سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان:

حیات‌وحش عاری از شکارچی شد

سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، از نبود هیچگونه شکاری در حیات‌وحش این استان طی نیمه دوم فروردین ماه امسال تا ۲۰ اردیبهشت ماه خبر داد.

تصویر حیات‌وحش عاری از شکارچی شد

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، علی مرشدی، افزود: فصل زاد و ولد حیات‌وحش همچنین شهادت ۲ محیط‌بان زنجانی در روز ۱۶ فروردین ماه امسال می‌تواند دلیلی عمده بر به صفر رسیدن شکار وحوش در این استان باشد.

وی با بیان اینکه به صفر رسیدن شکار حیات‌وحش زنجان موضوع بسیار مسرت‌بخشی است و امید می‌ رود این کار همچنان تداوم یابد و دیگر شاهد شکار و شکارچی در این منطقه از کشور نباشیم، اظهار داشت: شکار حیات‌وحش در هر زمانی برابر با قانون جرم تلقی می‌شود و به شکارچیان غیرمجاز و خاطی توصیه می‌شود تمکین از قانون داشته باشند که در غیر این صورت با آنان برخوردی سخت و قاطع به عمل خواهد آمد.

مرشدی با اشاره به اینکه حیات‌وحش، زینت طبیعت هستند و امروز وحوش این استان در آرامش و امنیت کامل به سر می‌برند، افزود: طبیعت با وجود وحوش زنده، با نشاط و جذاب است پس بیاییم این اداره کل و محیط بانان سخت‌کوش و پرتلاش را در حفظ و حراست از آنها یاری بیشتری دهیم.

وی تصریح کرد: بهتر است شکارچیان سلاح‌های شکاری را کنار گذاشته و با طبیعت و حیات‌وحش، آشتی کنند و اجازه دهند زیبایی‌های طبیعت همچنان جلوه‌گری کرده و انسان‌ها از این زیبایی لذت ببرند.

مرشدی با تاکید بر اینکه شهادت ۲ یار دیرین و صدیق محیط‌بانی زنجان به دست شکارچیان غیرمجاز، تمامی محیط‌بانان و همکاران و همچنین عموم مرم حتی دیگر شکارچیان را نیز داغدار کرد، افزود: ای کاش دیگر هیچ شکاری در طبیعت زیبا و سرسبز این استان اتفاق نیفتد و همه خود را در حفظ و حراست از وحوش، مسوؤل دانسته و به محیطزیست و تنوع‌زیستی احترام قایل شوند.

مناطق حفاظت شده "سرخ آباد و انگوران"، سه منطقه شکار ممنوع " فیله خاصه، خرمنه سر و خراسانلو" و "پناهگاه حیات وحش انگوران"، زنجان، محل امن برای حیات‌وحش این استان است.

منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد در شهرستان‌های زنجان و طارم به مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار از سال ۱۳۷۵ تحت حفاظت محیط‌زیست زنجان قرار گرفته است و آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه‌ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است.
منطقه حفاظت شده انگوران نیز با مساحتی برابر با ۹۲ هزار و ۲۹۷ هکتار از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت بوده و این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن است دیگر گونه‌های جانوری منطقه نیز شامل 'خرس قهوه‌ای، روباه معمولی، سیاهگوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک‌پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه‌ای، سس، زرده‌پر، اسبله است.
منطقه شکار ممنوع فیله خاصه از توابع بخش قره‌پشتلو و زنجانرود در شهرستان زنجان قرار دارد از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است و آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از اول آبان سال ۸۱ شکار ممنوع اعلام شده و حیات‌وحش آن شامل کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه‌گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم‌ها است.

منطقه شکار ممنوع خراسانلو با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان هم‌جوار و زیستگاه بیش از ۱۳ نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‌ای، و سیاه گوش و ۲۲ گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه، است

در پناهگاه حیات‌وحش انگوران در شهرستان ماهنشان نیز گونه‌های جانوری همچون کل و بز، خرس قهوه‌ای، گرگ، سیاه گوش، کفتار، روباه معمولی، کبک دری، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه‌ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی، سفید رودخانه‌ای و اسبله، زیست می‌کنند.

منبع: ایرنا

287883