آغاز طرح پایش و آماربرداری لاک‌ پشت‌های دریایی در بوشهر

دیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: همزمان با آغاز فصل تخم‌‎گذاری و تولید مثل لاک‌پشت‌های دریایی، طرح پایش و آماربرداری این گونه در این استان آغاز شد.
تصویر آغاز طرح پایش و آماربرداری لاک‌ پشت‌های دریایی در بوشهر

به گزارش سایت خبری پرسون از بوشهر، فرهاد قلی‌نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون تیم آماربرداری و پایش زیستگاه لاک پشت‌های دریایی در مناطق و زیستگاه‌های استان بوشهر مستقر و با همکاری شرکت مبین انرژی خلیج فارس و همیاران محلی اقدام‌های لازم و پایش زیستگاه‌ها را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: پارک‌های ملی دریایی نای‎‌بند و دیر نخیلو، جزایر خارگ و خارگو در استان بوشهر محل‌های تخم‌گذاری لاک‌‎پشت‌های دریایی همانند منقار عقابی و سبز است که هر ساله برای تولید مثل به این سواحل وارد می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: فراهم‌سازی شرایط مطلوب زیستگاهی و پیشگیری از تخریب زیستگاه از مهمترین اقدام‌ها در فراهم‌سازی شرایط تولید مثل این گونه‌های مهم است.

قلی‌نژاد اظهارداشت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این زمینه هر ساله برنامه‌های حفاظتی اجرا و آماربرداری از لاک‎‌پشت‌های دریایی را به طور سالانه انجام می‎‌دهد که آمارها نشان دهنده مطلوبیت زیستگاه است.

وی افزود: از عموم شهروندان بویژه صیادان و ساکنان سواحل انتظار است همانند سال‌های گذشته همکاری لازم را در فصل زادآوری لاک‌پشت‌های دریایی که تا آخر تابستان ادامه دارد، انجام دهند.

قلی نژاد اظهار داشت: آلودگی نوری و تردد انسانی به شدت روی فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها تاثیر دارد که از افرادی که به هر نحوی به این سواحل می‌آیند درخواست می‎‌شود از ایجاد سرو صدا و تولید نور در منطقه خودداری کنند.

لاک پشت‌های دریایی از رده خزندگان و علاوه بر خونسرد بودن، با شش تنفس و برای تنفس پس از چند دقیقه مجبور به آمدن به سطح آب و هواگیری هستند.
بیشترین جمعیت لاک پشت‌های لانه گزین استان بوشهر در ۲ جزیره ام الگرم و نخیلو در پارک ملی دریایی دیر - نخیلو است که تخم‌گذاری می‌کنند و در پارک ملی دریایی نای بند نیز علاوه بر پایش، حفاظت از لانه‌های لاک پشت‌های دریایی انجام می گیرد.
صیادی نکردن در مناطق تغذیه‌ای و تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی و اصلاح ادوات صید و روش‌های بهره‌برداری شیلاتی می‌تواند در کاهش تلفات این جانوران مهم و در شاخص سلامت دریاها موثر باشد.

منبع:ایرنا

287510