رییس هیات نجات غریق زنجان خبر داد:

آب تنی در سدها و رودخانه‌ها؛ در آغوش کشیدن مرگ

رییس هیات نجات غریق و غواصی استان زنجان به گرم شدن هوا و تعطیلی استخرها و از سوی دیگر استقبال از شنا اشاره کرد و گفت: علاقه‌مندان به شنا بدانند آب تنی در سدها، آبگیرها و رودخانه، استقبال از غرق شدگی و مرگ ناباورانه است.

تصویر آب تنی در سدها و رودخانه‌ها؛ در آغوش کشیدن مرگ

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، پرویز سلیمانی، افزود: خطر غرق شدگی در سدها، آبگیرها و رودخانه‌های زنجان به خصوص رودخانه قزل اوزن به جد در کمین شناگران بوده و بهتر است افراد از شنا در این مکان های حادثه آفرین و خطرناک خودداری کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه هر سال به رغم توصیه ها و هشدارهای داده شده، شاهد غرق شدگی تعدادی از زنجانی ها در این مکان های فاقد استاندارد و ناجیان غریق هستیم، اظهار داشت: با توجه به گرم شدن هوا، برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان برای فرار از دست گرما به آبتنی در سدها، آبگیرها و رودخانه ها روی می‌آورند که این نیز چیزی جز بازی با مرگ نیست.

سلیمانی افزود: از بزرگترها انتظار می‌رود افراد سن پایین و کم تجربه را از خطرات شنا در این مکان های خطرناک، منع سازند چراکه با کوچکترین غفلت و ناآشنایی به فن شنا، ممکن است فرد به زیر آب کشیده شده و زنده بیرون نیاید.

رییس هیات نجات غریق و غواصی استان زنجان گفت: همه ساله اخبار بسیار تلخ و ناخوشایندی در خصوص غرق شدگی به گوش می رسد و این زنگ خطری برای افرادی که قصد شنا در رودخانه ها، سدها و آبگیرها دارند است.

سلیمانی با تاکید براینکه شنا کردن در این چنین مکان هایی حتی برای شناگران ماهر، زبده و حرفه‌ای نیز خطرناک است و بیم ایست قلبی، گرفتگی عضلات، تشنج، افت فشار و افت قند خون در حین شنا برای آنان وجود دارد، افزود: افراد وقتی شناگری را در حال غرق شدگی مشاهده می کنند نباید برای نجات جان فرد درحال غرق شدن وارد آب شوند بلکه از وسایلی چون تیوپ، طناب و چوب استفاده کنند که در غیر این صورت ممکن است خود نیز در دست فرد در حال غرق شدن گرفتار شده و به زیر کشیده شوند.

وی اظهار داشت: آب سدها و آبگیرها اصولا غیر بهداشتی هستند که شنا در این مکان ها می تواند عامل بیماری های عفونی برای شناگران باشد چراکه مشاهده شده که چوپانان از آب این مکان ها برای شستشوی دام ها نیز استفاده کرده‌اند بنابراین احتمال آلودگی و ابتلا به بیماری ها بالا است.

پارسال تعداد غرق شدگان در آب سدها و رودخانه‌های استان زنجان (۱۲ اردیبهشت تا ۴ مرداد ماه ۹۹ ) به پنج نفر رسید.

جمعه /۱۲ اردیبهشت ماه ۹۹/ نیز یک جوان ۳۰ ساله از اهالی شهرستان خرمدره‌ به همراه یکی از دوستان و با استفاده از قایق، مشغول صید ماهی بود که ناگهان به درون سد کینه ورس شهرستان ابهر افتاد و به دلیل ناآشنایی با فن شنا، به زیر آب رفت که جسدش یک روز بعد پیدا شد.

سه شنبه /۱۷ تیر ماه ۹۹/ یک نفر از اهالی روستای سانسیز در شهرستان طارم و پنجشنبه /۱۹ تیر ماه ۹۹/ نیز جوانی حدود ۲۱ ساله از اهالی روستای کوهکن و جوان دیگری نیز در حین شنا در رودخانه قزل اوزن، جان باختند.

شنبه /۲۱ تیرماه ۹۹/ نیز جسد مرد ۳۰ ساله ای از سد تهم زنجان بیرون کشیده شد و مشخص شد این جوان غرق شده که به تنهایی به سد رفته بود در حین شنا دچار حادثه غرق شدگی شده است.

چهارم مرداد ماه ۹۹ نیز یک بیمار صرعی که دارای معلولیت ذهنی نیز بود بنا به دلایلی به داخل رودخانه روستای چهرآباد از توابع شهرستان زنجان سقوط کرده و بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داد.

منبع: ایرنا

284685