فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان:

کشف 12 قلم عتیقه در دل روستای شقاقی جزلا

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: ۱۲ شی‌ء تاریخی در روستای شقاقی جزلا از توابع شهرستان طارم کشف شد.

تصویر کشف 12 قلم عتیقه در دل روستای شقاقی جزلا

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سرهنگ حسنعلی فضلی گفت: با تلاش و همکاری یگان حفاظت اداره‌کل و فرماندهی انتظامی در روستای شقاقی جزلا از توابع شهرستان طارم، ۱۲ قطعه شیء کشف و ضبط شد.

وی افزود: در روستای شقاقی جزلا پنج تکه فلز، یک عدد فلز نوک‌تیز، یک عدد منجوق، یک عدد مهره، ۳ عدد سکه و یک ظرف کوچک سفالی دسته‌دار کشف ‌شده است که با توجه به اعلام نظر کارشناسان میراث‌ فرهنگی استان، اشیای مکشوفه دارای ارزش تاریخی است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان بیان کرد: دستگاه مکشوفه در حفاری غیرمجاز به ‌قصد کشف ‌اموال فرهنگی تاریخی مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر مصادره آن به نفع حاکمیت، مرتکب به یک تا سه سال حبس مجازات محکوم می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه بر اساس ماده ۴۴ قانون مبارزه با کالای قاچاق و ارز، پرونده قضایی علیه متهم تشکیل و در محاکم قضایی موضوع پیگیری خواهد شد، افزود: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با همکاری فرماندهی انتظامی استان با متخلفان در این زمینه برخورد جدی خواهد کرد.

فضلی یادآور شد: فرهنگ‌سازی زمان‌بر است و بازدهی دیرتری دارد اما نباید از بحث اعتمادسازی و مشارکت اجتماعی غافل شد و باید هم‌سو با برخوردهای قضایی و انتظامی، پیگیری برای فرهنگ‌سازی در پیشگیری اجتماعی و مشارکت اجتماعی نیز صورت گیرد.

منبع: ایسنا

284384

مطالب مرتبط