کدخدایی:

شورای نگهبان ادعای قانونگذاری ندارد

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مباحث مطرح شده درباره مصوبه اخیر این نهاد راجع به شرایط کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفت که شورای نگهبان مدعی قانونگذاری نیست.
تصویر شورای نگهبان ادعای قانونگذاری ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه موضوع انتخابات ریاست جمهوری همواره مورد توجه تمام کنشگران سیاسی و اصحاب رسانه بوده است، گفت: در چنین شرایطی طبیعی است که حساسیت‌هایی به مصوبه جدید شورای نگهبان وجود داشته باشد، به خصوص آنکه پس از سال ‌ها برای نخستین بار شورای نگهبان اقدام به ساماندهی ثبت نام‌های ریاست جمهوری کرده است و در نتیجه اعتراضات به این مصوبه قابل انتظار بود.

وی گفت کرد: بعضی از این اعتراضات به مصوبه شورای نگهبان ممکن است درست باشد و شورا تلاش دارد در این زمینه پاسخگو باشد، اما بدون تردید اصل مصوبه شورای نگهبان یک امر درست برای ساماندهی انتخابات ریاست جمهوری است.

سخنگوی شورای نگهبان با یادآوری ثبت نام‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری در دوره‌های گذشته عنوان کرد: همواره در دوره‌های قبل، ثبت نام ریاست جمهوری در کشور نماد خوبی نداشت و تصویری که از آن در رسانه‌های مختلف ثبت می‌شد مناسب نبود. شاهد بودیم افرادی برای انتخابات ثبت نام می‌کردند که به هیچ وجه صلاحیت لازم را نداشتند؛ خودشان نیز می‌دانستند نمی‌توانند از آن مرحله عبور کنند.

وی جایگاه ریاست جمهوری را یک پست خطیر دانست و اظهار کرد: برای کاندید شدن در ریاست جمهوری نیازمند است فرد، توانمندی و تجربه‌های لازم را داشته باشد تا بتواند برنامه‌های خود برای حل مشکلات کشور را اجرایی کند. در انتخابات شوراهای شهر و روستا ملاک مدرک تحصیلی وجود دارد اما برای ریاست جمهوری هیچکدام از این شرایط وجود نداشت و این موضوع وهن نظام جمهوری اسلامی و نظام انتخاباتی کشور بود.

کدخدایی به اقدام و مصوبه مجلس برای تغییر قانون انتخابات ریاست ‌جمهوری اشاره و بیان کرد: این مصوبه به دلایلی نتوانست به مرحله نهایی برسد و در نتیجه اعضای شورای نگهبان با توجه به اصل 99 قانون اساسی که نظارت بر انتخابات را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است و همچنین بر اساس سیاست ‌های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود، مصوبه‌ای را در سال 96 ارائه داد.

وی افزود: بر اساس آن مصوبه افراد باید حداقل صلاحیت را داشته باشند. آن مصوبه، امسال توسط شورای نگهبان اصلاح شد و بر این اساس افراد باید دارای یک سابقه تحصیلی، سابقه کار و سن چهل سال باشند تا بتوانند در انتخابات ثبت نام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر اینکه شورای نگهبان با این مصوبه اقدام به قانون گذاری کرده است، گفت: شورای نگهبان ابداً مدعی قانونگذاری نیست و اساساً تصوری از این موضوع ندارد که مصوبه اخیر قانون گذاری است، بلکه در راستای صلاحیتهایی که شورای نگهبان دارد این مصوبه لازم الاجرا است.

وی افزود: از سال 95 که سیاستهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است هنوز از سوی مجلس مصوبه روشنی در این زمینه ارائه نشده است و به همین جهت شورای نگهبان نسبت به این مسئله ورود کرد و اساساً مبنای کار شورای نگهبان برای ارائه این مصوبه سیاست‌های کلی انتخابات است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود.

287904