یک سال حبس در انتظارتان است!

اقدامی جرم در جرم برای شهروندان عادی/ دور زدن قانون برای عبور و مرور؟!

این روزها و با اعلام محدودیت های شبانه که از چندماه پیش اجرایی شده، عده ای از شهروندان اقدام به مخدوش کردن پلاک خودرو برای عبور و مرور در ساعات طرح محدودیت تردد کرونایی می کنند غافل از اینکه طبق قانون، حکم حبس از شش ماه تا 1 سال را به جان می خرند.
تصویر اقدامی جرم در جرم برای شهروندان عادی/ دور زدن قانون برای عبور و مرور؟!

به گزارش سایت خبری پرسون، با اعلام محدودیت هایی که از پاییز سال گذشته اجرایی شد، افرادی بودند و هستند که برای فرار از قانون همیشه راه حل هایی را طراحی و اجرا می کنند. نمونه این موضوع، مخدوش کردن پلاک خودروها برای فرار از قانونی است که اصل این طرح، اما و اگرهای فراوانی را با خود یدک می کشد.

یک طرف ماجرا شهروندانی هستند که به هر طریقی قصد دارند از قوانین و طرح ها سرپیچی کنند و طرف دیگر ماجرا طرحی است که این روزها و ماه ها سوالات فراوانی را در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده است.

اصل قصه این است که در واقع چه معیار و ملاکی برای اجرایی کردن طرح محدودیت شبانه وجود دارد؟ آیا پاندمی کرونا فقط در ساعات شب نمایان می شود؟ آیا ساعات 9 شب تا 4 صبح زمان مناسبی برای ایجاد چنین محدودیتی است؟ و بسیاری سوال و اما و اگر دیگر که بعید می دانم جوابی برای این موارد وجود داشته باشد.

بازگردیم به موضوع اصلی که چرا برخی افراد تمام تلاش خود را برای دور زدن قانون استفاده می کنند نه انجام آن؟ این موضوع چه در بحث تردد خودرویی و چه در بحث رعایت پروتکل های بهداشتی مشهود است.

همه ما در اطرافمان افرادی را میشناسیم که دستورالعمل های اعلام شده را رعایت نمی کنند و سلامت خود و اطرافیانشان را به خطر می اندازند. غافل از این که مرگ یا بیماری هر کدام از اطرافیان آنها به دلیل بی ملاحظگی این افراد بوده و گویا وجدانشان در خوابی عمیق فرو رفته است.

نوع دیگر تخلفات اینگونه است که پلاک خودروی خود را به هر طریقی ناخوانا می کنند. حال ممکن است کامل آن را بپوشانند و یا بخشی از پلاک خود را مخدوش کرده تا مبادا دوربین ها و ماموران راهنمایی و رانندگی جریمه ای برای آنها لحاظ کنند.

در قسمتی از این ماجرا، ضایع کردن حق کسانی مطرح است که ممکن است با تغییر یک رقم از پلاک، قبض جریمه به نام فرد دیگری صادر شود. البته که این اقدام جدیدی نیست و سال های زیادی است که برخی از مردم برای رفت و آمد در مناطق محدود به نام طرح ترافک یا طرح زوج و فرد از این ترفندهای خلاف قانون استفاده می کنند و از ابزارهای گوناگونی همچون اسپری، چسباندن کاغذ، خاک و گِل و آویزان کردن برگ و پلاستیک و موارد دیگر استفاده می کنند.

اگر از مبحث جرم شناسی به مقوله پرداخته شود، بحث تغییر پلاک، در بسیاری موارد مجازات های مختلفی دارد. گاهی شخص شماره، پلاک، بدنه و .. خودروی متعلق به خود را تغییر می دهد و گاهی مرتکب سرقت می‌شود و با اهداف خاصی شماره خودروی سرقتی دیگری را بر آن می گذارد. پس واضح است که علاوه بر اینکه این اقدام می‌تواند موجب وقوع جرائم دیگر شود و این خودرو ابزاری برای جرایم دیگری مثل سرقت شود، مانع از شناسایی اتومبیل خواهد شد. از سوی دیگر به نوعی جلوگیری از برخورد قانونی نسبت به این نوع متخلفین می شود.

حال زمانی که یک شهروند فقط برای فرار از واکنش های قانونی اقدام به ناخوانا کردن پلاک خودرو می کند، قانونگذار در راستای جلوگیری از جرایم جنایی، این تغییر و اصلاح را بدون مجوز نهادهای مربوطه جرم تلقی می کند حتی اگر هیچ استفاده ای از آن نشود.

در همین راستا فرد متخلف فقط یک تخلف رانندگی مرتکب نشده و بلکه مرتکب جرم و تخلف توامان شده‌ و قانونگذار نیز برای مجرم، مجازاتی علاوه بر جریمه رانندگی در نظر خواهد گرفت.

طبق قانون هر فردی در ارقام و مشخصات پلاک وسایل‌ نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر داده یا پلاک وسیله‌ نقلیه موتوری دیگری را به‌ آن الصاق کند، برای آن پلاک تقلبی به کار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

حال جالب است بدانید که پلیس راهور اعلام کرده پلاک ها در فاصله زمانی بسیار کوتاه و هنگام ثبت دوربین ها با خودرو تطبیق داده می شود و همین امر مانع خواهد شد تا افرادی که قانون را زیر پا نگذاشته اند بی دلیل جریمه شوند.

ناگفته نماند اجرای طرح برای بسیاری از شهروندان که شغل و کسب و کارشان با این زمان تداخل دارد و یا افرادی که بیمار دارند و گاهی باید سریع به بیمارستان مراجعه کنند به مشکلات زیادی برخوردند که طبق معمول همیشه مسئولان برای آنها راهکاری ندارند.

از آنجا که ویروس منحوس کرونا در کشورمان عجیب جا خوش کرده و هیچ کس اطلاع دقیقی از ریشه کن شدن آن ندارد و از آنجایی که همه ما به عینه درد و رنج و غم زیادی را در محیط اطرافمان از اثرات این ویروس دیده و یا لمس کرده ایم، آیا زمان آن نرسیده که از این درد بکاهیم و غمی بر غم های اطرافیانمان اضافه نکنیم؟ شاید با رعایت بسیاری از این پروتکل ها می توانستیم زودتر و بهتر به کشوری پاک و عاری از ویروس کرونا برسیم.

گزارش از مهسا اخلاقی

284142