کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

فعال کردن ساز و کار دیپلماسی تله‌ای برای کشاندن برجام به حوزه‎‌های فراهسته‌ای

از آنجایی‌که سیاست‌های فشار حداکثری دولت ترامپ جواب نداده بود، برای آمریکا چاره‌ای نمانده بود جز این‌که مجدداً ساز و کار دیپلماسی را با ایران فعال کند و از این طریق سیاست‌های مدنظر خود یعنی اصلاح برجام، گسترده‌تر کردن فشارهای هسته‌ای و کشاندن برجام به حوزه‌های فراهسته‌ای را پیگیری کند.
تصویر فعال کردن ساز و کار دیپلماسی تله‌ای برای کشاندن برجام به حوزه‎‌های فراهسته‌ای

روح الامین سعیدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ورود آمریکا به مذاکرات وین عنوان کرد: پس از تغییر دولت آمریکا و روی کار آمدن بایدن، دولت جدید آمریکا چاره‌ای جز حفظ فشارها بر ایران نداشت تا از این طریق بتواند در عرصه هسته‌ای مطالبات را حداکثری کند، تغییراتی در برجام ایجاد کند، سپس به سراغ حوزه‌های دیگر نظیر حوزه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران برود.

سعیدی افزود: از آنجایی‌که سیاست‌های فشار حداکثری دولت ترامپ جواب نداده بود، برای آمریکا چاره‌ای نمانده بود جز این‌که مجدداً ساز و کار دیپلماسی را با ایران فعال کند و از این طریق سیاست‌های مدنظر خود یعنی اصلاح برجام، گسترده‌تر کردن فشارهای هسته‌ای و کشاندن برجام به حوزه‌های فراهسته‌ای را پیگیری کند.

وی در ادامه تصریح کرد: از این رو طی ماه‌های گذشته از زمانی که بایدن قدرت را در کاخ سفید به دست گرفته است آمریکا می‌خواهد با این ترفند مکانیزم‌ متوقف شده دیپلماسی را با ایران فعال کند تا بتواند استفاده‌های خود را داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید یک فضای تک صدایی را به بیرون انعکاس دهد یعنی ممکن است که ما در داخل کشور دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشیم اما باید یک صدا را مخابره کنیم.

284304