مشاور نخست‌وزیر عراق:

عراق ملزم به پرداخت بدهی خود به ایران است

مشاور نخست‌وزیر عراق در امور آبادانی و خدمات در بغداد از جمهوری اسلامی به‌عنوان عمق اقتصادی و سیاسی عراق نام برد.
تصویر عراق ملزم به پرداخت بدهی خود به ایران است

به گزارش سایت خبری پرسون، صباح عبداللطیف مشاور نخست وزیر عراق در امور آبادانی و خدمات تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران عمق اقتصادی و سیاسی عراق را تشکیل می‌دهد و به‌مثابه پناهگاه و ملجئی در همه بحران‌هایش است. مبادلات میان جمهوری اسلامی ایران و عراق نباید فقط به جنبه تجاری محدود شود بلکه باید شامل مبادله فناوری و دیگر علوم و استفاده از تجاربی هم که جمهوری اسلامی ایران به آن رسیده است، شود.

عبداللطیف اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران عمق تجاری و عمق اقتصادی و نیز ملجأ عراق در بحران‌های اقتصادی یا سیاسی آن است.

خواهان روابط عمیق در همه زمینه‌ها با ایران هستیم

وی افزود: من به‌عنوان یک عراقی و به‌عنوان بخشی از دولت عراق با اشتیاق موضوع رشد و تحول در مبادلات اقتصادی میان جمهوری اسلامی و عراق را دنبال می‌کنم.

عبداللطیف تأکید کرد: ما خواهان این روابط عمیق در همه زمینه‌ها میان عراق و ایران و توسعه آن هستیم.

وی ادامه داد: من به‌پشتوانه آکادمیکم اوضاع فناوری و علوم در جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کنم و به‌شدت مایل به تبادل فناوری و تکنولوژی میان دو کشور برادر هستم. ما از برادران خود در ایران می‌خواهیم که مبادلات میان دو کشور به تجارت محدود نشود. ما خواهان مبادله فناوری هستیم و این‌که از تحول و پیشرفتی که ایران به آن رسیده است، استفاده کنیم. ما خواهان این هستیم که مبادله اقتصادی و تبادل تجاری همزمان با آن مبادله انتقال فناوری و علوم دیگر باشد.

عراق ملزم به پرداخت بدهی‌ خود به ایران است

عبداللطیف درباره موضوع بدهی‌های عراق به ایران هم گفت: مشکل بدهی به جمهوری اسلامی در ذمه و گردن عراق است و مشکلی متعلق به عراق نیست. عراق ملزم به پرداخت بدهی‌هاست و این موضعی است که ما به برادران خود در ایران و حمایت آنها از ما در زمینه انرژی و گاز اعلام می‌داریم؛ اما شرایط پیرامون جمهوری اسلامی و موضوع تحریم‌های اقتصادی تحمیل‌شده بر آن هم وجود دارد.

وی اضافه کرد: عراق اهتمام ویژه به پرداخت همه حقوق مالی جمهوری اسلامی ایران را دارد. چندی قبل عراق هیئتی عالی‌رتبه به واشنگتن برای بحث و بررسی پیرامون این موضوع اعزام کرد.

مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد: به‌نظر من مشکل به عراق مربوط نمی‌شود زیرا عراق همچنان به این موضوع و پرداخت بدهی‌های خود به ایران اهتمام ویژه دارد و آماده پرداخت آن است اما تحریم‌های اقتصادی تحمیل‌شده بر جمهوری اسلامی مانعی در این راه است.

سفر وزیر برق عراق به ایران

وی گفت: وزیر برق عراق چند روز سفری به ایران داشت و این بخشی از برنامه درباره رایزنی با مسئولان ایران در موضوع بدهی‌هاست.

مشاور نخست وزیر عراق درباره تحریم اقتصادی ظالمانه‌ای که آمریکا علیه ملت ایران اعمال کرده است، ضمن محکومیت این تحریم، تأکید کرد: ما در عراق ملتی هستیم که بیش از دیگران درد و تجربه تلخ داریم و تأثیرات تحریم‌های اقتصادی را چشیده‌ایم و به هیچ وجه نمی‌پذیریم که برادران ما در ایران این تجربه را داشته باشند.

عبداللطیف گفت: عراق مخالف تحریم و ادامه آن علیه ایران و ملت آن است. عراق بارها موضع رسمی خود را در قبال این تحریم‌ها اعلام کرده است، موضع مردمی هم در این زمینه کاملاً روشن است و مردم عراق ضد این تحریم‌ها و ادامه آن هستند و ما خواستار لغو سریع آن هستیم.

286782