انتشار کتابی با مضمون نقش شیعیان در گسترش تعامل اسلام با ادیان دیگر

کتاب «نقش پیشوایان دین، علما و بزرگان شیعه در تعامل اسلام با ادیان دیگر» به کوشش و نگارش محمد تقی انصاریان خوانساری توسط انتشارات انصاریان منتشر شده است.

تصویر انتشار کتابی با مضمون نقش شیعیان در گسترش تعامل اسلام با ادیان دیگر

به گزارش سایت خبری پرسون، کتاب «نقش پیشوایان دین، علما و بزرگان شیعه در تعامل اسلام با ادیان دیگر» به کوشش و نگارش محمد تقی انصاریان خوانساری، با شمارگان هزار نسخه، ۱۱۴۲ صفحه و بهای ۱۵۰ هزار تومان توسط انتشارات انصاریان منتشر شده است.

کتاب هفت فصل به ترتیب با این عناوین دارد: «تعامل قرآن مجید با دیگر ادیان بویژه یهود و نصارا»، «تعامل پیامبر اکرم (ص) با پیروان ادیان دیگر بویژه یهود و نصارا»، «تعامل امام علی (ع) با پیروان ادیان دیگر بویژه یهود و نصارا»، «تعامل ائمه معصومین (ع) با ادیان دیگر»، «تعامل علما با ادیان دیگر»، «کتاب‌ها و مقالات» و «داستان‌ها و خاطرات».

در فصل نخست کتاب به مفهوم «اهل کتاب» از منظر قرآن پرداخته شده و مصادیق اهل کتاب معرفی شده‌اند. برخورد اهل کتاب با مسلمانان، برخورد مسلمانان با اهل کتاب، برخورد قرآن با اهل کتاب و آیاتی که در ستایش و یا نکوهش اهل کتاب است، احکام فقهی و حقوقی اهل کتاب و... در این فصل ارائه شده‌اند.

در فصل دوم کتاب مواجهه پیامبر مکرم اسلام با اهل کتاب طرح شده است. از جمله مباحث این فصل می‌توان به این موارد اشاره کرد: «تغییر مشی یهودیان در تعامل با رسول خدا (صلح خیبر، فدک، وادی القرا، تیما)»، «قبول جزیه»، «ملاطفت رسول الله»، «غنیمت خیبر»، «اهمیت فتح خیبر»، «ازدواج صفیه با رسول الله»، «بازگشت جعفر بن ابی‌طالب» و...

فصل سوم کتاب نیز به مواجهه و تعامل حضرت امیرالمومنین (ع) با اهل کتاب اختصاص پیدا کرده است. از جمله مباحث ارائه شده در این فصل می‌توان به این موارد اشاره کرد: «تعامل امام علی(ع) با یهودیان در زمان پیامبر»، «اجابت دعای امیرالمومنین (ع) بر یهودیان»، «تفسیر حروف معجم از زبان امیرالمومنین (ع)»، «سوال یهودیان از عمر بن خطاب و پاسخ امام علی»، «غزوات پیامبر با یهود که امام علی در آنها نقش اساسی داشت»، «سیره یهود در رویارویی با امام علی بعد از رسول خدا»، «احتجاج امیرالمومنین با دانشمند یهودی پیرامون معجزات پیامبر» و...

درباب تعامل ائمه با پیروان سایر ادیان نیز در فصل چهارم نیز این مطالب ارائه شده است: «در نان بردن حضرت امام صادق (ع) برای فقرای ظله بنی ساعده در شب»، «مناظره امام رضا(ع)»، «ماجرای عجیب فرزند شیعه یک مسیحی و امام هادی (ع)»، «داستان حضرت امام حسین (ع) با غلام یک یهودی»، «اندیشمند مسیحی: امام حسین (ع) تنها متعلق به شیعیان نیست» و «داستانی از امام جعفر صادق (ع)».

در فصل پنجم کتاب نیز سیره علمای امامیه در تعامل با پیروان ادیان ذکر شده است. از جمله شخصیت‌هایی که سیره آنها در این فصل ارائه شده می‌توان به این اسامی اشاره کرد، شیخ مفید، خواجه نصیرالدین طوسی، ملامحسن فیض کاشانی، میرزای شیرازی، آیات عظام سیدحسین بروجردی، رحیم ارباب، امام موسی صدر، سیداحمد خوانساری، امام خمینی، سیدعلی سیستانی، ناصر مکارم شیرازی، ابراهیم محلاتی، عبدالجلیل جلیلی کرمانشاهی، محمدباقر زند کرمانی، سیدمهدی یثربی کاشانی، علوی گرگانی، فاضل گروسی، محمدجاد مغنیه، شیخ حسین انصاریان و... همچنین آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران.

فصل ششم کتاب نیز معرفی کتبی است در زمینه حقوق بشر و همچنین گفت‌وگو و مواجهه با پیروان دیگر ادیان. از جمله این کتب و منابع می‌توان به: «امام علی و کارگزاران حکومت اسلامی»، «رساله حقوق امام سجاد»، «راهیابی به ملکوت قرآن»، «اسلام و حقوق بشر»، «امام علی صدای عدالت انسانی»، «اسراییلیات و تاثیر آن بر داستان‌های انبیا در تفاسیر قرآن»، «گفت‌وگوی ادیان، مقابله با افراط گرایی» و...

در فصل هفتم کتاب نیز داستان‌هایی درباره مواجهه پیغمبر و ائمه و همچنین اسلام اختیار کردن برخی از پیروان سایر ادیان درج شده است.

284680