رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان خبر داد:

احتمال ابتلای وخیم تر در ۱۰ تا ۱۵ درصد کرونایی‌های بهبود یافته

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از ابتلای مجدد و وخیم تر ۱۰ تا ۱۵ درصد کرونایی‌ها بهبودیافته خبر داد و گفت: این موضوع به علت رفتار متفاوت ویروس است.

تصویر احتمال ابتلای وخیم تر در ۱۰ تا ۱۵ درصد کرونایی‌های بهبود یافته

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، دکتر پرویز قزلباش در نشست خبری آن لاین با خبرنگاران استان در پاسخ به این سوال که چرا برخی از بیماران برای چندمین بار به کرونا مبتلا می‌شوند، افزود: برخی از افراد تصور دارند زمانی که به کرونا دچار شدند دیگر امکان ابتلا به این بیماری وجود ندارد و به دنبال آن، پروتکل ها را رعایت نمی کنند، این درحالی است که تجارب ماه‌های گذشته در زنجان نشان داده است که ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد با وجود ابتلا و بهبودی دوباره با اوضاع وخیم تر به این بیماری دچار شده اند.

وی اضافه کرد: علت این است که این ویروس جهش یافته بوده و رفتار متفاوتی از خود نشان می دهد و همچنین شیوع کرونای انگلیسی یکی دیگر از عللی است که ممکن است در صورت ابتلا بدن واکنش دفاعی لازم را نداشته باشد.

این مسوول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه درصورتی‌ که کرونای هندی وارد استان شود آیا تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شده است یا خیر، گفت: ورود انواع ویروس‌های جهش یافته بسیار محتمل است و ویروس هندی با سرعت بیشتری می‌تواند از ویروس‌های انگلیسی و چینی وارد ایران شود که اکنون اقدامات کنترلی در مبادی ورودی و خروجی کشور در دستور کار است.

وی اظهار داشت: در صورت ورود این ویروس برای مقابله با آن روش‌های کنونی اجرایی می‌شود و ممکن است پروتکل‌های تشدید یافته و توصیه‌های جدیدتری نیز ابلاغ شود.

قزلباش در مورد چگونگی نظارتها بر محدودیتهای اعمال شده نیز افزود : نظارت ها در چندسطح، مردمی، صنف و اتحادیه و نظارت تیم های بهداشتی انجام می شود.

به گفته وی، هفته های گذشته در استان زنجان نظارت های جدی بر عدم فعالیت مشاغل ۲ و ۳ و ۴ و همینطور بر فعالیت مشاغل یک بر اساس پروتکل های بهداشتی بسیار جدی اعمال شده است و همچنان تداوم دارد

منبع: ایرنا

284855