داستان احیای 10 ساله رودخانه های رشت/ زرجوب و گوهررود همچنان خالی از حیات به سر می برند

در حالی که شریان های آلوده رشت (زرجوب و گوهررود) همچنان خالی از حیات به سر می برند، گام های بزرگ مدیریت شهری این شهر در راستای اقناع قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای ورود به ساماندهی و احیای این دو رودخانه به مقصد نرسید.
تصویر داستان احیای 10 ساله رودخانه های رشت/ زرجوب و گوهررود همچنان خالی از حیات به سر می برند

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، تیر ماه سال گذشته بود که امضای تفاهمنامه همکاری بین مدیریت شهری رشت و قرارگاه خاتم الانبیا برای ساماندهی رودخانه های رشت و اجرای چند پروژه عمرانی انجام شد، در حالی که شهرداری رشت تفاهمنامه ای به ارزش چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را در بی سر و سامانی اقتصادی و کمبود بودجه با قرارگاه به امضا می رساند و حتی اعضای شورا که اصرار به امضای آن داشتند، آن را ریسک بزرگی می خواندند، این امید می رفت که احیای زرجوب و گوهررود به عنوان اصلی ترین دغدغه این شهر در اولویت اجرای تفاهمنامه فوق باشد. اما با وجود اینکه نزدیک به یک سال از امضای آن تفاهمنامه گذشت، تلاش های مدیریت شهری رشت برای ورود قرارگاه خاتم الانبیا به احیای رودخانه های رشت ناکام باقی ماند و این همکاری تنها در اجرای دو پروژه عمرانی تقاطع های غیر همسطح در دو میدان رشت خلاصه شد.

هرچند سال گذشته در زمان امضای تفاهمنامه بارها عنوان شد که اولویت مدیریت شهری، نجات زرجوب و گوهررود است و حتی با امضای تفاهمنامه، برخی از اعضای شورا از دستگاه های مختلف و مسئولان استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواستند که با پیگیری های لازم، این اولویت را در راس امور قرار دهند و در کنار شهرداری رشت برای نجات دو رودخانه باشند اما در نهایت با گذشت ماه ها، به تازگی لایحه اجرای قرارداد همکاری با قرارگاه برای اجرای دو پروژه عمرانی در رشت به امضای شورا رسید. همان دو پروژه احداث تقاطع های غیرهمسطح که مشکل ترافیک در دو میدان شهر را رفع می کنند و احیای رودخانه ها در رشت باز در اولویت قرار نگرفت و ظرفیت قرارگاه سازندگی در اجرای دو پروژه عمرانی شهر رشت خلاصه شد.

اگرچه رسیدن به این اجماع که لایحه شهرداری برای اجرای دو پروژه عمرانی مورد موافقت اکثریت اعضا قرار گیرد هم با مخالفت هایی همراه بود و در نهایت برای آن، اعضای شورا ناچار به تشکیل کمیسیون تلفیق شدند. یکی از مخالفان تصویب لایحه رییس شورا بود که ظرفیت قرارگاه را بیشتر از اجرای دو تقاطع غیرهمسطح می دانست.

احمد رمضانپور نرگسی بارها تاکید کرد: ورود قرارگاه به پروژه های شهری رشت یک امتیاز بزرگ و خوش اقبالی است اما احیای رودخانه های رشت، پروژه اصلی مدیریت شهری برای همکاری با قرارگاه می تواند باشد و ظرفیت قرارگاه بسیار بیشتر و بزرگتر از اجرای دو تقاطع غیرهمسطح در شهر است.

اما موافقان این لایحه معتقد بودند که هنوز مطالعات لازم برای احیای رودخانه ها توسط شهرداری انجام نشده است. به طوری که رییس کمیسیون توسعه و عمران گفت: مقدمات احیای رودخانه های رشت مهیا نیست.

امیرحسین علوی افزود: هرچند دغدغه همه ما احیای رودخانه هاست اما امکان اجرای آن توسط قرارگاه تا زمانی که مطالعات انجام نشده، امکانپذیر نیست.

با اینهمه، لایحه شهرداری مبنی بر اجرای دو پروژه عمرانی با همکاری قرارگاه به تصویب رسید هرچند اعضای شورا انجام رایزنی با قرارگاه خاتم الانبیا برای مطالعه درباره احیای رودخانه های رشت را به شهرداری محول کردند.

قصه پرغصه زرجوب و گوهررود تمامی ندارد

اما داستان احیای زرجوب و گوهررود دست کم ۱۰ سالی است که پررنگ تر از پیش بر سر زبان ها می چرخد. اجرای نیمه تمام پروژه فاضلاب های شهر رشت با کمک‌ بانک‌ جهانی که نشانه هایی شفاف از ضعف جدی در آن گزارش شد، کمک ۶۵ میلیارد تومانی محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه برای نجات رودخانه ها که مشخص نشد چگونه هزینه شد و حتی مطالعات برای احیای رودخانه های رشت در اوایل دهه ۹۰، زمانی که محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت بود، انجام شد هرچند تنها فاز صفر آن توسط مشاور صورت گرفت.

با اینهمه با اینکه تمامی این اقدام ها طی یک دهه گذشته این امید را می داد که احیای رودخانه ها آغاز شود و با ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، بالاخره گام بزرگ اجرایی برای احیای زرجوب و گوهررود برداشته شود تا شاید دهه های بعدی شاهد حیات در شریان های رشت باشیم و زیبایی و نشاط وجود دو رودخانه بزرگ به این شهر تزریق شود، باز نتیجه ای حاصل نشد.

هرچند وضعیت دو رودخانه آلوده زرجوب و گوهررود تنها محدود به رشت نمی شود و دامان تالاب بین المللی انزلی و دریای کاسپین را هم خواهد گرفت، با اینهمه توجه و نگاه ملی به آن تنها در تلاش محمدباقر نوبخت دیده شد و به نظر می رسد در اولویت نمایندگان مردم رشت و سایر شهرهای گیلان در مجلس شورای اسلامی قرار ندارد.

باز هم با وجود چنین بی توجهی هایی، نگاه ها به رییس سازمان برنامه و بودجه دوخته شده تا شاید پیش از پایان دولت یازدهم، بودجه ای برای احیای رودخانه ها اختصاص دهد اگرچه تا زمانی که برنامه ای جدی و تدوین شده برای هزینه کرد آن در راستای احیای زرجوب و گوهررود وجود نداشته باشد مطمئنا اختصاص بودجه های کلان هم نمی تواند چهره سیاه و متعفن این رودخانه ها را بزداید و گامی در راستای نجات و احیای آن ها محسوب شود.

منبع: شبستان

287004