دریا دار سیاری:

موفقیت ما در احیا و ترویج تمدن دریایی است

معاون هماهنگ کننده ارتش، گفت:کشور ایران از گذشته‌های دور دارای تمدن دریایی بوده است بنابراین امروز باید به سمت احیای تمدن دریایی و ترویج فرهنگ دریایی حرکت کنیم چرا که موفقیت در پرتو رسیدن به این دو موضوع مهم شکل می‌گیرد.
تصویر موفقیت ما در احیا و ترویج تمدن دریایی است

به گزارش سایت خبری پرسون، امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در گردهمایی و نشست تخصصی گرامیداشت روز ملی خلیج فارس در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، افزود: برای بهره گیری از دریاها باید تفکر و سیاست‌های کشوری را از خط مشی‌های بری به سیاست‌های بحری تغییر جهت دهیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به تاکیدات مکرر فرمانده معظم کل قوا مبنی بر حرکت به سوی دریاها و بهره برداری از آن، گفت: دریا دارای منابع عظیم انرژی و ثروت فزاینده است؛ دشمنان همواره تلاش کردند تا ما را از دریاها دور کنند تا در واقع از منابع قدرت و ثروت دور بمانیم.

دریادارسیاری افزود: کشور ایران از گذشته‌های دور دارای تمدن دریایی بوده است بنابراین امروز باید به سمت احیای تمدن دریایی و ترویج فرهنگ دریایی حرکت کنیم چرا که موفقیت در پرتو رسیدن به این دو موضوع مهم شکل می گیرد.

وی ادامه داد: اگر ما با دیگران کاری نداشته باشیم، کشورهای استکباری و قدرت‌های فرامنطقه ای با ما و منطقه خلیج فارس کار خواهند داشت بنابراین باید قدرتمند باشیم.

دریادار سیاری یادآور شد: در صورتی دشمنان در منطقه ناکام خواهند ماند که ما قدرتمند باشیم و بتوانیم امنیت را در منطقه خودمان تامین کنیم؛ که اگر اینطور باشد در واقع می توانیم از ظرفیت‌های منطقه ای خود نیز بهره کافی را ببریم در غیر اینصورت دشمن از ظرفیت‌های منطقه‌ای ما استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در طول چهار دهه گذشته، گفت: یکی از دستاوردهای نیروی دریایی احیای کلمه «مکران» است؛ این کلمه پیش از این اصلاً مطرح نبود؛ اما امروز سخنرانان، اساتید، سیاستمداران از سواحل مکران سخن می‌گویند و این واژه وارد ادبیات جغرافیایی ما شده است.

معاون هماهنگ کننده ارتش خاطرنشان کرد: امروز به وجود آمدن کار گروه توسعه سواحل مکران در دولت جمهوری اسلامی ایران نیز یکی دیگر از دستاوردهای نیروی دریایی است.

دریادار سیاری گفت: توسعه دیپلماسی دریایی از دیگر اقدامات و دستاوردهای نیروی دریایی در طول چند سال گذشته ایران است و همانطوری که مشاهده کردیم حضرت آقا اینگونه اقدامات و سفرهای دریایی ایران اسلامی را برای دیگر کشورها الهام بخش عنوان کردند.

وی افزود: اسکورت ۱۵ هزار کشتی تجاری و نفتکش از دوران دفاع مقدس تاکنون از دیگر دستاوردهای نیروی دریایی قلمداد می‌شود.

286498