رئیس نظارت بر حیات‌ وحش استان زنجان در گفت‌وگو با پرسون:

زیستگاه آخرین بازماندگان آهوان شمال غرب کشور امن نیست

رئیس نظارت بر حیات‌وحش استان زنجان از نا امن بودن دشت سهرین یعنی زیستگاه آخرین بازماندگان آهوان شمال غرب کشور خبر داد.

تصویر زیستگاه آخرین بازماندگان آهوان شمال غرب کشور امن نیست

پرویز رستمی در گفت‌وگو با رسانه سایت خبری پرسون با تاکید بر اینکه شخم متوالی، ایجاد چاه‌های غیر مجاز و انتقال آب به مناطق دیگر منجر به انقراض آخرین بازماندگان آهوان شمال غرب کشور خواهد شد، اظهار کرد: از مردم درخواست می‌شود که نسبت به حفظ این میراث گرانبها اهتمام ورزند.

وی به نابودی و انقراض شیر و ببر ایرانی اشاره و تصریح کرد: در صورت ادامه این روند و عدم توجه به حفظ زیستگاههای حیات‌ وحش آهوان دشت سهرین نیز به سرنوشت شیر و ببر ایران دچار خواهند شد.

رئیس نظارت بر حیات‌وحش استان زنجان با بیان اینکه زمانی این آهوان در اردبیل و قزوین نیز مشاهده می‌شد، افزود: پیش از این آهوان از دشت سهرین تا اصفهان ییلاق و قشلاق می‌کردند اما هم اکنون این موجودات زیبا در دشت سهرین محصور و زیستگاه آنها جزیره‌ای شده است.

رستمی ادامه داد: شاید اکنون امکان استفاده از ژنتیک آهو، قوچ و میش در کشور وجود ندارد اما این امکان وجود دارد که آیندگان بتوانند از ژنتیک چنین موجودات با ارزشی استفاده کنند لذا باید آنها را برای نسل‌های آینده حفظ و نگهداری کرد.

وی در خصوص عوامل افزایش زاد و ولد در حیات‌وحش تاکید کرد و گفت: امنیت زیستگاه‌های حیات‌وحش، وجود آب و غذای کافی برای موجودات، آب و هوای مساعد و نبود شکارچی منجر به افزایش دوقلوزایی در میان حیوانات و به دنبال آن افزایش زاد و ولد در میان حیات‌وحش خواهد شد.

رئیس نظارت بر حیات‌وحش استان زنجان از وجود ۸ سایت رسمی پرندگان در این استان خبر داد و گفت: سرشماری انجام شده در سال ۹۹ حاکی از وجود 7 هزار و 520 قطعه آبزی و کنار آبزی از جمله گیج، عقاب طلایی، قرقی، انواع کاکائی، کاکائی خزری، آب چیلک، خروس گلی، اردک سرحنایی، اردک سرسبز، غاز خاکستری و لک لک سفید است.

رستمی افزود: سرشماری در سال ۹۸ بیانگر وجود 6 هزار و 852 قطعه پرنده بوده است لذا مقایسه آمار تعداد پرندگان در سال ۹۸ و ۹۹، افزایش در تعداد پرندگان را نشان می دهد.

وی در خصوص جمعیت چهارپایان در استان زنجان عنوان کرد: جمعیت آهوان در سال ۹9 نسبت به سال ۹۸ تغییر محسوسی نداشته است، این در حالی است که جمعیت قوچ و میش در سال ۹۸، معادل ۸۵۴ راس و در سال ۹۹، معادل 914 درصد بوده است که مقایسه بین این دو، افزایش تعداد قوچ و میش را طی پارسال نشان می دهد.

فاطمه شمشیرگر از زنجان

285992