یک کارشناس دینی عنوان کرد:

درک لیله‌القدر منوط به چیست؟

یک کارشناس دینی گفت: فهمیدن و درک شکوه و عظمت شب قدر نیاز به توسل و تمسک به قرآن و پیامبر (ص) دارد.

تصویر درک لیله‌القدر منوط به چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، زهرا علمی‌فرد در مورد سوره قدر و اهمیت شب قدر، اظهار کرد: در سوره مبارکه قدر می‌خوانیم: «ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم. (۱) تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟ (۲) شب قدر، بهتر از هزار ماه است. (۳) فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان برای (تقدیر و تنظیم) هر کاری نازل می‌شوند. (۴) این شب تا برآمدن سپیده‌دم (سراسر) سلام و رحمت است. (۵)» و این آیات منزلت و عظمت این شب را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر پرهیز از نگاه‌های عوام‌گرایانه در بیدار ماندن شب قدر، عنوان کرد: خواندن دعا، نماز، روزه‌داری و شب زنده‌داری در ماه مبارک رمضان و شب قدر برکات خاصی دارد اما این‌ها برای درک عظمت لیله‌القدر کافی نیست. همان‌طور که قبولی نماز به مقدماتی مثل وضو، رو به قبله ایستادن و طهارت داشتن نیاز دارد، بهره‌مندی از فیوضات شب قدر نیز نیازمند مقدمات و مواد اولیه‌ای مثل دعا و عبادت است اما شرایط دیگری هم باید این مقدمات را تکمیل کند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا (س) زنجان، تصریح کرد: درک شب قدر معنای به خصوصی دارد و عاید کسی می‌شود که ایمان داشته باشد، مشغول عبودیت پروردگار باشد و با استفاده از مقدمات عبودیت به مراتب بالاتر معرفت و کمال دست یابد.

وی با اشاره به اینکه آیه نخست سوره قدر نشان می‌دهد ارتباطی بین نزول قرآن و شب قدر وجود دارد، یادآور شد: قرآن به دو صورت بر قلب نورانی پیامبر (ص) نازل شده که شامل نزول دفعی و نزول تدریجی است که اولی را نزول و دومی را تنزیل می‌گویند؛ در نزول دفعی قرآن به یکباره در شب قدر بر نبی مکرم اسلام نازل شده و نزول تدریجی قرآن طی ۲۳ سال در مکه و مدینه اتفاق افتاده است.

این کارشناس دینی با بیان اینکه بی‌شک نزول دفعی قرآن اتفاقی نبوده است، ادامه داد: جایگاه شب قدر در حدی است که قرآن باید در این شب به قلب پیامبر (ص) با آن جایگاه والا نازل می‌شد و در واقع اگر می‌خواهیم به درک لیله‌القدر نایل شویم باید نور قرآن را با قلب پیامبر (ص) با هم متوجه شویم.

علمی‌فرد تاکید کرد: اگر کسی می‌خواهد شب قدر را درک کند باید با وساطت و شفاعت پیامبر (ص) باشد و فهم قرآن با عنایت پروردگار و رسول خدا امکان‌پذیر است و هر فرد باید به اینها تمسک جوید.

منبع: ایسنا

286351

مطالب مرتبط