به اذعان مقام پیشین آمریکایی؛

صهیونیست‌ها در خرابکاری نطنز دست داشتند/ آمریکا شانس چندانی برای موفقیت ندارد

یک روزنامه آمریکایی در یادداشتی با اذعان به دست داشتن صهیونیست ها در خرابکاری اخیر در تاسیسات نطنز به دفاع از این اقدام خطرناک و غیرقانونی پرداخت و به دولت بایدن توصیه کرد که برای دستیابی به موفقت در مذاکرات وین باید نشان دهد که آماده استفاده از گزینه‌هایی غیر از دیپلماسی برای کنترل برنامه هسته ای ایران است
تصویر صهیونیست‌ها در خرابکاری نطنز دست داشتند/ آمریکا شانس چندانی برای موفقیت ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه واشنگتن پست در یادداشت خود به قلم دنیس راس دستیار ویژه باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا به ادامه مذاکرات ایران و سایر طرف های برجام پس از خرابکاری اخیر در تاسیسات نطنز اشاره کرد و نوشت: برخلاف برخی ارزیابی ها مبنی بر اینکه ایران از این اتفاق به عنوان بهانه ای برای کنار گذاشتن مذاکرات وین استفاده می کند، این رایزنی ها ادامه پیدا کرده و این نشان دهنده این است که ایران خواهان رفع تحریم هاست.

دنیس راس ادامه داد: البته ایران حمله به بزرگترین تاسیسات غنی سازی خود را بی پاسخ نگذاشت و غنی سازی اورانیوم را تا ۶۰ درصد افزایش داد. به گفته تروئیکای اروپا، ایران هیچ نیاز غیرنظامی به این سطح از غنی سازی ندارد اما آنچه این تصمیم تهران را توجیه می کند این است که آنها به دنبال اعمال فشار بر دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هستند تا تحریم های اعمال شده علیه این کشور را بردارد. اقدامی که لازم است آمریکا برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بردارد.

وی در این یادداشت با ادعای اینکه غنی سازی ۶۰ درصدی در ایران غیرقانونی است، افزود: به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها معتقدند، دولت بایدن هراس دارد که اگر نتواند این کشور را به برجام بازگرداند و برنامه هسته‌ای تهران پیشرفت کند، جنگ تنها راه برای متوقف کردن این برنامه خواهد بود و یا اسرائیلی‌ها باید اقدام نظامی کنند یا اینکه آمریکا می بایست همین کار را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام دهد.

این مقام پیشین آمریکایی همچنین نوشت: این ترس قابل درک است اما دولت بایدن باید نشان دهد همزمان که طرفدار دیپلماسی است، ایران نیز می بایست سهم خود را انجام دهد چراکه در غیر این صورت، آمریکا آماده استفاده از سایر گزینه‌ها برای مقابله با ایران است.

وی در ادامه تصریح کرد: از این منظر، کاری که ظاهرا اسرائیلی ها برای خرابکاری در نطنز انجام داده‌اند، لزوماً بد نیست. این اقدام، اول از همه برای دولت بایدن زمان می‌خرد تا برای رسیدن به تفاهم با ایرانی ها احساس عجله نکند. دوم اینکه اگر ایرانی‌ها بر این باور باشند که آمریکا از حمله با خبر بوده و کاری برای جلوگیری از آن انجام نداده است، برایشان حامل این پیام خواهد بود که ایالات متحده هزینه‌ اقدامات ایران را افزایش خواهد داد و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از آنها جلوگیری خواهد کرد.

راس در پایان نوشت که اگر ایرانی ها هراسی از ایالات متحده نداشته و معتقد باشند که اجتناب واشنگتن از درگیری نظامی به گونه ای است که افزایش فشار بر آمریکا در موضوع هسته ای نتیجه می دهد، دیپلماسی آمریکا شانس چندانی برای موفقیت نخواهد داشت.

285254