پرسون از دوران پساکرونا گزارش می‌دهد؛

زایش ناهنجاری‌های اجتماعی و فردی؛ مولود ناخلف کرونا

اگر نگاهی به جامعه پیرامون خود داشته باشیم با شیوع کرونا ناهنجاری‌هایی نیز در کنار آن رشد کرده است و عملا این ناهنجاری‌ها که بُعد فردی و جمعی دارند با زندگی بشر در آینده عجین و همراه خواهند شد.

تصویر زایش ناهنجاری‌های اجتماعی و فردی؛ مولود ناخلف کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، معمولا هر پدیده‌ای که شکل جهانی، منطقه‌ای و حتی کشوری به خود بگیرد، بعد از مدت زمانی ناهنجاری‌هایی در بُعد فردی و اجتماعی به دنبال خود خواهد داشت و این یک قانون نانوشته در زندگی بشر از ابتدای خلقت تاکنون بوده است.

نزدیک به 15 ماه می‌باشد که جهان به گونه‌ای درگیر و متاثر از پاندومی کرونا شده است و با وجود تلاش‌های بسیار در بحث مبارزه با این پدیده نامیمون بازهم شاهدیم که کرونا بشر و علمش را به گونه ای عجیب بازی می‌دهد.

در این میان این قانون که «دیر یا زود خواهد رفت» در بحث کرونا صادق خواهد بود، اما دوران پس از این پاندومی چگونه دورانی خواهد بود؛ برای همه یک پرسش بزرگ است.

اگر نگاهی به جامعه پیرامون خود داشته باشیم با شیوع کرونا ناهنجاری‌هایی نیز در کنار آن رشد کرده است و عملا این ناهنجاری‌ها که بُعد فردی و جمعی دارند با زندگی بشر در آینده عجین و همراه خواهند شد.

تغییر سبک زندگی، تغییر نگرشها و باورها، تغییر علوم، بی اعتبار شدن بسیاری از اختراعات، کشفیات و فرضیات و... تنها گوشه‌ای از پس لرزه‌های کرونا در این کره خاکی است.

دکتر لقمان حسنلو؛ جامعه شناس و مدرس دانشگاه در این باره به خبرنگار پرسون گفت: کرونا در ظاهر یک بیماری ویروسی است که علیرغم پیچیدگی‌هایی که دارد، یا خود را با زندگی بشر تطبیق می‌دهد و یا اینکه محو می‌شود، ولی چیزی که در این میان بسیار مهم است، تاثیرات بلندمدت و حتی همیشگی کرونا بر زندگی آینده همه ماست.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: با نگاهی گذرا به پیرامون خود و حتی نگاه به تیپ شخصیتی خویش متوجه می‌شویم که کرونا بر بسیاری از خلقیات ما چه در سطح کلان و چه در سطح خُرد تاثیر گذاشته است.

وی به برخی از این ناهنجاری‌های مولود جهان کرونایی اشاره کرد و گفت: در بحث عددی بی‌گمان کرونا تلفات انسانی بیش از جنگ جهانی اول و حتی دو برابر آن یعنی در حدود 6 میلیون نفر خواهد داشت، اما به جز این موضوع این سبک زندگی شخصی و جمعی جدید و مبهمی است که کرونا برای آینده ما تعریف خواهد کرد.

دکتر حسنلو ادامه داد: بازهم علیرغم تمام این گمانه‌زنی‌ها نمی‌توان از آینده یعنی دوران پساکرونا به روشنی سخن بگوییم، زیرا کرونا همچنان رنگ عوض می‌کند و هر روز به شکل و نامی خود را نمایان می‌سازد ولی در کل آن چیزی که از آن گریزی نیست، دنیایی جدید بعد از ویروس کووید19 است که همه ما از آن متاثر خواهیم شد.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: هر چیزی که در جامعه می‌بینیم تاثیرات خود را از کرونا گرفته است، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و... همه به گونه‌ای نامحسوس و محسوس رنگ کرونایی به خود گرفته‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: به یکی از مواردی که در بحث تاثیرات کرونا بر روحیه افراد قابل بیان است، اشاره می‌کنیم. با اعمال محدودیت‌ها در ترددها و ... شاهد تولد ناهنجاری‌ها و قانون گریزی‌هایی عجیب و نگران کننده‌ای در سطح جامعه هستیم که این ناهنجاری‌ها که از آنها به عنوان یک ویروس اجتماعی نیز می‌توان نام برد، در آینده تغییر ساختار می‌دهند و به مانند کرونا چالشی دیگر برایمان رقم خواهند زد.

حسنلو گفت: برای نمونه با اعلام جریمه وسایل نقلیه در بحث محدودیتهای تردد، بسیاری از رانندگان راهی برای دور زدن این قانون و دستورالعمل ابداع کرده‌اند که این ابداع منشا ابداعات ناخوشایند دیگری در جامعه خواهد بود. برخی از رانندگان برای فرار از دوربین‌های پلیس راهوار و... اقدام به مخدوش یا پنهان کردن پلاک وسیله نقلیه خود می‌کنند که این مسئله شاید در ظاهر یک تخلف ساده و امروزی باشد، ولی در پس این تخلف مشکلات بسیار دیگری خفته است.

با توجه به سخنان این جامعه شناس و نیز مشاهدات و گزارش‌های منتشر شده کرونا خواسته یا ناخواسته سبک زندگی همه ما را تغییر داده است و آینده پیش روی ما در هاله‌ای از ابهام خواهد بود.

آیین مهر ـ استان کردستان

287008