مشکلات دامداران دارابی در تعطیلی میدان عرض دام این شهر

تغییر کاربری و تعطیلی میدان عرضه دام شهرستان داراب بلای جان دامداران شده و مسئولان هم برای سرگردانی ۱۸۰ دامدار تاکنون اقدام موثری نکرده اند.
تصویر مشکلات دامداران دارابی در تعطیلی میدان عرض دام این شهر

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، بیشتر از دو سال است که صدای دامداران داراب پیرامون تعطیل شدن میدان عرضه دام در این شهرستان به گوش می‌رسد. ماجرایی که انگار قرار نیست حل و فصل شود.

اعتراض دامداران دارابی مبنی بر تغییر کاربری و تعطیلی میدان عرضه دام این شهرستان باعث شده که این ماجرا به سوژه دنباله داری تبدیل شود.

دردسر این تغییر کاربری غیر مجاز از آنجا آغاز شد که نزدیک به دو سال پیش و در پی واگذاری این میدان توسط مسئول سابق بدون اطلاع به دامداران به شخص دیگری آغاز شد و همین امر باعث شده که دامداران این شهرستان به ناچار با تعطیلی این میدان دام‌های زنده خود را در سطح شهر داراب و یا در کنار جاده‌های اصلی این شهرستان عرضه کنند.

بی سر و سامانی ۱۸۰ دامدار دارابی پس از تعطیل شدن میدان عرضه دام داراب باعث شده برخی از این قشر زحمتکش برای ارتزاق به فروش دام‌ها در مسیرهایی مانند قاچاق و… وارد شوند و در این مسیر نیز برخی از آنان دستگیر هم شده اند.

فروش دام در مناطقی از شهر داراب نظیر روبروی بانک ملی شعبه بهشتی، بازار بزرگ داراب، و مناطقی از محدوده مسافر خانه ایمان این شهر، سلامت عمومی و بهداشت ساکنین این مناطق را به شدت تهدید می‌کند زیرا بیم آن می‌رود که با شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام زخم دیگری نیز به آلام مردم وارد شود.

خرید و فروش دام زنده که در سایه آوارگی ۱۸۰ نفر از دامداران داراب در مکان‌های عمومی این شهر رخ داده، مختص به مسیرهای یاد شده نیست و در کنار و گوشه جاده‌های اصلی این شهرستان نیز به وفور دیده می‌شود، اتفاقی که می‌تواند به حوادث تلخ جاده‌ای نیز منجر شود.

به همین سبب جاده‌های اصلی داراب، فسارود و جاده جنت شهر - اسلام آباد این شهرستان در مدت تعطیلی این میدان، به جایگاه فروش دام و علوفه تبدیل شده است، جایگاهی که نه از نظر قانونی و نه از لحاظ منطقی محل مناسبی برای اینگونه فعالیت اقتصادی است.

از طرفی خرید و فروش دام زنده بدون نظارت دامپزشکی از دیگر مشکلاتی است که سلامت عمومی جامعه را تهدید می‌کند.

روند عرضه دام داراب به این شیوه در مدت دو سال گذشته صدای مردم و ساکنان مناطق یاد شده را هم در آورده است، آنان از عدم رسیدگی مسئولین امر در این خصوص گلایه مندند.

یکی از دامداران به نمایندگی از ۱۸۰ دامدار داراب که به عرضه دام بصورت زنده مبادرت دارند به خبرنگار مهر گفت: فریاد من دامدار به بالا نمی‌رسد، زیرا تا کنون پاسخ نامه نگاری‌های ما هیچ جوابی در پی نداشته است.

اصغر افشار با انتقاد از عدم رسیدگی به این مطالبه مردمی اظهار داشت: تا کی باید دامداران این شهرستان با مشکلات ناشی از تعطیلی میدان عرضه دام مواجه باشند.

وی افزود: واگذاری و انتقال غیر قانونی امتیاز این میدان به فرد دیگر باعث شده که در اقدامی غیر قانونی تغییر کاربری در این میدان صورت گیرد و سر دامداران بی کلاه بماند.

افشار با بیان اینکه این میدان در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در سال ۱۳۷۵ به یک شخصی واگذار شده بود، اظهار کرد: در اقدامی غیر قانونی این ملک دو سال گذشته به یک فرد دیگر واگذار و تغییر کاربری داده شده است.

مسئولان محلی شهرستان داراب این بی قانونی و تخلف را کاملاً آشکارا و محرز دانسته اند. طبق بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد، در همین زمینه پرونده تخلفی در خصوص مکان سابق عرضه دام در این شهر تشکیل و به کمیسیون ماده ۳۳ ارجاع داده شده است و مسئولین و دامداران همچنان و با گذشت چندین ماه منتظر اعلام نظر کمیسیون ماده ۳۳ استان هستند.

از آنجا که فروش امتیاز این میدان و تخریب و تغییر کاربری آن اقدامی کاملاً غیر قانونی محسوب می‌شود، در این زمینه نیز از سوی جهاد کشاورزی داراب گزارشی مبنی بر تخلف در زمینه ساخت و سازهای غیر قانونی در این میدان به سازمان جهاد کشاورزی فارس ارسال و پروانه فعالیت مجری طرح فعلی نیز باطل شده است، اما همه این اقدامات در حالی انجام شده است که مدت‌هاست از این موضوع می‌گذرد و هیچگونه اقدام مثبتی در این خصوص انجام نشده و دامداران همچنان آواره جاده‌های داراب برای فروش و عرضه دام زنده هستند.

منبع:مهر

286335