رئیس هیأت مدیره نخستین شهرک تخصصی ماینینگ کشور:

دستگاه‌های تولید رمز ارز در ایران تولید شد/ 300 واحد مجاز ماینر در زنجان احداث شد

رئیس هیأت مدیره نخستین شهرک تخصصی ماینینگ کشور میزان تولید اشتغال را در شهرک ماینینگ 3 هزار دانست و گفت: هر واحد برای پنج نفر اشتغال زایی می‌کند لذا 300 واحد منجر به ایجاد اشتغال برای یک هزار تا یک‌هزار و 500 نفر را به طور مستقیم و 3 هزار نفر را به صورت غیرمستقیم می شود.
تصویر دستگاه‌های تولید رمز ارز در ایران تولید شد/ 300 واحد مجاز ماینر در زنجان احداث شد

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، در بهار سال 94 بود که اجرای فاز نخست ساخت شهرک الکترونیک و آی‌تی در شهر زنجان آغاز شد.

شهرک صنعتی تخصصی برق، الکترونیک و آی تی زنجان در زمینی به مساحت 40 هکتار (در فاز نخست) در کیلومتر 15 ضلع شمالی آزادراه زنجان-تهران قرار دارد و با توجه به نزدیکی به مرکز شهر و برخورداری از امکانات زیربنایی از شرایط ویژه‌ای بهره‌مند است.

از ویژگی‌های این شهرک می‌توان به فاصله 15 کیلومتری تا مرکز استان، فاصله 15 کیلومتری تا فرودگاه، فاصله 5 کیلومتری تا راه‌آهن و فاصله 310 کیلومتر تا تهران و پایتخت کشور اشاره کرد که موجب می‌شود، این شهرک مکانی مناسب برای استقرار صنایع فعال در زمینه برق، الکترونیک و آی تی باشد.

وجود واحدها و شرکت‌های تولیدی در زمینه برق مانند ایران ترانسفورماتور، پارس سوئیچ و بسیاری شرکت‌های فعال در زمینه برق و الکترونیک زمینه را برای تبدیل زنجان به قطب آی تی کشور فراهم کرده هر چند در این زمینه اقدامات انجام شده در طی سالیان اخیر چشمگیر نبوده است.

فعالیت در زمینه رمز ارز و دستگاه‌های تولید ارز‌های دیجیتال کم کم در حال توسعه و این نوع فعالیت روز به روز در حال گسترش است هر چند فعالیت‌های غیرقانونی این نوع فعالیت‌ها در کنار فعالیت‌های قانونی نیز در حال گسترش است و هر روز اخبار زیادی از کشف دستگاه‌های دستگاه‌های ماینر غیر مجاز در کشور منتشر می‌شود.

در کنار همه این اقدامات شنیدن خبر آغاز احداث نخستین شهرک ماینینگ کشور در زنجان آن هم بدون وابستگی به شبکه برق سراسری کشور جای خوشحالی دارد، رئیس هیأت مدیره نخستین شهرک تخصصی ماینینگ کشور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان از احداث نخستین شهرک و ناحیه صنعتی تولید دستگاه‌های ماینینگ و استخراج رمز ارز در سلطانیه در 35 کیلومتری شهر زنجان خبر داد.

زمین در نظر گرفته شده برای احداث شهرکت ماینینگ در 40 کیلومتری جاده زنجان -تهران و 5 کیلومتری سلطانیه قرار دارد که ۱۷ هکتار است

افشین آشوری با اشاره به اینکه زمین در نظر گرفته شده برای احداث شرکت در 40 کیلومتری جاده زنجان -تهران و 5 کیلومتری سلطانیه قرار دارد که ۱۷ هکتار است، خاطر نشان کرد: خوش آب و هوا بودن و دمای پایین این منطقه از ویژگی‌های مناسب برای کار دستگاه‌های ماینینگ است که پیش‌بینی می‌شود در این منطقه بهره‌وری بیشتر خواهد بود.

وی افزود: نقشه‌های زمین واقع در سه‌راهی سلطانیه برای استقرار شرکت تایید شده و زیرساخت‌های اولیه خطوط انتقال در ناحیه صنعتی تخصصی وجود دارد، زمین نیز فاقد هرگونه پستی و بلندی است، خیابان‌کشی و قطعه‌بندی نیز یک یا دو ماه بیشتر زمان نمی‌برد که اگر بروکراسی‌ اداری تمام شود، مردادماه واحدها را به متقاضیان تحویل می‌دهیم.

آشوری با اشاره به اینکه برق مورد نیاز صنعت به صورت خود تامینی است، ادامه داد: برای تامین برق مورد نیاز شرکت یک نیروگاه توسط شرکت احداث می‌شود که در فاز نخست 17 هکتار زمین برای 250 تا 300 واحد در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان به مزیت ایجاد شهرک تخصصی برای استخراج کنندگان رمز ارز یا بیت کویین و ماینرها اشاره کرد و گفت: شهرک نیروگاه برق خود تامین ایجاد می‌کند و ما گاز را با تعرفه ماینرها از دولت خریداری و آن را تبدیل به برق می‌کنیم که قیمت تمام شده هنوز دقیقا مشخص نیست اما قطعا ارزان‌تر از مزارع ارزهای مجازی خود کاربران خواهد بود.

وی با بیان اینکه برق این شهرک پایدار خواهد بود و قطعی سه ماهه‌ای که دولت برای فعالیت ماینرها در نظر گرفته را نیز در این شهرک نخواهیم داشت، تصریح کرد: در تمام طول سال برق با قیمت یکسانی عرضه خواهد شد و همچنین سرمایه‌گذارها می‌توانند گاز را از شهرک بگیرند و با ژنراتور خودشان برق را تولید کنند که این شهرک در فاز اول ۳۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد و این رقم می‌تواند به ۱۰۰ مگاوات هم برسد.

این شهرک در فاز اول ۳۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد و این رقم می‌تواند به ۱۰۰ مگاوات هم برسد

آشوری اشتغالزایی شهرکت ماینینگ را بیش از 3 هزار نفر اعلام کرد و اذعان داشت: پیش‌بینی می‌شود هر واحد برای 5 نفر اشتغال ایجاد ‌کند که 300 واحد زمینه اشتغال یک هزار تا یک‌هزار و 500 نفر را به طور مستقیم و برای 3 هزار نفر هم اشتغال غیر مستقیم را ایجاد می‌کنند.

رئیس هیأت مدیره نخستین شهرک تخصصی ماینینگ کشور با اشاره به اینکه سرمایه مورد نیاز راه‌اندازی شرکت حدود یک هزار و 200 تا یک‌هزار و 300 میلیارد تومان برآورد شده است، ادامه داد: سرمایه‌گذاری ارزی این شرکت حدود 50 میلیون یورو خواهد بود.

آشوری با اشاره به مصوبه هیأت وزیران در مورخ ۱۳ مردادماه 1398 مبنی بر به رسمیت شناختن صنعت استخراج رمزارزها بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های برق استان برای رونق صنعت بیت‌کوین تاکید کرد و افزود: گرجستان ده سال پیش چنین شهرک صنعتی را ایجاد کرده و حالا تبدیل به بهشت ماینرها شده است اما هنوز بسیاری از کشورها شروع به این کار نکردند و ایران جزو کشورهای پیشرو در این زمینه است ضمن اینکه در حال حاضر کانادا هم همزمان با ما قصد ایجاد چنین شهرکی دارد و با توجه به نرخ پایین برق در این کشور، بعید نیست که کانادا هم تبدیل به مهد جدیدی برای ماینرها شود.

استخراج رمز ارز و ساخت دستگاه‌های ماینینگ یک صنعت و اقتصاد دیجیتالی بوده و ارز آوری خوبی دارد

رئیس هیأت مدیره نخستین شهرک تخصصی ماینینگ کشور با بیان اینکه استان زنجان قطب آی تی کشور است، افزود: با توجه به اینکه استان زنجان به عنوان قطب آی تی کشور مطرح است و استخراج رمز ارز و ساخت دستگاه‌های ماینینگ یک صنعت و اقتصاد دیجیتالی بوده و ارز آوری خوبی دارد، از مسؤولان درخواست داریم در راستای رفع موانع حمایت‌های لازم را داشته باشند.

وی اصلی‌ترین مشکل شهرک را مجوز احداث ایستگاه گاز خواند و افزود: مجوز برای فاز اول ۱۰ هزار متر مکعب است که ایستگاه گاز ما ۳۰ هزار متر مکعبی برای تولید برق ۳۰ مگاوات است که برای فازهای بعدی تا ۱۰۰ مگاوات افزیش خواهد یافت.

آشوری با تاکیدبر اینکه برق شرکت خود تامینی است و نیروگاه تولید برق برای خود احداث می‌کند، تصریح کرد: در صورت نیاز می‌توانیم در پیک مصرف مازاد برق تولیدی خود را به شبکه توزیع تزریق و کمک‌یار وزارت نیرو باشیم.

وی با اشاره به اینکه اگر مجوزها صادر شود در اردیبهشت ماه عملیات اجرایی شهرک آغاز می‌شود، یاد آور شد: زمین و نقشه برداری و تامین آب انجام شده و ژنراتورها آماده است، اما اصلی‌ترین موضوع گاز است و احداث نیروگاه‌ها که در صورت صدور مجوزها تا مرداد یا شهریور ماه، واحدها آماده تحویل خواهد بود.

رئیس هیأت مدیره نخستین شهرک تخصصی ماینینگ کشور صنعت تولید دستگاه‌های ماینینگ و استخراج رمز ارز را یک صنعت پاک و سبز و نوپا خواند و افزود: سرمایه‌گذاری به صورت خصوصی انجام می‌شود و بخش خصوصی همیشه چابکی خود را دارد.

وی افزود: با توجه به شعار سال تولید که حمایت و پشتیبانی و رفع موانع است از مسؤولان درخواست داریم تا در زمینه احداث شهرک ماینینگ همکاری لازم را داشته باشند تا شعار سال محقق شود.

آشوری ایجاد درآمد پایدار ارزی ناشی از تولید و صادرات محصولات مبتنی بر اقتصاد دیجیتال بر پایه فناوری زنجیره بلوک، افزایش صادرات و درآمدهای غیرنفتی و جلوگیری از خام فروشی گاز و برق و شفافیت میزان تولید محصول را از جمله مزیت‌های احداث شهرک خواند و افزود: بهره‌مندی از درآمد حاصل از صادرات محصول، رفع محرومیت در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته استان، توسعه زیرساخت‌های نیروگاهی و افزایش توان تولید برق استان، رفع مشکلات مالی همراه با تشویق به افزایش ظرفیت تولید مختص نیروگاه‌های تولید پراکنده «گازسوز مقیاس کوچک» از دیگر مزیت‌های آن است.

رئیس هیأت مدیره نخستین شهرک تخصصی ماینینگ کشور ادامه داد: ایجاد این شهرک تخصصی می‌تواند در کمک ‌به حل مشکلات تامین برق در ساعات پیک مصرف، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی همراه با شفافیت و نظارت بر عملکرد آنها، جلوگیری از ایجاد خسارت‌های فنی و اقتصادی ناشی از انشعابات غیرمجاز برای وزارت نیرو و ایجاد هزینه‌های انتظامی، قضایی، اجتماعی ناشی از کشف و برخورد با سرمایه‌گذاران در این صنعت نوین از مزایای زیادی درکشور و در زنجان داشته باشد.

منبع: فارس

284379