رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان خبر داد:

ویروس کرونای هندی پشت دروازه‌های اراده زنجانی ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در حال حاضر هیچ موردی از شیوع ویروس کرونای هندی در استان گزارش نشده است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مهم‌ترین راه منع انتشار هر ویروسی است.

تصویر ویروس کرونای هندی پشت دروازه‌های اراده زنجانی ها

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، پرویز قزلباش شامگاه یکشنبه در نشست خبری انلاین با خبرنگاران افزود: ویروس‌ها با جهش‌های مختلف در ساختار نیز موجب تغییر رفتار می‌شوند این تغییر افزایش میزان آلایندگی و بیماری‌زایی ویروس را به دنبال دارد، وقتی ویروسی جهش‌یافته در جایی از دنیا پیدا می‌شود، رفتاری متفاوت را نشان می‌دهد و احتمال انتشار ویروس به کشورهای دیگر به لحاظ جغرافیایی، روابط و مناسبات در برخی کشورها بیشتر است.

این مسوول، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زنجان را در مقایسه با سایر استان‌ها در سطح خوب عنوان کرد و گفت: اما این میزان قابل قبول نیست و باید بالای ۹۰ درصد رعایت انجام بگیرد تا تاثیرگذاری بر مقابله با ویروس داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر روند کنونی واکسیناسیون در استان نیز گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال با استقبال خوب پیش می‌رود و روزانه یک هزار تا یک هزار و ۴۰۰ نفر در استان واکسینه می‌شوند.

قزلباش در خصوص تاثیر واکسن برای مقابله با گونه‌های مختلف ویروس نیز افزود: میزان تاثیرگذاری واکسن در مقابله با گونه‌های مختلف ویروس متفاوت است ولی وظیفه داریم از انواع واکسن‌های مورد تایید در کشور سطح وسیع استفاده کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: واکسن‌های موجود باعث ایمنی کلی می‌شوند ولی ممکن است در مقابل برخی ویروس‌ها اثر بخشی نداشته باشند و با تزریق واکسن روند ایمنی‌زایی شروع می‌شود و این کار یک تا ۲ هفته طول می‌کشد .

این مسوول درباره افرادی که در مرحله سوم کارازمایی بالینی واکسن کرونا شرکت کردند آیا نیاز به تغییر رفتار دارند یا نه؟ نیز خاطرنشان کرد: در این افراد که پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر اصول بهداشتی از جمله فردی و اجتماعی را رعایت می‌کردند نیاز به تغییر رفتار نیست و نیاز به قرنطینه هم ندارند.
منبع: ایرنا

286322