لزوم کمک بانک کشاورزی به مرغداران

دبیر کانون مرغداران گوشتی می گوید کمک‌های بانک کشاورزی به تولیدکنندگان برای تامین نقدینگی آنها می تواند مشکلات بسیاری را در این بخش حل کند.
تصویر لزوم کمک بانک کشاورزی به مرغداران

به گزارش سایت خبری پرسون، شاید یک ماهی می‌شود که افزایش قیمت جوجه یکروزه به محل بحث و مناقشه بخش دولتی و خصوصی و به طور کل فعالان صنعت طیور تبدیل شده است. برخی معتقدند قاچاق، کمبود جوجه ریزی، حضور دلالان، افزایش هزینه های تولید قیمت جوجه یکروزه را بالا برده است و برخی می گویند مشکلی در تولید نداریم، قاچاق به میزانی نیست که اثر گذار باشد و افزایش تقاضا جوجه را گران کرده است.

در میان تمام موضوعاتی که درباره افزایش قیمت جوجه یکروزه مطرح شده که هر کدام شاید ساعت‌ها جای بحث و بررسی داشته باشند اما موضوعی که اخیرا توسط یکی از فعالان بخش خصوصی مطرح شده و جای تامل دارد این است که مرغداران به دلیل کمبود نقدینگی باید پذیرای هر شرایطی که دلالان تعیین می کنند، باشند.

پرویز فروغی- دبیر کانون مرغداران گوشتی - چندی پیش در یک گفت و گوی تلویزیونی به همراه معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و تنی چند از فعالان صنعت طیور در پاسخ به این سوال معاون وزیر جهاد کشاورزی که چرا مرغداران به هنگام خرید جوجه از فروشندگان فاکتور دریافت نمی کنند تا مشخص شود دقیقا چه کسی گرانفروشی می‌کند و آن فرد یا افراد به دستگاه‌های نظارتی معرفی شوند، گفت که مرغداران به دلیل عدم نقدینگی دستشان زیر ساطور دلالان است و نمی‌توانند اعتراضی کنند.

فروغی در تشریح این موضوع گفت: مرغداران چون اکثرا نقدینگی ندارند، مجبورند که جوجه را مدت دار از دلالان بخرند و دست تولیدکننده نیز بسته است.

وی ادامه داد: دلال هم هر قیمتی که بخواهد جوجه را می فروشد. از طرفی فاکتور هم به خریدار نمی‌دهد. اگر هم تولیدکننده اعتراض کند، دلالان چون شبکه‌ای هستند ممکن است تولیدکننده را به طور کل بایکوت کرده و به آن جوجه و سایر اقلام مورد نیاز را ندهند.

به گفته دبیر کانون مرغداران گوشتی دلالان به دلیل عدم نقدینگی مرغداران در خریده نهاده‌ها از سامانه بازارگاه هم نفوذ کرده‌اند و گاهی با سودهای تا ۶ درصد نهاده مرغدار را تهیه می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که این دلالان چه کسانی هستند و چگونه تا این میزان در صنعت نفوذ دارند، گفت: دلالان در همه صنوف حضور دارند. درصنعت طیور هم قسمت زیادی از سود مرغداران به جیب آنها سرازیر می شود. بدون اینکه هیچ مسئولیتی در طول پرورش داشته باشند و در طول پرورش هر اتفاقی از قبیل بیماری و حوادث مرقبه که رخ دهد مرغداران باید خسارت، تاوان و سود دلالان را پرداخت کنند.

فروغی در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش بانک کشاورزی در تامین نقدینگی مرغداران گفت: انحصار سامانه بازارگاه در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته است، زیرا گفته می شود متولی سامانه بازارگاه است. این انحصار بیشترین آسیب را به تولیدکنندگان زده است زیرا حجم عظیمی از سرمایه‌های تولیدکنندگان در بانک کشاورزی در گردش است اما دریغ از یک ریال کمک به تولیدکنندگان. اگر غیر از بانک کشاورزی بانک‌های دیگر هم در بازارگاه دخیل بودند رقابت ایجاد می شد و تولیدکننده حق انتخاب داشت که با بانکی که سرویس دهی بهتری دارد و حتی نقدینگی مرغدار را در طول دوره با سود کمتر فراهم می کند، همکاری کند.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: بانک کشاورزی باید به تولیدکنندگان در تامین سرمایه اولیه کمک کند. تولیدکنندگان هم می توانند به کسب و کارشان رونق دهند و تسهیلات دریافتی را سرموعد به بانک بازگردانند. این اقدام می تواند مشکلات بسیاری را در این صنعت حل کند و دیگر تولیدکننده دست به دامن دلال نخواهد شد.

وی در پایان گفت: متولیان امر از تمام مشکلات اطلاع دارند و هیچ گونه اقدام موثری در این زمینه انجام نداده‌اند و از طرفی همیشه توپ را در زمین تولیدکننده می اندازند. در آنالیز قیمت نیز هیچ یک از فاکتورها را در قیمت تمام شده لحاظ نمی کنند و مصرف کننده هم تصور دارد تمام سود به جیب تولیدکننده می رود. لازم به ذکر است که وقتی مردم مرغ را با قیمت بالا تهیه می‌کنند، قسمتی از سود تولیدکننده قبل از عرضه به بازار به جیب دلال می‌رود و بقیه آن هم به دلیل نابسامانی در توزیع وارد جیب دلالان می شود. در نتیجه متضرر نهایی تولیدکننده و مصرف کننده هستند.

منبع:ایسنا

285842