سخنگوی گمرک در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

خزر، ظرفیتی ویژه در تحول اقتصادی کشور

ایجاد وابستگی متقابل بین کشورهای حوزه خزر سبب می‌شود که این کشورها همانند حلقه‌های یک زنجیر به هم متصل شوند از این رو قدرت‌های فرامنطقه‌ا‌ی و بین المللی نمی‌توانند این کشورها را از هم دور کنند. در نتیجه، همگرایی منطقه‌ای می‌تواند در صلح و ثبات منطقه‌، رشد اقتصادی و تجارت بین همسایگان کمک کننده باشد.
تصویر خزر، ظرفیتی ویژه در تحول اقتصادی کشور

روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ظرفیت فعال تجاری حوزه خزر عنوان کرد: حوزه خزر به عنوان یکی از حریم‌ها و مناطق نزدیک به جمهوری اسلامی ایران و همسایگان آبی و خشکی، از همه ظرفیت‌های حمل و نقل نظیر بندری، هوایی، ریلی و جاده‌ای برخوردار است و این یک ظرفیت بزرگ در حوزه تجارت است.

لطیفی ادامه داد: از طرفی نزدیک بودن و اشتراکات فرهنگی و حتی ذائقه‌های مشترک کشورهای این حوزه سبب می‌شود که بسیاری از بازارها با این اشتراکات شکل بگیرد.

وی با اشاره به این‌که بیش از 70% صادرات ما به کشورهای همسایه است، بیان کرد: ما می‌توانیم با بهره‌مندی از مبادلات ملی بین کشورهای منطقه، تحریم‌ها را که با ارزهای بین‌المللی است دور بزنیم.

سخنگوی گمرک ایران همچنین تصریح کرد: تجارت باعث همگرایی می‌شود و بر اساس نظریات روابط بین‌الملل همگرایی، وابستگی متقابل ایجاد می‌کند. وابستگی متقابل سبب می‌شود کشورها در کنار هم قرار بگیرند. نتیجه این در کنار هم قرار گرفتن این است که اولاً کشورها در تقابل با هم نیستند، دوماً نیازهای یکدیگر را تأمین می‌کنند و سوماً در سختی‌ها به ویژه در شرایط تحریم باعث بی‌اثر شدن تحریم‌ها می‌شود.

روح الله لطیفی در پایان خاطر نشان کرد: از دیگر مزایای ایجاد وابستگی متقابل این است که کشورها همانند حلقه‌های یک زنجیر به هم متصل می‌شوند از این رو قدرت‌های فرامنطقه‌ا‌ی و بین المللی نمی‌توانند این کشورها را از هم دور کنند. در نتیجه، همگرایی منطقه‌ای می‌تواند در صلح و ثبات منطقه‌، رشد اقتصادی و تجارت بین همسایگان کمک کننده باشد.

284301