آل اسحاق در گفت‌وگو با پرسون؛/ بخش اول

تنگ نظری‌ها مانع استفاده از فرصت عظیم تجارت خارجی است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: به دلیل برخورد منفی جمهوری اسلامی به تجارت خارجی، در حال از دست دادن فرصت‌ها هستیم. تجارت غیرمولد و در برخی موارد مخرب محسوب شده است. یک نگاه منفی و غیرواقعی در اقتصاد ایران مبنی بر این که اگر تجارت توسعه پیدا کند؛ تولید داخلی از بین می‌رود؛ در کشور وجود دارد.
تصویر تنگ نظری‌ها مانع استفاده از فرصت عظیم تجارت خارجی است

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق به خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت: یکی از عوامل توسعه هر کشور، چگونگی روابط تجاری‌اش با منطقه و جهان است. روابط تجاری بیشتر باعث رشد اشتغال و شاخص‌های اقتصادی می‌شود.

آل اسحاق بیان کرد: ارتباط مستقیمی میان تجارت و توسعه و امنیت ملی وجود دارد. امنیت جمهوری اسلامی ایران بستگی به سیاست‌ها، استراتژی‌ها،عملکرد و ارتباط تجاری‌اش با منطقه دارد. در منطقه با 15 کشور که ظرفیت تجاری حدود 1200 میلیارد دلار دارند، در ارتباط هستیم که اگر سیاست‌های تجاری صحیحی اتخاذ کنیم، می‌توانیم 200 تا 300 میلیارد تومان ارز از صادرات و واردات تأمین کنیم. این در حالی است که کل نیاز ارزی کشور 50 میلیارد دلار بیشتر نیست.

وی ادامه داد: به دلیل وجود مشکلاتی چون تحریم‌های بین المللی، مسائل ارزی، انتقال تکنولوژی و برخورد منفی جمهوری اسلامی به تجارت خارجی، در حال از دست دادن این فرصت هستیم. تجارت غیرمولد و در برخی موارد مخرب محسوب شده است. یک نگاه منفی و غیرواقعی در اقتصاد ایران مبنی بر این که اگر تجارت توسعه پیدا کند؛ تولید داخلی از بین می‌رود؛ در کشور وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: نوع نگاه به تجارت تعیین کننده است. زمانی که نقد بفروشیم و کالا خریداری و مصرف کنیم؛ قطعا تجارت مخرب است. اما وقتی که مواد اولیه، قطعات، ماشین آلات تکنولوژی برای تولید وارد کنیم و در نهایت محصول تولیدی را صادر کنیم؛ عامل محرک، تقویت و رشد اقتصاد است.

آل اسحاق تصریح کرد: نوع نگاه به تجارت بر اساس واقعیت‌ها نیست و همین عامل عمده عقب افتادگی و فشار اقتصادی در کشور است. توسعه تجارت با استراتژی واردات برای تولید در جهت صادرات باعث رشد و تامین نیازهای کشور می‌شود. بناراین اگر خواستار تولید رقابتی، خودکفایی در تولید و رشد اقتصادی هستیم باید نگاه به تجارت خارجی منطقی و واقعی باشد.

287828