها مشترک است چرا که صحنه، صحنه میدانی است.

ابوالفضل ظهره‌وند در پایان خاطر نشان کرد: دیپلماسی و میدان در واقع دو روی یک سکه هستند. این عامل سبب شکل‌گیری یک شخصیت دیپلماتیک با آشنایی به جنبه‌های نظامی و اطلاعاتی در سردار سلیمانی شده بود و او برآیندی از این سه مؤلفه کلیدی در کار دیپلماسی بود.

288076