پشت پرده قاچاق سیگار چه کسانی هستند؟

طبق آمار رسمی گمرک در سال گذشته تنها ۶۰۰ دلار صرف واردات رسمی سیگار به کشور شده است اما آن طور که مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور مطرح می کند، سالیانه به واردات ۱۰ میلیارد نخ سیگار به کشور لازم داریم.
تصویر پشت پرده قاچاق سیگار چه کسانی هستند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، قاچاق کالا از سایر کشورهای جهان به ایران و از ایران به کشورهای جهان موضوعی است که همواره در کشور ما مطرح بوده و هست و قطعا این اتفاق به دلیل ممنوعیت یا محدودیت در امر واردات و صادرات کالا رخ می دهد.

قاچاق انواع کالا به ایران معمولا به دو دلیل عمده باز می گردد، مورد اول به دلیل کمبود آن در کشور مانند هر کالایی که تولید آن در داخل کفاف بازار مصرف را نمی دهد و مورد دوم معمولا در برخی کالاهای لوکس رخ می دهد که مشتریان خاص و محدودی دارد.

قاچاق سیگار به کشور از جمله کالاهایی است که به هر دو دلیل ذکر شده به کشور وارد می شود البته که در آمار رسمی گمرک نیز واردات سیگار به کشور به چشم می خورد اما نه به اندازه ای که سیگار خارجی در کشور وجود دارد و مصرف می شود.

طبق آمار رسمی گمرک در سال گذشته تنها ۶۰۰ دلار صرف واردات رسمی سیگار به کشور شده است اما آن طور که مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور مطرح می کند، سالیانه به واردات ۱۰ میلیارد نخ سیگار به کشور لازم داریم.

نیازمند واردات ۱۰ میلیارد نخ سیگار هستیم

عطاءالله معروف خانی رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در این باره اظهار کرد: سالیانه حدود ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که توان تولیدات داخلی در تامین این بازار ۵۵ میلیارد نخ است یعنی سالیانه نیاز به واردات ۱۰ میلیارد نخ سیگار به کشور داریم.

وی افزود: متاسفانه سالیانه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی در صنعت سیگار وجود دارد، یعنی سالیانه این مبلغ دود و حیف و میل می شود.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور بیان کرد: علاوه بر این مبلغ، سالیانه نیاز به واردات ۱۰ میلیارد نخ سیگار به کشور داریم و بر حسب هر نخ ۶۰۰ تومان، به عدد حدود ۶ هزار میلیارد تومان قاچاق سیگار به کشور می رسیم.

معروف خانی مطرح کرد: شرکت های بزرگی که سیگار را به ایران قاچاق می کنند، به نوعی به طور غیر رسمی، انحصار بازار ایران را به نام خود کرده اند یعنی در برنامه های تولید سالیانه خود، تولید سیگار برای بازار ایران را به طور مستمر دارند.

بر اساس این گزارش، این آمار و ارقام چند هزار میلیارد تومانی آن هم فقط برای استعمال سیگار و آن هم از راه قاچاق، قطعا مافیا و سوداگرانی در دل خود نهفته کرده است به طوری که نام و نشان این سودجویان برای برخی از مسئولان کشور مانند روز روشن است.

سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز اشاره ای به قاچاقچیان سیگار به کشور کرد و گفت: نام و نشان این افراد را می دانیم اما اشاره مستقیم به آنها را نمی کنیم که قطعا با تحقیق و تفحص در مجلس از نام و سمت آنها پرده برداری خواهیم کرد.

وی بیان کرد: افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند به دنبال خرید امتیاز تولید و صادرات شرکت های تولید کننده خارجی سیگار هستند و منبع مالی این اقدام از طریق قاچاق سیگار به کشور در حال تامین است.

با این تفاسیر، افرادی مشهود در بازار سیگار ایران فعالیت دارند که به نظر می رسد افراد محدود و انگشت شماری نیز هستند که محصولات قاچاق خود را به طور کاملا آزاد در یکی از بازارهای معروف تهران به طور عمده می فروشند، یک موضوع جالب تر این است که یک خیابان و راسته معروف تر نیز در این بازار به نام راسته سیگار فروش ها، نام خوش کرده است،

پس از دریافت این اطلاعات به سراغ عالی ترین مقام قاچاق کالا در کشور رفتیم که ادعا دارد، قاچاق سیگار به کشور موضوع بزرگ و پیچیده ای نیست.

برای قاچاق سیگار دغدغه نداریم!

علی مویدی خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: قاچاق سیگار به ایران موضوع پیچیده ای نیست و ما به عنوان متولی جلوگیری از قاچاق، دغدغه زیادی برای آن نداریم.

وی بیان کرد: دلیل این آسوده خاطری نیز این است که تولیدات داخلی بیش از ۹۰ درصد بازار کشور را تامین می کند و حجم ناچیزی که وارد کشور می شود، صرفا برای اقشار خاص است.

با تمام این تفاسیر، متاسفانه از پرده برداری از نام این افراد خاص و بی نام و نشان که مقصر اصلی خروج این حجم از منابع ارزی از کشور هستند، توسط مسئولانی که در این گزارش به سراغشان رفتیم امتناع شد.

منبع: همشهری

286849